Metrohavaintoja 2024

Jännästi oli jätetty M2 myös välille Tapiola-Kamppi vaikka sitä kai ei ole tarkoitus liikennöidä noin?

Ei tosiaan oo, katkon aikana länsimetroa voidaan ajaa optimaalisesti, eli vuoroväli on nykyistä harvempi, mutta kaikki vuorot jatkavat Kivenlahteen. Noin tehtäisiin muutenkin aina, mutta itämetrossa ei riittäisi kapasiteetti harvemmalla vuorovälillä, tai jos joka toinen itämetron vuoro päättyisi Kamppiin, länsimetron kapasiteetti ei puolestaan riittäisi ruuhka-aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tosiaan oo, katkon aikana länsimetroa voidaan ajaa optimaalisesti, eli vuoroväli on nykyistä harvempi, mutta kaikki vuorot jatkavat Kivenlahteen. Noin tehtäisiin muutenkin aina, mutta itämetrossa ei riittäisi kapasiteetti harvemmalla vuorovälillä, tai jos joka toinen itämetron vuoro päättyisi Kamppiin, länsimetron kapasiteetti ei puolestaan riittäisi ruuhka-aikaan.
Nythän Länsimetroa on tarkoitus liikennöidä vain kuuden minuutin välein ruuhka-aikaan eli harvemmin kuin pelkkä M1 kulkee tällä hetkellä ti-to. Kesäkuun alussa on varmasti vielä paljon matkustajia; 3.6.-7.6. on vielä viimeinen opiskeluviikkokin Aalto-yliopistossa. Sitä paitsi M2:lla on idästä Ruoholahteen todella paljon matkustajia aamuruuhkassa ja iltaruuhkassa päinvastoin ja muulloinkin melko paljon, joten M2:n tulisi ulottua vähintään sinne asti, mutta on järkevämpää liikennöidä sitä Tapiolaan asti, mieluiten toki Matinkylään, jos siellä olisi kääntöraide.
 
Metro oli noin 17.00 hetken seis kuulutuksien mukaan, menin sisään Meltisin suuntaan menevään metroon, siinä sitten kuski kävi jotain räpläämässä siinä kahden vaunuvälisillan seinässä ja sitten käveli takaisin ja jatkettiin matkaa.... En tiedä oliko ollut jo pidempään kun oli vartioitakin siinä
 
Metro oli noin 17.00 hetken seis kuulutuksien mukaan, menin sisään Meltisin suuntaan menevään metroon, siinä sitten kuski kävi jotain räpläämässä siinä kahden vaunuvälisillan seinässä ja sitten käveli takaisin ja jatkettiin matkaa.... En tiedä oliko ollut jo pidempään kun oli vartioitakin siinä
Myös joskus 14.40 maissa Helsingin yliopiston metroasemalla kuulutettiin vastaavaa. Ei tietoa mistä oli kyse ja kauanko silloin kesti, kun olin jo matkalla pois asemalta.
 
Joo tuo siis Itäkeskuksessa, puhelin kädessä se kuski siinä pyöri, jotain jonkun paneelin takaa kävi tekemässä. Toisaalta hyvä että nykyään nopeasti kuulutetaan, ennen vain seisottiin ja ihmeteltiin pitkäänkin.
 
Metro oli noin 17.00 hetken seis kuulutuksien mukaan, menin sisään Meltisin suuntaan menevään metroon, siinä sitten kuski kävi jotain räpläämässä siinä kahden vaunuvälisillan seinässä ja sitten käveli takaisin ja jatkettiin matkaa.... En tiedä oliko ollut jo pidempään kun oli vartioitakin siinä
Tässä on kaksi vaihtoehtoa. Joko kuljettaja on käynyt sulakkeista käynnistämässä jonkin järjestelmän uudestaan tai ohittamassa ovien tuntoreunat.

M300 junien ovissa on tuntoreuna, joka oven sulkeuduttua tunnistaa väliin jääneet asiat (jopa koiran hihnan) eikä anna junan lähteä liikkeelle. Tuntoreuna toimii vain oven ollessa kiinni ja todennäköisin syy junan seisomiselle on, että tunnistin on jäänyt painuksiin ilman syytä. Jos vika ei poistu ovien uudelleen avauksella, kuljettaja joutuu käymään matkustamon puolelta kaapista tekemässä tuon ohituksen. Tuntoreunan lisäksi ovissa on erillinen esteentunnistus sulkeutumisen aikana ihan vastaavasti kuin esim. M200 ovissa, jota tuntoreunojen ohitus ei poista käytöstä.

Välillä on ihmetelty miksi tuo ohitus pitää tehdä matkustamosta ja siihen on kaksikin syytä:
- Juna on suunniteltu automaattijunaksi, jolloin junavalvoja tekisi ohituksen.
- Tuntoreunan ohittamista varten on perusteltua käydä toteamassa, että ovien välissä ei oikeasti ole mitään. En tiedä miten hyvin tämä käytännössä toteutuu, mutta ainakin nykyinen sijainti nostaa kynnystä vain pistää ohitus päälle ja jatkaa matkaa selvittämättä syytä.
 
Kiitos Mazo, tämä se varmaan oli koska sekunnin räpläyksen jälkeen kävely takaisin ja heti lähdimme liikkeelle, ovet oli kuitenkin auki koko ajan.
 
Vaunun 125 etupäässä kiinnipitolenksuja. Vastaavalta näyttää kuin 320:ssakin mutta ei tosiaan ainakaan vielä koko vaunun mitalta

Ainakaan näkemässäni Rastilaan päättyvässä M200-vuorossa ei lukenut linjakilvessä Rastila vaan Vuosaari.
 
Takaisin
Ylös