Metrohavaintoja 2024

Helsingin yliopistolla yhdet aseman liukuportaista pysähdyksissä. Yksi liikkuu ylös ja laittoivat nyt toisen alas, valitettavasti iso lauma väkeä selvästi joutui kävelemään alas ennen tuota.
 
HSL tiedottaa, että Helsingin yliopiston metroasema on ruuhkautunut ja suosittelee käyttämään Hakaniemen metroasemaa.
 
^sama tuli eilen, Hesarissa oli kuvia kun jonot oli aika pitkät hissiin ja rullaportaisiin... KAAOS! https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010476098.html
Tämä ei kyllä lupaa hyvää tuossa jutussa:
Helsingin Sanomat sanoi:
Tiistaina ihmismassa aiheutti nimittäin ongelmia myös liukuportaille.

”Helsingin yliopistolla on yhdet jyrkät liukuportaat, jotka ovat pysähdelleet. Ilmeisesti syy on ollut se, että ihmiskuormaa on ollut sen verran enemmän”, Kotikangas kertoo.
 
Juu ei mutta kyllä ne määrät vähenee kesän aikana ja ihmiset oppivat uudet reitit pakostakin
 
Minä odottelen sitä hetkeä, kun foliohatut twitterissä rupee väittämään, että Rautatientorin metroasema meni kiinni jotta saataisiin suurennettua juuri avautuneen Kaisatunnelin käyttäjämääriä.
 
Tuli tässä mieleen. Onko muuten mitään havaintoja, onko metrojunat vaunusarjoittain jaettu tasaisesti itään ja länteen? Vai onko esimerkiksi M300:aa painotettu jompaan kumpaan osuuteen, nyt kun metro on jakautunut?
 
Tuli tässä mieleen. Onko muuten mitään havaintoja, onko metrojunat vaunusarjoittain jaettu tasaisesti itään ja länteen? Vai onko esimerkiksi M300:aa painotettu jompaan kumpaan osuuteen, nyt kun metro on jakautunut?
Kaikki M300:t (ja optiot) ovat idässä. Tai pikemminkin vain M100:t ja M200:t olivat liikenteessä lännessä.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki M300:t (ja optiot) ovat idässä. Tai pikemminkin vain M100:t ja M200:t olivat liikenteessä lännessä.


En tiedä onko tämä junien jakamisen taustalla vai vain sattumaa, mutta tämä on sikäli kiva, että länsimetrossa ei tarvita ilmastointia junissa.

Helsingin yliopiston ja Kampin rullaportaissa ei vaikuta minusta olevan ruuhkaa, vaan ongelma on hissien kapasiteetissa, eli esimerkiksi lastenvaunuja ajavat joutuvat jonottamaan hissille. Rullaportaisiin on näennäisesti jonottomassa paljon ihmisiä, eli näyttää siltä, että olisi ruuhkaa, mutta oikeasti niihin täytyy jonottaa alle minuutti. Siihen on vaan totuttu, ettei rullaportaisiin ole jonoa.

Matkustajaturvallisuuden kannalta olisi kuitenkin hyvä, jos olisi selkeämmät opasteet hätäuloskäynneille, jotta mahdollisessa hätätilanteessa aikaa ei kuluisi portaisiin jonottamiseen, vaan jonon perällä olevat ymmärtäisivät käyttää hätäuloskäyntiä, jos tilanne muuten mahdollistaa sen. Tästäkin syystä olisi hyvä, että Kampissa voisi kulkea laiturin toista puolta pitkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki M300:t (ja optiot) ovat idässä. Tai pikemminkin vain M100:t ja M200:t olivat liikenteessä lännessä.
Pääpiirteissään näin. Lännessä on muutama M300 varajunina ja vastaavasti idässä ajetaan myös M100:lla ja M200:lla sikäli, kun on tarpeellista esimerkiksi viankorjauksen jälkeisen seurannan takia tai jonkun isomman huollon jälkitarkastusten kilometrejä kerättäessä.

En tiedä onko tämä junien jakamisen taustalla vai vain sattumaa, mutta tämä on sikäli kiva, että länsimetrossa ei tarvita ilmastointia junissa.
Käsittääkseni tämä on vähintäänkin osasyy.
 
Metrossa jokin häiriö. Ensin Ruoholahdessa järjestyksenvalvoja kulki laituria 1 edestakaisin. En tiedä tekikö hätäjarruille jotain. Sitten liikenteenohjaus kuulutti junan lähtevän Kamppiin poikkeuksellisesti raiteelta 2. Myös Kamppiin saavuttiin poikkeavalle raiteelle.
 
Takaisin
Ylös