- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Toinen seikka on tietysti se, että helsinkiläinen veronmaksaja ei oikeasti maksa veroa tamperelaista enempää. Helsingin äyri on alempi kuin Tampereen, silti joukkoliikenteen prosentuaalinen subventio on suurempi. Tämä ristiriita selittyy sillä, että Hgissä keskimääräiset tulot ovat sen verran hyvät, että rahaa kaupungin kassaan kertyy kohtuullisesti pienemmälläkin äyrillä.
Helsingin kaupunginjohtaja juuri kirjoitteli eräässä lehdessä siitä, että Helsingin Energia on siunaus kaupungille. Siis nimenomaan Helsingin Energia, koska helsinkiläisveronmaksajat ovat pienituloisempia kuin Espoossa ja Vantaalla. Koska Helsingin asukaspohja on vinoutunut opiskelijoihin, eläkeläisiin ja työssä käymättömiin päin ja samalla julkiset palvelut ovat hyvälaatuiset, rahaa menee paljon. Ilman Helsingin Energian voittoja kaupungin veroäyrin pitäisi olla 22 %. Mutta kun voittoja on, kassa pullistelee rahaa ja veroprosentti on sama kuin suuryritysten ja suurituloisten kansoittamalla Espoolla.
Helsingin ongelma, asukaspohjan vinoutuminen, vaivaa pienemmässä mittakaavassa myös Tamperetta, Turkua ja Jyväskylää. Kehyskunnat kasvavat kaikissa kaupungeissa kovaa vauhtia kuten autoistuminenkin. Oulussa vastaavaa ilmiötä ei ole, koska se on jo valmiiksi laaja, autoistunut ja omakotivoittoinen kunta.
Espoosta vielä, että veroprosentti voisi olla vieläkin alhaisempi, jos energialaitosta ei olisi myyty. Silloin Espoossa voitaisiin ajaa nykyistä enemmän joukkoliikennettä. Visioikaapa mielessänne, miten hyvää joukkoliikennettä saataisiin aikaiseksi muissa suurissa kaupungeissa, jos subventioaste olisi niissä Helsingin tasolla?