Metron aikataulut + vaihtoyhteydet

Kyse on nyt siitä, että Antero Alku jauhaa samoja asioita moneen kertaan ja sotkee niillä keskusteluja, joissa käsitellään aivan muita asioita (ja usein vielä rakentavassa hengessä, eikä haluta syyllistää esim. HKL:ää). Kyse ei siis ole asiasta vaan henkilön tavasta esittää niitä.
Ketjun nimi on "Metron aikataulut + vaihtoyhteydet". Kirjoitin käytännön kokemuksia vaihtoyhteyksistä. En ollut etsinyt mitään huonointa vaihtoehtoa, minulla vain oli matka Lassilaan klo. 13:00:ksi. Ja näin kävi.

HKL:n eläkkeelle jäänyt suunnittelujohtaja Seppo Vepsäläinen on markkinoinut kaikella vaikutusvallallaan suunnitelmaa nimeltä "Iso liityntä". Se sisältää lisää metrolinjoja ja vaihtoja, eli ketjun aihetta, metron aikatauluja ja vaihtoyhteyksiä. Vepsäläinen on saanut julkisuudesta tilaa tälle suunnitelmalleen mm. valtakunnan ja pääkaupunkiseudun johtavassa lehdessä Helsingin sanomissa. Sen toimittajat kertovat Vepsäläisen suunnitelmista, eikä heillä ole esittää mitään kritiikkiä asiasta. Ehkä he eivät matkusta muualle kuin Helsingin ydikeskustassa sijaitsevalle työpaikalleen, joten heille ei tule mieleen, että joukkoliikenteen pitäisi toimia muihinkin yhteyksiin. Mutta he eivät kysy asiasta keneltäkään kritiikkiä, vaikka se olisi journalismin periaatteiden mukaista.

"Iso liityntä"-suunnitelman ydinajatus on vaihtaminen. Se on myös seudullista liikennettä tulevaisuuteen luotaavan PLJ-suunnitelman kulmakiviä. Onko siis vain marmattamista ja syyllistämistä esittää tästä asiasta tätä asiaa koskevassa keskusteluketjussa kritiikkiä?

Huomautan, että HKL on vastuussa Helsingin sisäisen joukkoliikenteen aikatauluista, ja HKL:n tekemän työn tulos on se, mistä kerron. HKL on asettunut entisen suunnittelujohtajansa ideoiman järjestelmän kannalle, mutta se ei osoita osaavansa suunnitella ja järjestää joukkoliikennettä, joka perustuu vaihtamiseen. Siksi minulla on mielestäni hyvät perustelut arvostella HKL:n linjastosuunnittelua vaihtojen järjestämisessä.

En kiellä, että jauhan samoja asioita, niin tekevät monet muutkin. Mukaan lukien HKL omassa tiedottamisessaan kuin myös suunnittelussaan. Vain sillä erotuksella, että HKL saa palstatilaa laajalevikkisessä mediassa, minä ainoastaan tällaisella foorumilla. Mutta kertaushan on opintojen äiti, ja sama strategia on myös HKL:n tiedottamisella: Samaa asiaa toistetaan niin kauan, että ihmiset alkavat uskoa siihen. Hyvänä esimerkkinä vaikka länsimetron "edut" kuten Länsiväylän automäärän väheneminen. Sitä toistetaan aina vaan, vaikka viranomaisten itsensä teettämä selvitys osoitti, ettei niin ole.

Arvostelen HKL:ää, sillä HKL on kaupungin viranomainen, jolla ei ole yksityishenkilön suojaa, vaan sitä saa ja tulee arvostella, mikäli sen toimintaan ei olla tyytyväisiä.

En hauku tänne kirjoittavia henkilöitä henkilöinä kuten nyt minua ylläpitäjän toimesta, vaan vastaan asioilla. Joskus, kun sitä saman jauhamista joku jatkaa, voin todeta olevani sitä mieltä, että henkiö on asiassaan väärässä ja pyydän perehtymään taustoihin itse ja todistamaan väitteensä jotenkin. Se ei kuitenkaan ole henkilön moittimista.

Haluan vielä mainita sen, että olen harvoja, jotka esiintyvät tällä(kin) foorumilla rehellisesti omalla nimellään. Rekisteröityneet käyttäjät näkevät nimimerkkien ilmoittamat nimet, mutta onhan tiedossakin, että kaikki ilmoitetut "oikeat" nimetkään eivät ole oikeita. En kirjoita sellaista, minkä kanssa pitäisi piiloutua nimimerkin ja väärän nimen taakse. Minulla on valmius ja perustelut seistä kirjoittamani takana kuin myös myöntää erehdykseni, kun sellaisia osoitetaan. Ja on osoitettukin, enkä siitä millään muotoa pahastu.

Annan erittäin suuren arvon tälle foorumille ja sen ylläpitäjille ja Kuukankolle. Mutta tämä Kuukankon kommentti oli minusta täysin asiaton.

Antero
 
Marmati! On tämä maailma niin kova! Pikaratikkahan kulkisi sekunnin tarkkuudella oli myrsky tahi pakkanen. Ja Metrohan hyytyy tunneliin jo siksi kun Kuttasen Aslakilla on poronerottelu käynnissä!
Eräiden henkilöiden pikaratikkafanaattisuus ja metrojärjestelmän haukkuminen elämäntehtävänä saa kerta kerralta lisää koomisia piirteitä, mikä on omiaan viemään uskottavuuden koko pikaratikkasuunnitelmilta!

Itsekin olen sen verran fanaattinen mahdollisimman hyvin toimivan joukkoliikenteen suhteen että toivoisin liityntäliikenteenkin toimivan järkevästi. Sitten olisi se metro paljon parempi.

Tietysti, jos tulisi se (pika)ratikka lähipysäkille niin ei tarttis laisin täsmätä sitä liityntäyhteyttä... ;)

- Janne
 
Ketjun nimi on "Metron aikataulut + vaihtoyhteydet". Kirjoitin käytännön kokemuksia vaihtoyhteyksistä.

Safka aloitti ketjun näyttääkseen tekemänsä aikataululakanan mallin ja otsikko kuvaa sitä hyvin. Silloin ei ole tarkoituksenmukaista siirtää keskustelua väkisin ylipäätään vaihtoyhteyksien synkronoinnin puutetta käsitteleväksi, varsinkin kun aiheesta on keskusteltu täällä paljon jo ennestäänkin (mm. ketjussa http://jlf.fi/f20/441-vaihdot-kaupunkiliikenteessa/ ). Myös "Isoa liityntää" olet arvostellut paljon jo aikaisemminkin, mm. ketjussa http://jlf.fi/f20/1330-hs-bussiton-keskusta-2020-luvulla/ .

Haluat ehkä käyttää asioiden toistoa tehokeinona, mutta monen foorumia aktiivisesti lukevan mielestä samojen asioiden jatkuva toistaminen on rasittavaa. Viesteissäsi toistuu hyvin usein joukko asioita, jotka mielestäsi ovat pielessä. Foorumia aktiivisesti seuraaville käsityksesi ovat varmasti jo selvinneet, eikä niitä enää tarvitse toistaa (voit vaikka viitata aikaisempiin kirjoituksiisi, jos haluat jossakin yhteydessä muistuttaa asioista). Jos haluat kertoa jotakin uutta näistä asioista, voit vaikka jatkaa sellaisessa ketjussa, jossa aihetta on käsitelty jo aikaisemmin. Aikataululakanaketjun kääntäminen yleisesti synkronoinnin puutetta käsitteleväksi ikään kuin kaappaa ketjun sen alkuperäisestä tarkoituksesta.

Vaikka HKL toistaisikin itseään esim. Hesarissa, niin täytyy ottaa huomioon, että tällä palstalla on joukkoliikenteestä paljon kiinnostuneempi lukijakunta kuin Hesarilla keskimäärin. Täällä voidaan olettaa, että kun asia on kerran kerrottu, niin lukijat sen myös muistavat. Tällä palstalla julkaisu on myöskin suhteellisen vapaata, Hesari kuitenkin julkaisee vain mitä sitä itseään huvittaa.

