Metrohavaintoja 2024

Vastaavasti samassa vaunussa näytti, ettei M300-sarjan sisänäytöt pysty yhäkään toistamaan kokonaisia kuulutuksia vaan Helsingin yliopistolla suunnilleen koko englanninkielinen kuulutus jäi näyttämättä.
M300-sarjassa paljon kuulutusteksit jäi näyttämättä englanniksi, esimerkiksi Tapiolassa, Itäkeskusessä ja kääntöraiteella. Syy on pisteraja, niin jotkut kuulutukset päätyvät kirjaimeen keskellä. Sama ongelma ei näkyy optioissa. On ainoa asia missä optiot ovat parempi kuin perys-M300:t. ;)
 
M300-sarjassa paljon kuulutusteksit jäi näyttämättä englanniksi, esimerkiksi Tapiolassa, Itäkeskusessä ja kääntöraiteella. Syy on pisteraja, niin jotkut kuulutukset päätyvät kirjaimeen keskellä. Sama ongelma ei näkyy optioissa. On ainoa asia missä optiot ovat parempi kuin perys-M300:t. ;)
Vieläkö optiojunat näyttävät matkasuuntaan katsottaessa sisällä esim. ”M1 Kivenlahti” mutta toiselta puolelta katsottaessa ”Kivenlahti M1”. Hupilaitteita tuntuvat olevan :D
 
Vieläkö optiojunat näyttävät matkasuuntaan katsottaessa sisällä esim. ”M1 Kivenlahti” mutta toiselta puolelta katsottaessa ”Kivenlahti M1”. Hupilaitteita tuntuvat olevan :D
Ja myös muutama päivää sitten 325 oli M1:lla Helsingin yliopistolla, mutta sekä linjakilvet että sisänäytöt sanoi, että juna menee Myllypuroon! Makustajat olivat hämeentynyt...
 
Nyt kuukautta myöhemmin (12.7.) M100-sarjaa liikkuu myös idän puoleisella osuudella.
M100:t (vähintään 157+163, 161+181, 163+173 ja 175+183) ja yksi M200 (201, 207 ja 209) olivat liikenteessä idässä katkon alkusta, mutta nyt nuo M200-yksiköt eivät ole olleet liikenteessä muutaman viikon ajan. Vähintään 302, 319 ja 320 ovat olleet liikenteessä lännessä katkon ajan.
 
Tämä kuva [kuvassa vanhempaa kalustoa Kontulassa] katkon ensimmäiseltä päivältä 3.6. Kontulasta.
Jep, itäisellä metronpuoliskolla on ollut kesäremonttien aikana alusta pitäen vanhaakin kalustoa. Pahoittelut, edellisen viestini kirjoitin mahdollisimman lyhytsanaisesti tien päältä puhelimella. Sanamuoto antaa siinä ymmärtää, että M100:sien käyttö olisi jollain tapaa lisääntynyt nyt heinäkuussa. Tässä vaiheessa heinäkuuta (havaintopäivä 12.7.) Mellunmäen haara on kokonaan pois pelistä ja liikenteessä olevien junien määrä sen myötä entistäkin pienempi. Olin eilen jossain määrin yllättynyt, kun metromatkani (Itäkeskus - Kalastama) aikana vastaan tulleista junista heti kaksi ensimmäistä olivat M100-sarjalaisia. Olin varautunut, että nyt kaikista pienimmän kalustotarpeen aikana niitä näkisi noissa maisemissa todella vähän, ei välttämättä ollenkaan.
 
Takaisin
Ylös