Metroliikenteen katkos syksyllä 2012

Vs: Metroliikenteen katkos 14. - 22.7.2012

Ei kun 70-luvun nivelien retroentisöinti äkkiä käyntiin ja ne vaan linjalle!

Niin, ensimmäisen Nr1:n käyttöönotosta tulee tulevana vuonna sopivasti pyöreitä vuosia täyteen. Retroteippaus voisi siis muutenkin olla paikallaan, sillä niin mullistavaa asiaa kun ei ehkä ole Helsingin raitioteillä toista nähtykään... vielä.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Kuulunee tänne myös SRS-uutisista bongaamani tieto, että metron suljettuna ollessa joulukuun 1. viikonloppuna Helsinkiin ilmestyy raitiolinja 11 reitille Salmisaari - Vallila Kampin, Hakaniemen ja Sörnäisten kautta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HSL:llä osattu ottaa oppia edelliskesäisen viitosen onnistumisesta? Jos 11 toteutuu, niin onhan se harrastajille mahtava tilaisuus päästää kuvaamaan Helsingin tähän asti harvinaisinta raitiolinjaa...
 
HSL:llä osattu ottaa oppia edelliskesäisen viitosen onnistumisesta? Jos 11 toteutuu, niin onhan se harrastajille mahtava tilaisuus päästää kuvaamaan Helsingin tähän asti harvinaisinta raitiolinjaa...
Niinpä, 11 on harvinainen ja todella huonosti dokumentoitu linja. Toki vuoden 1944 talven jälkeen oli tärkeämpiäkin asioita.

SRS sanoi:
Vaunujen käyttökortiston mukaan linjalla oli kaksi vaunua joka päivä 1.4. - 15.6., jonka jälkeen ei liikennettä.
Johtokunnan kertomus vuodelta 1944 kertoo, että linjaa liikennöitiin 1.4. - 22.6. välisenä aikana 66 päivänä.
Edellä mainitussa kertomuksessa todetaan lisäksi, että liikenne linjalla 11 olisi loppunut jo huhtikuun lopussa vaunupulan vuoksi
.
 
99, 99M ja 99V linjojen liikennöitsijät päätetään ilmeisesti 13.11. HSL:n hallituksen kokouksessa. Itse veikkaan Nobinaa ja Pohjolaa liikennöimään, ehkä myös HelB? Veoliasta vähän epäilen osallistuuko ollenkaan.
 
Tietääkö muuten joku, millaisella vuorovälillä tuota raitiovaunua 11 aiotaan ajaa?
 
Tietääkö muuten joku, millaisella vuorovälillä tuota raitiovaunua 11 aiotaan ajaa?

Siellä pyörii la 6 vaunua ja su 5 vaunua. Ajoaika per sivu lienee luokkaa 25–27 minuuttia, joten 60 min kierrosaika istuisi aika nappiin. Taitaa siis olla la 10 min ja su 12 min.

Voi kun toivon, että HSL:n viestintä heittäisi ne vessanseinät hetkeksi jonnekin vessan peränurkkaan ja keskittyisi nyt tiedottamaan kunnolla tästä poikkeusliikenteestä. Että olisi määränpäätekstit vaunuissa kunnossa, pysäkeillä kunnon plakaatit selkeine karttoineen ja vaunussa vähintäänkin pysäkkiluettelot isoina julisteina esillä.
 
Siellä pyörii la 6 vaunua ja su 5 vaunua. Ajoaika per sivu lienee luokkaa 25–27 minuuttia, joten 60 min kierrosaika istuisi aika nappiin. Taitaa siis olla la 10 min ja su 12 min.

Vuoroväli on lauantaina 10 min ja sunnuntaina 12 min, mutta ajoajaksi Reittiopas antaa suunnalle Salmisaari-Paavalin kirkko 21 min ja vastakkaiselle suunnalle 22 min.
 
Vuoroväli on lauantaina 10 min ja sunnuntaina 12 min, mutta ajoajaksi Reittiopas antaa suunnalle Salmisaari-Paavalin kirkko 21 min ja vastakkaiselle suunnalle 22 min.

Oikein hyvä, että ajoajat on puristettu lyhyiksi. Tuon pitäisi olla periaate muutenkin: lyhyet ajoajat, reipasta liikennettä ja erikoistilanteita varten riittävästi tasausaikaa päättärillä.
 
HSL:n toimitusjohtaja on päättänyt tilata korvaavan bussiliikenteen kohteiden A ja B liikenteen Helsingin Bussiliikenteeltä ja kohteiden C ja D Pohjolan Kaupunkiliikenteeltä.
 
HSL:llä osattu ottaa oppia edelliskesäisen viitosen onnistumisesta? Jos 11 toteutuu, niin onhan se harrastajille mahtava tilaisuus päästää kuvaamaan Helsingin tähän asti harvinaisinta raitiolinjaa...
"Ai mitä, eiks tällä pääsekkään Korkeasaareen?"
 
Vuoroväli on lauantaina 10 min ja sunnuntaina 12 min, mutta ajoajaksi Reittiopas antaa suunnalle Salmisaari-Paavalin kirkko 21 min ja vastakkaiselle suunnalle 22 min.

Todelliset aikataulun mukaiset ajoajat päiväsaikaan ovat SLS-PVK 27 min ja PVK-SLS 26 min. Päätepysäkkiajat ovat lauantaisin Paavalin kirkolla 2 min ja Salmisaaressa 5 min, sunnuntaisin toisin päin.

Määränpäätekstiksi linjalle 11 sopisi minun mielestäni hyvin "korvaa metroa". Vallilan ja Salmisaaren tapaiset määränpäätekstit saanee ainakin linjan päissä matkustajat luulemaan vaunun kulkevan kasin reittiä.
 
13.11. näin, että pysäkeille oli ilmestynyt 99:ien linjapäreitä, joissa on oranssi taustaväri ja musta teksti. Ihan hyvä idea, nyt erottuu jo pitemmältä, että jokin erikoislinja pysähtyy tässä. Toisaalta kontrasti oranssin ja mustan välillä on melko heikko, varsinkin pimeässä, eli pitää mennä aika lähelle tihrustamaan, jotta erottuu, että mikä erikoislinja.
 
13.11. näin, että pysäkeille oli ilmestynyt 99:ien linjapäreitä, joissa on oranssi taustaväri ja musta teksti. Ihan hyvä idea, nyt erottuu jo pitemmältä, että jokin erikoislinja pysähtyy tässä. Toisaalta kontrasti oranssin ja mustan välillä on melko heikko, varsinkin pimeässä, eli pitää mennä aika lähelle tihrustamaan, jotta erottuu, että mikä erikoislinja.

Samanlaiset kilvet ollut edellisinäkin kerroilla, jos siis näitä tarkoitat. Erottuu kyllä hyvin. Kesällä oli Rautatientorilla näinkin hienot viritelmät. Ja matkustajia otettiin vähän mistä sattuu kyytiin... Ehkä vähän liian aikaisin alettu asentamaan, toisaalta jos myöhemmin niitä iskettäisiin niin HSL ei ehtisi niitä ajoissa laittaa... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös