Markus bussbilder

Viime huhtikuun ja toukokuun kuvakansiot ovat valmistuneet vähitellen viime viikkoina. Huhtikuun kohdalla on erillinen alakansio retkeltä Ahvenanmaan ja Ruotsin kautta Tanskaan.

Huhtikuu 2023: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2023/April+2023/
Toukokuu 2023: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2023/Maj+2023/

Huhtikuussa kokeilin ensimmäistä kertaa Flixbusia, kun matkustin Tukholmasta Kööpenhaminaan. Bussina oli Tsekin rekisterissä oleva kaksikerros-Setra. Oli oikein mukava ja mielenkiintoinen matkakokemus.


Isot Mercedes-Benzit ovat Suomessa varsin harvinaisia linjaliikenteessä, mutta toukokuussa sattui niitä kohdalle jopa kaksi ja vieläpä samalla Rukan reissulla. Orajärven Bussien Travego oli menomatkan osuudella Kemistä Ouluun ja tämä Nevakiven Tourismo kotimatkan aluksi Rukalta Ouluun.


Pienet Mercedes-Benzit sen sijaan ovat hyvin yleisiä myös linjaliikenteessä. Tässä on Rukan Taksipalvelu Saapungin Sprinter Kuusamosta Rukalle ja edelleen Kemijärvelle.
 
Alkuvuoden ja heinäkuun kuvakansiot ovat viime aikoina vihdoin valmistuneet.

Tammikuu 2023: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2023/Januari+2023/
Helmikuu 2023: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2023/Februari+2023/
Maaliskuu 2023: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2023/Mars+2023/
Heinäkuu 2023: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2023/Juli+2023/

Helmikuussa kävin talvilomalla Levillä ja halusin hiihtämisen, ratsastamisen ja muun lisäksi käydä myös matkustamassa Ski Bus -linjat läpi. Päivälippu maksoi muistaakseni muutaman euron.

 
Olen nyt asunut reilut puoli vuotta Hongkongissa. Bussimatkoja ja -kuvia on kertynyt paljon tänä aikana. Nyt olen vihdoin saanut pari kuukausikansiotakin valmiiksi ja julkaisukuntoon.

Lokakuu 2023: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2023/Oktober+2023/
Tammikuu 2024: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2024/Januari+2024/

Hongkongin paikallisliikennettä hallitsevat brittiläiset Alexander Dennis Enviro ja Wright Eclipse Gemini -kaksikerrosbussit sekä kaksi suurta yhtiötä eli Citybus ja Kowloon Motor Bus (eli KMB).



Viime aikoina olen muistellut myös kymmenen vuoden takaisia retkiä ja kokosin kansion tammikuun 2014 kuvista. Samalla löytyi myös pari kuvaa, jotka olivat jääneet puuttumaan vuosien 2011 ja 2012 kansioista.

Tammikuu 2014: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2014/Januari+2014/
 
Nyt ovat valmiina myös helmikuun kuvakansiot tältä vuodelta sekä 10 vuoden takaa.

Helmikuu 2024: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2024/Februari+2024/
Helmikuu 2014: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2014/Februari+2014/

Kaksikerroksisten bussien lisäksi Hongkongin paikallisliikenteessä kulkee myös yksikerroksisia busseja, sekä isoja että pieniä.
Kiinalaisilla merkeillä on isoissa yksikerrosbusseissa isompi markkinaosuus kuin kaksikerrosbusseissa. Tässä ovat BYD ja YoungMan, molemmat vuodelta 2015, Citybus-yhtiön linjalla 11:

 
Nyt ovat valmiina maaliskuun ja huhtikuun kansiot. Kuvat ovat edelleenkin Hongkongista.

Maaliskuu 2024: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2024/Mars+2024/
Huhtikuu 2024: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2024/April+2024/

Kahden suuren paikallisliikenneyhtiön (KMB:n ja Citybusin) lisäksi Hongkongissa on muutama pienempi alueellisemmin toimiva paikallisliikenneyhtiö. Maaliskuun loppupuolen retkillä sattuivat kohdalleni MTR Bus ja Park Island Transport.

