Matkustajaliikenne Sääksjärvellä

ultrix sanoi:
Jos Sääksjärven matkustajapysähdys joskus palautetaan, lienee paras paikka sille kuvan yläosassa näkyvän sillan kohdalla joko pohjoiseen (parempi palvelu OK-alueelle ja mahdollisuus hyödyntää nykyistä ratapihaa) tai kolmannen raiteen jatkon valmistuttua Toijalaan asti myös sillalta etelään, jolloin läheinen kerrostaloalue saa paremman palvelun, ja ympäröivään metsään on yhteiskuntataloudellisesti järkevä sijoittaa lisärakentamista.
Tuossa on kuva Sääksjärven aseman edestä, tuossa missä on risukkoa ja pari pientä kuusta on vanha raide, joka päättyy puomiin vasemmalla. Eli tuo ratalinjaus on tainnut sähköistämisen yhteydessä muuttua, vanha raide ei mene mihinkäään nykyään. Onkohan junat pysähtyneet missä kohdassa?

Kuvalinkki
 
Taitaa olla 160 (vai 200?) km/h-nopeuksille mitoitetun ratageometrian luomisen aikana tapahtunut tuo siirros, siis samoista syistä kuin Rukkamäen ja Hollon rataoikaisut. Tässä on kartta Sääksjärven seudusta, Ruskontien eteläpuolella vaikuttaisi olevan tuon D-kirjaimen muotoisen "kärrytien" kaarevampi osa vanhaa pienemmille nopeuksille mitoitettua ratalinjaa...
 
ultrix sanoi:
Taitaa olla 160 (vai 200?) km/h-nopeuksille mitoitetun ratageometrian luomisen aikana tapahtunut tuo siirros, siis samoista syistä kuin Rukkamäen ja Hollon rataoikaisut. Tässä on kartta Sääksjärven seudusta, Ruskontien eteläpuolella vaikuttaisi olevan tuon D-kirjaimen muotoisen "kärrytien" kaarevampi osa vanhaa pienemmille nopeuksille mitoitettua ratalinjaa...
Tarkenna vielä vähän, siis missä kohdassa vanha ratalinja meni, mikä kärrypolku? :)

Eikös Hollo oikaistu siksi, että ei tarvitse laskea virroitinta alas, vanhan sillan takia. Tuskin ajallisesti Hollon oikaisu paljon nopeutti ja tuli varmaan kalliiksi, kun miettii uuden sillan rakentamista.
 
Tuo kartassa puolivälistä etelään radan itäpuolella oleva kaaremainen polku. Ilmakuvienkin perusteella vaikuttaisi vanhalta ratalinjalta, vaikken varmuudella voikaan sanoa tuon olevan se.
 
Nuo Sääksjärven oikaisut eivät ole mitään ihan tuoreita juttuja, veikkaisin 1960-lukua.
 
TEP70 sanoi:
Nuo Sääksjärven oikaisut eivät ole mitään ihan tuoreita juttuja, veikkaisin 1960-lukua.
Siltä ne vähän vaikuttavat, koska teollisuusrakennukset vaikuttavat aika uusilta, vanha linja on mennyt niiden päältä.
 
Faktaa

Se d:n muotoinen kaareva polku on juuri se raide varastolle, radan mutka on oikaistu 60-luvun puolivälissä, samaan aikaan rakennettiin OTK:n (Osuustukkukauppa) jakeluvarasto (nyk. Inex-partners-varasto) varasto sai käyttöön vanhan rataosuuden, pysäkin etelänpuolinen vaihteisto pantiin palvelemaan rautateiden kuljetuksia jakelukeskukseen. Arvelinkin kun kävin katsomassa varastoa, että siihen on tullut raide, raiteen kohdankin oikein. :) Ilmakuvastakin sen pystyy päättelemään. Varastossa oli aikanaan lähes 200 työntekijää, taitaa pyöriä nykyään aika pienellä väkimäärällä veikkaisin.
Nykyään kuljetus hoituu rekoilla, raiteita ei ole. Kai se pyörillä kuljettaminen on joustavampaa ja halvempaa.

Sääksjärvi oli liikenteelisesti vilkas paikka jo 1920-luvulla.

Viimeinen henkilöjuna pysähtyi Sääksjärvelle 29.5.1988 lehtitietojen mukaan, Tämän jälkeen tavaraliikenne oli kuitenkin vilkasta, Teräshallit Oy, E-jakelukeskus, Ylö-tehtaat ja Valmetkin(Vuoreksen sotilasalue) käytti Sääksjärveä vaunukuormaliikenteen hoitamisen, aina 1990-luvun puoliväliin. Sen jälkeen kuormausraiteet on purettu.

Lähde:
Sääksjärvi, portti Lempäälään
Ritva Mäkelä.

Teoksessa on kuviakin jonkin verran, tieverkon ja rautatien kehityksestä.
 
Vekku sanoi:
Eikös Hollo oikaistu siksi, että ei tarvitse laskea virroitinta alas, vanhan sillan takia. Tuskin ajallisesti Hollon oikaisu paljon nopeutti ja tuli varmaan kalliiksi, kun miettii uuden sillan rakentamista.
Kyllä hollossa sai ajaa ihan virroitin langassa kiinni. Oikaisu poisti jyrkän (Sn100) kaarteen Kuokkalankoskelle tultaessa, vähentää ylläpitokustannuksia ja auttaa meluntorjunnassa.
http://www.rhk.fi/tiedotteet/1997/1812hollo.html
http://vaunut.org/kuvasivu/23804
http://vaunut.org/kuvasivu/23805
http://www.kuvat.lempaala.fi/images/5/263.jpg
http://www.kuvat.lempaala.fi/images/8/234.jpg
 
Noissa Lempäälän ilmakuvissa on muuten ainutlaatuisia kuvia oikaisutyömaasta. Erottuu selvästi sekä uusi että vanha ratalinja. Harmi matkustajille, että rata kulkee Hollon oikaisun käytännössä 'tunnelissa': näkymät ovat olemattomat.
 
Takaisin
Ylös