Joskus väsyksissä ja kiireessä tekee mieli karjua, että kuinka vaikeaa se oikein voi olla. :biggrin:
Ymmärrän tuskasi, mutta ei se ole sinun eikä kuljettajien vika ylipäätään. Laitteen käyttöliittymä on surkea ja lisäksi on käytetty tunnetusti halpoja, tunnottomia ja epäluotettavia kalvonäppäimiä. Mikä järki on tehdä laite, jonka näppäinten päällä on pidettävä litteätä esinettä samaan aikaan kun pitäisi voida painaa litteän esineen alla olevaa tunnotonta muovipintaa? Ei mikään.
Tänään olin asioimassa lipunmyynnissä ja edeltävä asiakas tuli vaihtamaan toistamiseen uutta matkakorttiaan. Asiakas valitti, että tämä uusi kortti toimii vielä huonommin kuin entinen. Kortin kanssa eivät näppäilyt toimi. Normaaliin tapaan sitten harjoittelemaan testilaitteella ja oitis tuli moitetta kortin pitämisestä väärällä kohdalla ja näppäimen painamisesta väärällä tavalla. En ole ennen tiennytkään, että näppäintä pitää napauttaa terävästi. Eikä korttia vaihdettu toistamiseen.
Asiakaspalvelija toimi minusta aivan oikein. Hän opetti asiakkaalle selvästikin hankalan teknisen laitteen käyttämistä tavalla, jolla laite varmaankin toimii paremmin. Mutta on aivan älytöntä, että noin yksinkertainen asia on onnistuttu tekemään näin vaikeaksi.
En ole käyttöliittymäsuunnittelija, mutta silti tuosta näkee monta mokaa. Periaate kun on niin, että laitteen tulee toimia asiakkaiden kannalta loogisella tavalla ottaen huomioon se, että niitä loogisia tapoja on erilaisia. Toiseksi käyttöliittymän tulee olla täydellisen luotettava siten, että ne tavat millä käyttöliittymä toimii, toimivat kaikkialla ja kaikkien korttien ja lukulaitteiden yhdistelmillä.
Esim. jos kerran laitteessa on vapaus sijoittaa kortti mihin asentoon hyvänsä ja ”suunnilleen” johonkin kohtaan, niin sen ”suunnilleen” täytyy olla sitten niin laaja, että jokainen tajuaa sen ”suunnilleen” riittävän tarkaksi laitteen toiminnan kannalta. Ulkomailla vastaavissa laitteissa on esimerkiksi korttia suurempi ympyrä, jonka kaikki ihmiset ymmärtävät olevan se ”suunnilleen”. Buscomissa on nyt vihreä risti, mutta ei se kumminkaan toimi siten, että kortti on ristin päällä, vaan kortin pitää olla (luultavasti) parin sentin säteellä ristin keskellä.
Kolmas merkittävä moka on, että laitetta ei voi kaikissa tilanteissa käyttää yhdellä kädellä. Ihmisillä on usein joukkoliikenteessä kantamuksia. Nykyisellä muotoilulla yhden käden käyttö tarkoittaa, että samalla kädellä jolla pidät korttia voit painaa painiketta. Eli painike on kokonaisuudessaan lukualuetta ja niin pitkältä etäisyydeltä, että välissä voi olla painiketta käyttävä sormi. Vaan näinhän se laite nimenomaan ei nyt toimi.
No, mitä näitä enempää selittämään. Buscomithan lähtevät kohta roskiin, uutta systeemiä ollaan suunnittelemassa ja hankkimassa. Oletan, että HSL:ssä tiedetään kaikki Buscomin mokat ja ne myönnetään rehellisesti eikä olla rättivääpelin asenteella: ”Saappaat on oikean kokoiset, jalka sulla on väärää kokoa.”
Antero