Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Höblän kuva on CAFin markkinointimateriaalia, eikä raideleveydellä ole mitään yhteyttä siihen, mitä Tallinnaan toimitetaan. Toisaalta artikkelin loppulause asettaa kyseenalaiseksi sen, onko CAF vaunujen toimittaja. Olisikohan niin, että jos Espanjan valtio maksaa päästöoikeudet raitiovaunuilla, Eestin valtion tai Tallinnan kaupungin ei tarvitse kilpailuttaa vaunuhankintaa, mutta Espanjan valtion täytyy. Tosin en epäile, etteikö kauppaa varmasti junailla espanjalaiselle valmistajalle. Se voi olla jopa laillisesti mahdollista asettaa kaupan ehdoksi.Oletteko nyt aivan varmoja siitä että Tallinna säilyttää maailman tappiin raitiotieverkollaan eksoottisen 1067 mm raideleveyden? Katsokaa esim tämän artikkelin http://www.hbl.fi/text/ekonomi/2011/5/5/w62993.php
kuvaa ja itse artikkelia. Kuvan vaunu on normaaliraiteinen, ja artikelissa lukee että linjaa 4 tullaan rakentamaan uudestaan ja että siihen tarvitaan EU-rahoitusta. Eli mistään pikkumuutoksista ei silloin liene kyse.
Tallinnassa on kyllä suunniteltu leveäraiteisia raitioteitä. Eli 1520 tai 1524 mm:n raideleveyttä kiirustrammille eli pikaraitioteille. Mutta linjan 4 kanssa en usko raideleveysmuutoksen olevan mielekäs, koska se edellyttäisi kaksoisraideleveyttä keskustassa, jossa kiskotusta on juuri laajasti uusittu.
Antero