Martinlaakson ja Myyrmäen asemien peruskorjaukset

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,289
Suuresti ihmettelen miten vähän tullaan panostamaan Martinlaakson ja Myyrmäen asemien korjaamiseen. Mielestäni kummatkin asemat olisi pitänyt suunnitella aivan uudelleen ja ainakin Martinlaakson lippuhalli olisi pitänyt integroida parhaillaan valmistuvaan uuteen Martinlaakson kauppakeskukseen, joka nousee aivan aseman viereen. Nyt uuden kauppakeskuksen juureen jää nököttämään ruma ja ankea betonibunkkerimainen asemarakennus. Tässä oltaisiin voitu ottaa oppia Kontulan metroaseman itäisen lippuhallin remontista, jonka tuloksena saatiin suora sisäänkäynti viereiseen Kontumarkettiin.

Myyrmäen asemalta olisi huomattavasti hankalampaa järjestää suoraa yhteyttä Myyrmanniin, mutta ainakin nykyistä lippuhallia pitäisi remontin myötä elävöittää, jottei nykyisenkaltainen vandalismi jatku tulevaisuudessa. Peruskorjattavaan lippuhalliin voisi ainakin siirtää viereisen liesigrillin ja Liesikujalla sijatsevan R-kioskin. Liesigrilli voisi tulla entisen lipunmyyntipisteen tilalle, joka nykyään toimii bussinkuljettajien taukotilana. R-kioski voisi tulla kulmaan, johon taksikuskit jättivät ennen mm. löytötavaroita(nykyään jonkinlainen esittelytila). Bussinkuljettajille saisi varmasti myös järjestettyä pienen taukotilan johonkin, esim. nykyiset pitkät syvennykset portaiden vieressä ovat täysin turhia ja toimivat lähinnä roskiksina. Toisen syvennyksen voisi remontoida kuljettajien taukotilaksi.

Remonttien jälkeen pitäisi Myyrmäen ja Martinlaakson asemille ehdottomasti järjestää jatkuva siivous ja vartiointi kuten esim. Kontulan ja Mellunmäen metroasemilla on.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minun mielestä lippuhallien pitisi olla auki 24/7 (tai silloin kun junat liikkuvat) Laiturille ei saisi mennä ilman lippua, kuten metrossa ja toivottavasti kehä- ja kaupunkiradoilla otettaisiin metron tyylinen rahastus käyttöön, mutku Vr sitä ja "en-anna-rahojani-koneelle" tätä -valitus alkaisisi. Miksei kaupunkiradoilla ole metromaista rahastusta, elämme vuotta 2011! HSL herätys! Nyt meni vähän OT, mutta ymmärsitte (ehkä)?
 
Minun mielestä lippuhallien pitisi olla auki 24/7 (tai silloin kun junat liikkuvat) Laiturille ei saisi mennä ilman lippua, kuten metrossa ja toivottavasti kehä- ja kaupunkiradoilla otettaisiin metron tyylinen rahastus käyttöön, mutku Vr sitä ja "en-anna-rahojani-koneelle" tätä -valitus alkaisisi. Miksei kaupunkiradoilla ole metromaista rahastusta, elämme vuotta 2011! HSL herätys! Nyt meni vähän OT, mutta ymmärsitte (ehkä)?
Minusta nykyinen systeemi on rennompi - jos vaikka lämmittelee sisällä jos juna on myöhässä tai tulee itse myöhässä niin on mukavampi hoitaa lippuasiat junassa ja sitä ennen huolehtia junaan ehtimisestä. Junat kulkevat myös metroa harvempaan joten tärkeintä on junaan ehtiminen.

Metroasemilla käytäntö on nykytyylinen jottei laiturille jäädä norkoilemaan penkeille. Tällä vältetään myös kerjäläiset tai kauppakeskuksesta poisajetut lämmintä suojaa etsivät hengailijat jotka eivät ole menossa mihinkään. Juna-asemilla on kylmälaiturit joten ne eivät kerää kansaa liiaksi.
 
Metroasemilla nykykäytäntö johtuu ennen kaikkea siitä, että metroasemien käynnissäpito on kallista. Junia pitää ajaa usein ja järkevällä matkustajamäärällä, jotta metroasemien kustannukset eivät ottaisi järjetöntä osuutta koko metron ylläpidosta. Nykytilanne on noin 50:50 asemien ja junien välillä. Tämän takia matkustajaa kohti edulliset metrojunat eivät ole metrojärjestelmän tasolla matkustajaa kohti oleellisesti bussiliikennettä edullisempaa.

Marginaalisesti kylmälaitureita mukavammat asemat eivät todellakaan maksa itseään takaisin varsinkaan nykyisillä lyhyillä metro- ja kaupunkijunien odotusajoilla, ja heittävät rahaa kaivoon hiljaiseen aikaan estämällä harvakseltaan ajettavat yöliikenteen junat.

Paras juna-asema on reunalaitureilla varustettu avoin, ympäröivään ympäristöön integroituva pysäkki. Kannelmäki on erittäin lähellä tätä, vaikka onkin löyhästi rakennettu ympäristöltään.
 
Takaisin
Ylös