Metron määritelmästä ja eri ympäristöihin sopivista asemaväleistä on foorumilla debatoitu monessakin ketjussa. Linkin päässä amerikkalaisen blogistin kirjoitus asiasta.
http://pedestrianobservations.wordpress.com/2012/04/16/whats-a-subway-el/
Kirjoittaja pitää järjestelmätyyppien merkittävänä erona yhteyttä ja yhteensopivuutta vanhempien rautateiden kanssa, ja on sitä mieltä, että uusien erillisten metrojen rakentaminen on virhe kaupungeissa, joissa sellaista ei vanhastaan ole. Mm. Mumbain lähijunista erillistä metroa hän pitää virheenä, ja samoin sitä, että Pekingin ja Shanghain metroissa ei ole pikaratoja, vaan sama pysäkkiväli kaikille. Yhdysvaltojen osalta hän peräänkuuluttaa muutosta sääntöihin, jotka estävät ajamasta metrojunia rautateillä. Positiivisia esimerkkeinä mainitaan Berliini ja Tokio, joissa on S-bahnin tyyliin rautateiden kapasiteettia hyödynnetty lähiliikenteessä.
Ylläpito voinee siirtää tämän johonkin sopivaan ketjuun. Itse en semmoista löytänyt, kun näistä asioista on vääntöä vähän siellä sun täällä.
http://pedestrianobservations.wordpress.com/2012/04/16/whats-a-subway-el/
Kirjoittaja pitää järjestelmätyyppien merkittävänä erona yhteyttä ja yhteensopivuutta vanhempien rautateiden kanssa, ja on sitä mieltä, että uusien erillisten metrojen rakentaminen on virhe kaupungeissa, joissa sellaista ei vanhastaan ole. Mm. Mumbain lähijunista erillistä metroa hän pitää virheenä, ja samoin sitä, että Pekingin ja Shanghain metroissa ei ole pikaratoja, vaan sama pysäkkiväli kaikille. Yhdysvaltojen osalta hän peräänkuuluttaa muutosta sääntöihin, jotka estävät ajamasta metrojunia rautateillä. Positiivisia esimerkkeinä mainitaan Berliini ja Tokio, joissa on S-bahnin tyyliin rautateiden kapasiteettia hyödynnetty lähiliikenteessä.
Ylläpito voinee siirtää tämän johonkin sopivaan ketjuun. Itse en semmoista löytänyt, kun näistä asioista on vääntöä vähän siellä sun täällä.