Mercedes-Benz "CapaCity" -nivelbussi

Istumapaikkoja oli ilmoitettu 37 ja seisojia 156.

Tällaiset kapasiteetit ilmoitetaan ilmeisesti 8 seisojaa / m2. Käyttökelpoisia neliöitä olisi tällöin 19,5 m2 joka kuulostaa realistiselta käytössä olevalta pinta-alalta. Mahdollisesti voi olla myös 6 seisojaa / m2, jolloin olisi 26 m2 käytössä olevaa alaa.

Jos seisojien määrä puolitetaan (eli 3-4 seisojaa / m2) päädytään lukuun 78 seisojaa + 37 istujaa eli 115 matkustajaa. Nyt ollaan realistisissa lukemissa.

Jos pinta-ala on 26 m2 ja seisojia 4 / m2 saadaan 104 seisojaa eli 141 matkustajaa. Kas kummaa, tämä on lähes tarkalleen saman kokoisen NrI/II - ratikan kapasitetti.
 
Sanoisin kuljettajana, että kyllä perinteiset pohjoismaiset valmistajat riittävät meille oikein hyvin. Ainakin itse pidän MB Citaro-busseja todella surkeina työkaluina, enkä oikein jaksa uskoa, että nykyisetkään mallit vetävät vertoja esim Lahden Autokorin tuotteille. Kysymys ei ole nitinöistä, vaan siitä miten auto "istuu" käteen. Myös matkustamon muotoilu yms on hieman erikoista. Ylipäätään en ymmärrä, miksi näissä keski-Euroopan autoissa kuljettaja on niin matalalla? Sanoisin, että ollaan jo tarpeeksi myöhässä aikataulusta, kun 14,5 metrinen teliautokin on kerätty täyteen ihmisiä...:lol:
 
Takaisin
Ylös