Tämä näin toimintatapoihin liittyvänä kommenttina (joka koskee ihan kaikkia käyttäjiä, Antero nyt vain joutui silmätikuksi tässä).
 
Safka aloitti ketjun näyttääkseen tekemänsä aikataululakanan mallin ja otsikko kuvaa sitä hyvin.

Vaikka otsikon olis voinut muotoilla vähän paremmin, niin hyvä kun en; nykyisellään se mahdollistaa keskustelun myös itse metron aikatauluista ylläpidon siihen puuttumatta :)

Toisaalla foorumilla on keskusteltu "tolppaväleistä" eli arkikielellä pienimmästä mahdollisesta vuorovälistä. Vuonna 2002 oli kummallakin metrolla 6 minuutin välit ja yhteisellä osuudella siis 3 min. Jonkin ratatyön vuoksi vuorovälejä jouduttiin harventamaan 4/8 minuuttiin ja käytäntö jäi pysyväksi.

Eräs tasatahtiaktiivi ei ole tietääkseni puuttunut metron 8 minuutin väleihin – johtuukohan siitä, että asuu 4 minuutin alueella... ;) Tasatahtiamatööri esittää: voisiko kummankin haaran vuorovälejä lyhentää puolella minuutilla: tällöin vuoroväli olisi 7,5 min haaroilla ja yhteisesti 3,75 ja myös kaikki liityntäbussit voidaan tasatahdistaa.
Nykyisin ruuhkatunnilla metron vuorovälit ovat joka toinen tunti samat ja eräillä liityntäbusseilla joka 4:s tunti (esim. 94.)

½ minuutin lyhennys metron vuoroväleissä vaatinee yhden metrorungon lisää, riittääkö siihen kapasiteettia? Pikaratkaisuna vähemmin käytetyillä vuoroilla voitaisiin ajaa myös lyhyempiä junia.
Bussien osalta – otetaan tuo 94 taas esimerkiksi – yksiköitä ei tarvitanne yhtään enempää vaan 3 minuutin kierrosajan lyhennys onnistuu nykyisillä automäärillä.

Silloin ei ole tarkoituksenmukaista siirtää keskustelua väkisin ylipäätään vaihtoyhteyksien synkronoinnin puutetta käsitteleväksi ––

Tällä kertaa ei haittaa minua, päinvastoin se jopa kuuluu tähän asiaan.

–– käyttää asioiden toistoa tehokeinona, mutta monen foorumia aktiivisesti lukevan mielestä samojen asioiden jatkuva toistaminen on rasittavaa.––

Tämä haittaa: yleensä ihmiset eivät usko yhdellä kerralla mutta toiston myötä asia hautaantuu omaan nilkkaan!

Albertin lähettämässä lehtileikkeessä muuten pisti silmään erään matkustajan vuodatus: "–– matka-ajoiksi saadaan mahtavia minuuttimääriä, jos tulee junalla, jolta ei ole jatkoyhteyttä ––"
Tämän ketjun pähkinänkuori on nimenomaan siinä!

PS. lähettämäni mallikuva on vain osa totuutta: jos joku vaihtoyhteysaikataulua tosiaan tarvitseva sen haluaa, niin pankoon vaikka yksityisviestitse tiedon.
 
