Raitiovaunuissa on muuten myös aikamoinen hintataso-ongelma, kun joka kaupunkiin tehdään erilaisia ratikoita pieninä sarjoina. Jos samaa ratikkamallia vaan sarjatuotettaisiin tuhansia kappaleita, hinta tipahtaisi varmaan puoleen tai jopa kolmasosaan.
Niin no, Tatran T3:a valmistettiin noin 14000 kappaletta, ja halvallahan niitä kai saikin. Moderneista vaunuista esimerkiksi Bombardierin Flexityä on myyty yli 3000 kappaletta, suurin osa standardiraideleveydelle. Toki eri tyypeissä on eroa, mutta eiköhän näistä Classicia ole myyty pitkälti toista tuhatta kappaletta, ja kai niitä edelleen saa tilattua.
Suurin ongelma raitiovaunujen tilaamisessa lienee eri kaupunkien erilaiset tarpeet, aivan kuten bussienkin kanssa. Mutta tähän päälle infrastruktuuri tuo vielä omat haasteensa. Monissa kaupungeissa rataa on kehitelty hiljalleen vaikkapa 100 vuoden ajan sen sijaan, että ne olisi rakennettu kokonaan uusiksi. Monesti ajatellaan, että parempi tilata muokatut ja vähän kalliimmat vaunut nykyiselle radalle kuin korjata ensin rata sekä pysäkit ja sitten alkaa tilaamaan siihen sopivia vaunuja "kaupan hyllyltä". Tässä mm. Tukholma teki oikein, kun rakensi uusiksi koko 7:n reitin, jotta sitä voidaan myöhemmin ajaa samoilla vaunuilla kuin muilla seudun ratikkaradoilla. Tavara näille radoille on valmiiksi tilattavissa Bombardierilta tai CAFilta, periaatteessa vain väritystä vailla (käytännössä Tukholmalla on oma tyyppinsä omine leveyksineen ja pituuksineen, mutta rahassa tämä on pieni muutos). Vaan kun tätä ratkaisua ei ymmärretä nyt, eikä vielä kymmenenkään vuoden päästä, koska ei osata ajatella kauemmaksi tulevaisuuteen. Sukupolvi vaihtuu ja edellisen sukupolven urotyöt tai virheet unohtuvat.
Samanlaista ajattelutapaa käytetään virheellisesti myös bussien kanssa, kun tilataan näitä hypercyberkapeekupeebusseja hintaan x, joka ei välttämättä ole paljoakaan ratikkayksikköä vähemmän, ja sitten ajatellaan, että nyt on sitten huolet ohi. Näitä busseja varten kuitenkin tarvitaan usein erikoisratkaisuja katuun ja pysäkeille, erikoishuoltoja ja erikoisosia. Bussi on hyvällä tuurilla sen 20 vuotta käytössä - ja sitten taas tilataan uusia, koska ei osata laskea, kuinka paljon säästöä tässä vaiheessa alkaisi kertyä, jos olisi rakennettu ratikkakiskot, jolla ajettaisiin vasta 20-vuotiailla vaunuilla, vielä ainakin 20 vuotta lisää.