MTR eli Mass Transit Railway on Hongkongin metro-/junayhtiö. Laajan junaliikenteen lisäksi MTR:llä on myös alueellista raitiovaunu- ja bussiliikennettä Hongkongin luoteisosissa. MTR Busin kalusto on hongkongilaiseksi hyvin tavallista, kuten tämä Alexander Dennis Enviro 500 MMC. Tavallisuudestaan huolimatta MTR Busin kalusto vaikutti kuitenkin erityisen siistiltä ja muutenkin jollain tavalla erityiseltä ja mielenkiintoiselta.


Park Island Transport liikennöi Ma Wanin / Park Islandin saarelta linjaa lentokentälle sekä liityntälinjoja kahdelle läheiselle MTR-asemalle, joissa voi sitten vaihtaa junaan tai toiseen bussiin. Liikenne palvelee erityisesti Park Islandin alueella asuvia, joille on myös edullisempi hinnoittelu kuin muille matkustajille.
Tämä kuvan bussi on viimeinen valmistettu Plaxton Pointer 2 ja myös Hongkongin viimeinen liikenteessä oleva Plaxton Pointer.
 
Nyt on valmiina toukokuun kuvakansio. Hongkongilaisten bussikuvien lisäksi erillisessä alakansiossa on kuvia myös Macaon paikallisliikenteestä. Lisäksi sain koottua myös viime vuoden elokuun eli ensimmäisen Hongkong-kuukauteni kuvakansion.

elokuu 2023: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2023/Augusti+2023/
toukokuu 2024: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2024/Maj+2024/
Macaon paikallisliikenne 10-12.5.2024: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2024/Maj+2024/Macau+10-12.5.2024/

Macao (tai Macau) on Hongkongin tavoin Kiinan erityishallintoalue. Sillä on pitkä historia Portugalin siirtomaana. Macaon bussikalusto on hyvin kiinalaista verrattuna Hongkongin bussikalustoon. Kuvassa on Transmac-yhtiön Yutong vuodelta 2020.


Hongkongista Macaoon ja edelleen Manner-Kiinan Zhuhaihin kulkee maailman pisin siltayhteys. Raja-asemien välillä siltaa pitkin kulkee tiheää bussiliikennettä. HZM Busin yleisin bussimalli taitaa olla tällainen Malesiassa koritettu kaksikerroksinen MAN Lion's City DD, mutta myös muita malleja on. Busseissa on ovet molemmin puolin, kuten kuvan bussissa on tällä puolella etuovi ja toisella puolella keskiovi. Joissain MANneissa on keskiovet molemmin puolin, mutta tässä on tällä puolella keskellä vain pieni ns. hätäpoistumisovi.
 
Viimeksi muokattu:
Kuukausia on kulunut, bussikuvia ja -matkoja on kertynyt ja kuvasivusto laahaa taas jäljessä. Nyt on kuitenkin valmiina heinäkuun kuvakansiot sekä Hongkongista että Suomesta, jonne palasin takaisin.

Heinäkuu 2024: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2024/Juli+2024/

Hongkongin kansion kansikuvaksi pääsi tämä Citybusin hybridibussi. Käsitykseni mukaan Hongkongin paikallisliikenneyhtiöt olivat Hongkongin hallituksen tuella hankkineet kuusi tällaista hybridibussia vuonna 2014. Tämä yksilö oli päätynyt New World First Bus -yhtiölle, joka sitten yhdistettiin Citybus-yhtiöön vuonna 2023. Bussissa on erityisväritys, joka on kuitenkin helposti tunnistettavissa New World First Busin väritykseksi.


Suomesta kuvia on alkanut kertyä erityisesti HSL-liikenteestä, koska muutin Espooseen. Heinäkuussa oli liikenteessä paljon junia korvaavia busseja, kuten mm. tämä Nobinan bussi.
 
Takaisin
Ylös