Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Näennäinen ovivika
Eilen perjantaina matkustin Siilitieltä keskustan suuntaan noin 8:40 vaunussa 104. Kalasatamaan päästyämme matka tyssäsi, kun jokin ovi ilmoitti olevansa auki. Naiskuljettaja kuulutti asiakkaita tutkimaan, onko jonkin oven välissä este, jonka vuoksi ovet eivät sulkeudu. Kuljettaja avasi ja sulki ovia useaan kertaan, muttei auttanut.
Kun näytti siltä, ettei homma selviä, kuljettaja kertoi, ettei eteenpäin pääse ennen kuin vika selviää. Tässä vaiheessa kalasataman pysähdys oli kestänyt jo muutaman minuutin. Osa matkustajista ryhtyi avittamaan tilannetta päättämällä poistua junasta, eli aukoivat sitten ovia, menivät ja jättivät auki. Kuljettaja kuulutti, että hän lähtee katsomaan ovet itse.
Pian juna kuitenkin lähti liikkeelle ja päästiin Sörnäisiin. Siellä ongelma toistui. Kun Sörkässä avataan eri puolen ovet kuin Kalasatamassa, oli selvä, ettei vikaa ollut oikeasti missään ovessa, vaan ovien ilmaisussa. Niinpä seistiin taas, mutta sillä aikaa kuljettaja ja valvomo ratkaisivat asian siirtämällä ovivalvonnan valvomon monitoreihin. Valvomo näki, että kaikki junan ovet ovat kiinni, joten juna sai luvan mennä ovi-ilmaisusta huolimatta. En tunne junien tekniikkaa, eli oliko liikkeelle pääsemiseksi kytkettävä jotain turvajärjestelyjä pois päältä. Foorumin viisaat metrokuskit voinevat auttaa?
Hakaniemeen tilattiin sitten apua jatkomatkaa varten. Eli odottelimme Hagiksessa hetken, jotta sieltä saatiin vartija mukaan viimeiseen vaunuun vahtimaan, että ovet ovat ilmaisusta huolimatta kiinni. En tiedä, oliko vain harha-aistimus, mutta tuntui siltä, että kuljettaja ajoi Kalasataman jälkeen selvästi hitaammin, eli oli varovainen.
Täydet pisteet kuljettajalle, joka myös kuulutuksissaan painotti sitä, että matkustajien turvallisuutta ei riskeerata tekniikan ongelmilla. Ja lisäpisteitä jakelussa valvomolle, joka otti pettävän tekniikan aina luotettavan ja monipuolisesti toimivan ihmisen hallintaan.
Jos tätä viestiä luetaan metron organisaatiossa, pyydän välittämään kiitokseni hyvästä toiminnasta mainitun junan kuljettajalle. Te sen siellä kuitenkin tiedätte, kuka oli puikoissa turvallisuudestamme huolehtimassa ja ongelmatilanteen mallikkaasti hoitamassa. Eli kiitokset sinulle, pätevä naiskuljettaja!
Tarinan opetus? Kuljettajaa ei metrossa korvaa mikään. :smile:
Antero
PS: Monissa maailman metroissa laiturin lähtöpäässä on monitori tai pari, joista kuljettaja näkee koko junan laiturin puoleisen sivun. Arvatkaa vain, minkä vuoksi. Vastaava käytäntö on yleistynyt uusissa pitkissä raitiovaunuissa. Niiden valvontakameroiden välittämä kuva näytetään jokaisella pysäkillä kuljettajalle ajopöydässä olevaan monitoriin. Näin kuljettaja näkee pitkässäkin vaunussa, että kaikki on kunnossa kun ovet suljetaan ja lähdetään.
Eilen perjantaina matkustin Siilitieltä keskustan suuntaan noin 8:40 vaunussa 104. Kalasatamaan päästyämme matka tyssäsi, kun jokin ovi ilmoitti olevansa auki. Naiskuljettaja kuulutti asiakkaita tutkimaan, onko jonkin oven välissä este, jonka vuoksi ovet eivät sulkeudu. Kuljettaja avasi ja sulki ovia useaan kertaan, muttei auttanut.
Kun näytti siltä, ettei homma selviä, kuljettaja kertoi, ettei eteenpäin pääse ennen kuin vika selviää. Tässä vaiheessa kalasataman pysähdys oli kestänyt jo muutaman minuutin. Osa matkustajista ryhtyi avittamaan tilannetta päättämällä poistua junasta, eli aukoivat sitten ovia, menivät ja jättivät auki. Kuljettaja kuulutti, että hän lähtee katsomaan ovet itse.
Pian juna kuitenkin lähti liikkeelle ja päästiin Sörnäisiin. Siellä ongelma toistui. Kun Sörkässä avataan eri puolen ovet kuin Kalasatamassa, oli selvä, ettei vikaa ollut oikeasti missään ovessa, vaan ovien ilmaisussa. Niinpä seistiin taas, mutta sillä aikaa kuljettaja ja valvomo ratkaisivat asian siirtämällä ovivalvonnan valvomon monitoreihin. Valvomo näki, että kaikki junan ovet ovat kiinni, joten juna sai luvan mennä ovi-ilmaisusta huolimatta. En tunne junien tekniikkaa, eli oliko liikkeelle pääsemiseksi kytkettävä jotain turvajärjestelyjä pois päältä. Foorumin viisaat metrokuskit voinevat auttaa?
Hakaniemeen tilattiin sitten apua jatkomatkaa varten. Eli odottelimme Hagiksessa hetken, jotta sieltä saatiin vartija mukaan viimeiseen vaunuun vahtimaan, että ovet ovat ilmaisusta huolimatta kiinni. En tiedä, oliko vain harha-aistimus, mutta tuntui siltä, että kuljettaja ajoi Kalasataman jälkeen selvästi hitaammin, eli oli varovainen.
Täydet pisteet kuljettajalle, joka myös kuulutuksissaan painotti sitä, että matkustajien turvallisuutta ei riskeerata tekniikan ongelmilla. Ja lisäpisteitä jakelussa valvomolle, joka otti pettävän tekniikan aina luotettavan ja monipuolisesti toimivan ihmisen hallintaan.
Jos tätä viestiä luetaan metron organisaatiossa, pyydän välittämään kiitokseni hyvästä toiminnasta mainitun junan kuljettajalle. Te sen siellä kuitenkin tiedätte, kuka oli puikoissa turvallisuudestamme huolehtimassa ja ongelmatilanteen mallikkaasti hoitamassa. Eli kiitokset sinulle, pätevä naiskuljettaja!
Tarinan opetus? Kuljettajaa ei metrossa korvaa mikään. :smile:
Antero
PS: Monissa maailman metroissa laiturin lähtöpäässä on monitori tai pari, joista kuljettaja näkee koko junan laiturin puoleisen sivun. Arvatkaa vain, minkä vuoksi. Vastaava käytäntö on yleistynyt uusissa pitkissä raitiovaunuissa. Niiden valvontakameroiden välittämä kuva näytetään jokaisella pysäkillä kuljettajalle ajopöydässä olevaan monitoriin. Näin kuljettaja näkee pitkässäkin vaunussa, että kaikki on kunnossa kun ovet suljetaan ja lähdetään.