Vuonna 2002 oli kummallakin metrolla 6 minuutin välit ja yhteisellä osuudella siis 3 min. Jonkin ratatyön vuoksi vuorovälejä jouduttiin harventamaan 4/8 minuuttiin ja käytäntö jäi pysyväksi.
Ennen vuoden 1996 muutosta Itäkeskuksen länsipuolisella osuudella vuoroväli oli ruuhka-aikojen ulkopuolella tiheimmillään 5 minuuttia ja Mellunmäen (silloin ainoalla) haaralla 10 minuuttia. Ruuhka-aikoina kaikki junat ajoivat Mellunmäkeen asti (ja vieläpä täyspitkinä). Vuosina 1996 - 2002 3 vaunuparin junia ei ajettu ruuhkissakaan, vaan Itäkeskuksen länsipuolella mentiin 3 minuutin tiheydellä ja haaroilla 6 min vuorovälein (Vuosaaren junat ajoivat 1996 - 98 vain Ruoholahdesta Itäkeskukseen "sattuneesta syystä"). Ruuhkan ulkopuolella mentiin taas 5 / 10 min periaatteella. Vuonna 2002 ajettiin vähän aikaa jopa 2,5 / 5 minuutin liikennettä, yhteisellä osuudella vuoroväli oli käytännössä vuorotellen 2 / 3 minuuttia. Mellunmäen junat eivät ruuhka-aikana ajaneet Kamppia lännemmäksi. Rata-, silta yms. töiden (myös Kampin keskuksen työt) takia aikataulut eivät pitäneet, ja junat pidennettiin 3-vaunuparisiksi vuorovälien harventuessa ruuhkan osalta 4 / 8 minuuttiin.
 
Tässä taas kokemuspohjaista esimerkkiä: [...] olin matkalla Lassilaan, mihin 54 on oikein kätevä juttu...

Tarinan lukeneena haluaisin ihan mielenkiinnosta kysyä, mikä esti sinua hyppäämästä Itäkeskuksessa Jokeriin (550) ja menemästä sillä Huopalahden asemalle, missä olisi ollut helppo vaihto M-junaan? Huopalahdesta seuraava Pohjois-Haagan asemahan on Lassilassa.
 
Albertin lähettämässä lehtileikkeessä muuten pisti silmään erään matkustajan vuodatus: "–– matka-ajoiksi saadaan mahtavia minuuttimääriä, jos tulee junalla, jolta ei ole jatkoyhteyttä ––"
Tämän ketjun pähkinänkuori on nimenomaan siinä!

Mielenkiintoista, että vuonna 1983 HKL:lle kirjoittamani- ja sitten Metrouutisiin päätynyt tekstini (vuodatus, kuten nimim. Safka sanoo) putkahtaa esille internetissä vuonna 2007.
 
Maanantain HKL linjalla -palstalla (Sivu 13) oli hyviä uutisia matkustajainformaation saralta:
Metron yhteen vaunupariin on asennettu pieniä, 15 tuuman näyttöjä, joilta matkustajat voi seurata joukkoliikenneinformaatiota. Nyt alkuvaiheessa näytöillä näytetään HKL:n lyhyitä tiedotteita kaupunkiliikenteestä. Jatkossa näytöille tuodaan myös aikataulutietoa eli idän liityntäbussien lähtöajat seuraavalta metroasemalta.

Kunpa saisivat tuon informaation jo sinne metron lähtöaseman tauluille sitten infojärjestelmän uusimisen yhteydessä.
 
Tarinan lukeneena haluaisin ihan mielenkiinnosta kysyä, mikä esti sinua hyppäämästä Itäkeskuksessa Jokeriin (550) ja menemästä sillä Huopalahden asemalle, missä olisi ollut helppo vaihto M-junaan? Huopalahdesta seuraava Pohjois-Haagan asemahan on Lassilassa.
Olin selvitellyt yhteyttä Reittioppaan avulla. 58 + M-juna (siis ei M-linja metro!) oli muistaakseni seuraava Reittioppaan tarjoama yhteys, jolla tosin tiesin myöhästyväni. En muista tarjosiko Reittiopas 550-pohjaista reittiä, mutta ehkä se olisi ollut vielä enemmän myöhässä.

Reittioppaan mukaan näyttää siltä tämän päivän osalta, että se tarjoaa joko 54:ää aikaan 30 min tai yhdistelmää 550 + 51 aikaan 36 min sekä metro + M-juna aikaan 40 min. 58 + M-juna on 37 min, mutta sitä ei saa kuin kieltämällä Reittioppaan antamasta metroa. (Tämä on taas tämän aiheen sivusta, mutta minusta Reittiopas tarjoaa usein metroa yhteyksille, joille se ei ole mielestäni hyvä. Kuten ei tässäkään tapauksessa.)

Antero
 
Takaisin
Ylös