Ja täyty muistaa että kun ja jos sähköautot tulevat syrjäyttämään kaupunkiliikenteessä polttomoottoriautot, ei tätä liityntä-autoilua palvelevaa infrastruktuuria ole rakennettu turhaan.
Kuinkahan nuo sähköautot yleistyvät, jos vain polttomoottorille on ainetta saatavissa vaikka kovaankin hintaan? Piintynyt henkilöautoilija tuskin hankkii erillistä sähköautoa kaupunkiajoa varten, vaan kruisaa sillä samalla kaaralla kuin maaseutumatkatkin. Ellei sitten kaupunkialueen rajalla ole puomia sekä kaksinkertaista liityntäpaikkamäärää. (Jokainenhan tarvitsee tietenkin paikan sekä autolleen että liityntäautolleen. Kun kaupunkikäyttöön on sähköauto hankittu, niin toki sillä jatketaan eikä metrolla tai muulla.
)
Olen aina kummastellut hirveää intoa, jolla kaikenkarvaiset autolla ja vain autolla autuaaksi tulevat visionäärit (en tietenkään kuvittele R.Silfverbergiä sellaiseksi) piirustelevat "pieniä kaupunkiautoja" ja "yksipaikkaisia sähköautoja" ja muita sellaisia. Perusteluna on muka kätevä liikkuminen tai pienemmillä pysäköintipaikolla selviäminen ahtaassa kaupungissa, mutta mihin unohtui ihan tavallinen kansa/peruskoulumatematiikka? Vähiten katutilaa per henkilö vie joukkoliikenneväline, mitä kaupunkiautointoilijat eivät tietenkään ajattele.
Mutta luulisi heidän tajuavan perustelujensa ontuvuuden, kun yrittävät mahduttaa enempää kuin yhtä kolmimetristä autoa vaikkapa viiden metrin ruutuun. "Isossa" neljä-viisimetrisessä maantieautossa kun ainakin satunnaisesti voi matkustaa muitakin kuin kuljettajansa. Ja niihin pikkuisiin peoplemovereihin ei "science fiction -kuvissa" koskaan mahdu pahemmin tavaraa, vaikka niitä "kauppakasseiksi" yritetään markkinoidakin.
Kuljen toki itsekin autolla varsinkin silloin, kun on tavaraa kuljetettavana tai kun sopivia joukkoliikenneyhteyksiä ei kerta kaikkiaan ole. Myönnän, että auton pito on älyttömän kallista, mutta silti en ole ensimmäisenä huutamassa polttoaineen olevan kallista. Ei sen ilmaista ole syytä ollakaan. Moni bensiinin hinnasta kiukuttelija ei ole ostanut kuljetusvälinettä, vaan kalliin koriste-esineen: esim. 40000 euron hintaisen auton ostaja käytti olevat ja tulevat rahat, ei saanut vielä pisaraakaan polttoainetta eikä hänen autonsa liikkunut mhinkään. Minä saan samalla rahalla 20000 euron auton ja vähitellen maksaen ainakin 17000 litraa bensiiniä, jolla voisin ajaa yli 200000 km. No, ei se nyt näin yksiviivaista se laskeminen ole eikä muut kulut mene samassa suhteessa, mutta kuitenkin.
Näiden laskelmien myötä saattaisi ehkä tietullikin istua monen "köyhän" maksukykyyn. Tosin niitähän ei kuitenkaan voisi toteuttaa järkevällä, halvalla ja helpolla tyylillä Oslon bomstasjonien malliin: kolikot käy ja jokainen auto maksaa. Sillä science fiction -jengillä on jo suunnitelmat takataskussa: tekniikkaahan sen pitää olla, mieluiten miljoonia maksavaa, mitä monimutkaisempaa sen parempi ja ainakin ulkomaalaiset päästetään kuin koirat veräjästä (niinhän mekin päästiin Tukholmassa). Suomalaisen liikennepolitiikan mukaisesti kadun rakentamisen maksajat kustantavat myös niin kulutuksen kuin korjauskulut muiden käyttäjien toteuttaessa perusoikeuksiaan... Niinhän se on isommassa mittakaavassakin, kaikki raskaskin liikenne ilmaiseksi meidän teille vaan, mutta muissa maissa suomalaiset kiltisti maksavat vapaasta liikkuvuudestaan.