Metro Kivenlahteen - uusi bussilinjasto

Kapasiteettikysymyskin on suhteellinen. Seisojiahan metroon mahtuisi vaikka kuinka.

Tiedä sitten, kuinka kohtuullinen vaatimus seisominen on Hgin metron kaltaisessa lähi(ö)junamaisessa liikennevälineessä. Toki maailmalla metroissa seisotaan paljon, mutta maailmalla metroissa tehdään myös paljon verrattain lyhyitä matkoja kaupunkialueella, Helsingissä suhteellisesti vähemmän ja Matinkylästä on 20 minuuttia Rautatientorille. Se on jo niin pitkä aika, että voisi läppärinkin avata.
 
Nyt kun muistelen, niin suorat linjat taidettiin perustaa lyhentämään "kohtuuttomasti pidentyneitä matka-aikoja". Metrolinja on kiemurampi lännessä ja vanhassa bussijärjestelmässä runko-osuudella eli moottoritiellä pysähtyminen oli harvempaa kuin metrolla.

Ennen koronaa tehdyissä matkustajaennusteissa Kivenlahden linjalla oli kaikista matkustajapaikoista käytössä yli 100% huipputunnissa, ei vain istumapaikoista. Vuoden 2015 jälkeen, vai milloin olivatkaan, maankäytön kasvu on ollut odotettua tehokkaampaa, tosin ei niin paljon kuin työmatkojen määrä on vähentynyt. Ja etenkin vain ruuhkassa kulkevien linjojen edellytykset ovat vähentyneet vielä enemmän, kun ruuhkapiikki on kai nimenomaan loiventunut verrattuna muuhun päivän matkamääriin.
 
Ennen koronaa tehdyissä matkustajaennusteissa Kivenlahden linjalla oli kaikista matkustajapaikoista käytössä yli 100% huipputunnissa, ei vain istumapaikoista. Vuoden 2015 jälkeen, vai milloin olivatkaan, maankäytön kasvu on ollut odotettua tehokkaampaa, tosin ei niin paljon kuin työmatkojen määrä on vähentynyt. Ja etenkin vain ruuhkassa kulkevien linjojen edellytykset ovat vähentyneet vielä enemmän, kun ruuhkapiikki on kai nimenomaan loiventunut verrattuna muuhun päivän matkamääriin.

Niin, esimerkiksi linja 504 Kivenlahdesta oli aamuisin täynnä, osa sai jopa seisoa.
 
Takaisin
Ylös