Matka.fi

Liittynyt
9 Heinäkuu 2005
Viestit
571
Matka.fi -hakukone tuottaa välillä aivan uskomattomia ehdotuksia. Ilmeisesti sosiaali- ja terveysministeriöllä on ollut sormensa mukana palvelun kehittämisessa, kun ko. ministeriössä ollaan huolissaan suomalaisen terveystason heikkenemisestä. Ainakin Tikkakoski- Säynätsalo antaa runsaasti kävelyyn pohjautuvia vaihtoehtoja. Kuukausi sitten kokeilin ja hulppein hakutulos oli "pieni" kävelylenkki Tikkakoskelta Laukaan Vihtavuorelle, sieltä edelleen bussilla Jyväskylään ja edelleen bussilla Muurameen, josta kävellen Säynätsaloon. Kävelyä vain 15,4 + 7,6 = 23,0 km ja kokonaismatka-aika 6 tuntia 10 min :D . Kokeilin äsken uudestaan ja nyt sinne on ilmeisesti syötetty paikallisliikenteen aikatauluja. Logiikassa on edelleen puutteita. Ensiksi Tikkakoskelta Jyväskylän keskustaan, josta edelleen bussilla 27 Teivaalaan. Sieltä kilometrin kävelyä jonnekin huitsin Pumperiin ja edelleen bussilla 21 perille. Miksei tuossa annettu suoraan vaihtoa Jyväskylän keskustassa bussiin 21? :wink:

Piirka
 
Piirka sanoi:
Ainakin Tikkakoski- Säynätsalo antaa runsaasti kävelyyn pohjautuvia vaihtoehtoja.
Tuota minäkin olen ihmetellyt, ehdotin heille että pitkät kävelyt sallittaisiin vain reitin alku- ja loppupäissä, sillä niissä on helppo käyttää pyörää/autoa liityntään, mutta reitin keskivaiheilla jos ehdottaa 5 kilometrin kävelyä, niin tämän palvelun nimi saisi olla liikunta.fi :D Eivaan, ihan hyvä se on silti.
 
Naureskelin itsekin noille Jyväskylän suunnan ehdotuksille joskus, Tampereelta Leppävedelle olisi sen mukaan ollut nopeinta mennä bussilla Vaajakoskelle ja sieltä kävellen maantietä myöten Leppävedelle parikytä kilsaa.
Täytyy kuitenkin muistaa, että nuo aikataulut ja pysäkit ovat vielä puutteellisia, koko Suomen kattava reittiopas on erittäin mutkikas ohjelma, jota ei ihan noin vaan tehdäkään.

Testasin tässä jokin aika sitten reittiehdotusta Tampereen Lielahdesta Helsingin Itäkeskukseen, pelkästään busseihin tukeutuva reitti olisi tarkoittanut ylimääräistä kolmen pysäkinvälin matkaa Pohtolaan (kaupungin raja, jossa on siis myös yhteistariffialueen raja), vaikka ihan tässä 50 metrin päässä on lähin pysäkki. Matka olisi jatkunut vakiovuorolla Hämeenlinnaan, josta toisella vakiovuorolla Kehä III:n ja Hämeenlinnantien risteykseen. Tästä Tikkurilaan, jossa vaihto Jokeriin.

Eli kannattaa terveen järjen kanssa arvioida noita bussiyhteyksiä. Sen sijaan junaan perustuva yhteys oli näppärä: ensin bussilla Tampereen Steissille, josta IC:llä Helsinkiin ja metrolla Itikseen.
 
Edellisistä viesteistä on jo mennyt yli viisi vuotta, niin ajattelin että jotain kehitystä olisi tapahtunut.
Mutta turhaa toivoa...

Esimerkki: Olen menossa Lappeenrannan keskustasta Nuijamaantie 460:een. Tiedän että Lappeenrannasta lähtee vakiovuoro 16.05 Nuijamaalle.
Matka.fi antaa "ehdotuksen", jossa on 5 km kävelytaipaleita.
Katselin sitten, onko koko vuoroa heidän järjestelmässään: kyllä se löytyy. Mutta näköjään se ei pysähdy missään Matkakeskuksen ja Nuijamaan välillä...
Ruotsiksi asia menee vielä hauskemmaksi, kun se bussi lähtee "Taaiso2836"-nimisestä paikasta Lappeenrannassa, suomeksi se on näköjään matkakeskus.

Mikä ihmeen idea on, että noiden bussivuorojen perässä lukee sitten kaiken maailman lisätietoja jostain luvista? Ei nyt semmoinen kiinnosta normaalimatkustajaa. Tieto liikennöitsijästä on ihan hyödyllistä.

Siis jos nyt Matkahuolto on sillä kannalla, että palvelu on liian junaa suosivaa, niin oikeasti paljonko Suomen bussiliikenteestä kilpailee junien kanssa. Ei ainakaan Lappeenseudulla, kun asemia on suurenmoiset 3 kpl, joista kahden välillä pitää otta aikamoinen mutka, että pystyy matkustamaan. (Hetkonen, saako edes Vainikkalaan matkustaa kotimaanmatkaa?)

Jos Matkahuolto ei suostu mainostamaan linja-autoliikennettä, niin eikö kunnalla olisi mielenkiintoa mainostaa heidän ostamiaan palveluita matkustajille?

Siis mikä tämän palvelun idea on ja ketä se palvelee?

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös