Waltsu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 798
- - "koekaniinikortit", joiden käyttäjät sitoutuvat toimimaan järjestelmää kehittävinä koekaniineina, joiden kulkua saa seurata ja sen pohjalta tehdä linjastoratkaisuja jne.
Todellinen tilanne matkakorttijärjestelmässä kuitenkin on, ettei sillä voida seurata yksityisen matkustajan liikkumista kuin rajallisesti. Raideliikenne on seurannan ulkopuolella käytännössä kokonaan, koska voimassa olevaa kausi- tai kertalippua ei ole pakko rekisteröidä lukijalle. Kaikessa liikenteessä määränpää jää aina avoimeksi, koska vaunusta poistumista ei rekisteröidä missään.
Ei kai siihen mitään erityisiä koekaniineja tarvita? Korttia hankittaessa kerrotaan järjestelmälle, saako kulkemisia seurata vai ei. Linjastosuunnittelussa käytetään sitten näitä kehittämiseen osallistuvien matkustajien kulkutietoja.
Seurannassa olevat matkustajat sitten "lupautuvat" leimaamaan korttinsa raiteilla liikkuessaan tietäen, että leimaamattomuudesta seuraa junavuorojen vähennystä...
Mitä tulee poistumistiedon puuttumiseen, voi sen melko hyvin päätellä kulkutottumuksista. Jos kansalainen leimaa korttinsa joka aamu seitsemältä Kylänperällä ja iltapäiväneljältä Asemanseudulla, niin voidaan melkoisella varmuudella päätellä hänen asuin- ja työpaikkansa. Ja jos vielä useana päivänä havaitaan leimaus illemmalla liikuntahallin kulmalla, niin voidaan olettaa hänen menevän töitten jälkeen pelaamaan polttopalloa pariksi tunniksi.
Kultakin matkustajalta voidaan laskea esimerkiksi kolme yleisintä leimausaluetta tilastoon ja olettaa että näiden välille tarvitaan kolmio. Ja vain matkat lasketaan eikä siis nousut. Toki tässäkin yksinkertaisessa mallissa on puutteensa, mutta joku keksinee hienosäätöjä, esim. vuorokaudenaikojen ja viikonpäivien mukaan muuttuvan linjaston.