- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 6,008
Vs: M 300 -hankinta
Sitten on muistettava sekin asia että Helsingin kapearaitesiseen ja mutkaiseen raitiotieverkkoon räätälöity matalalattiaraitovauu maksaa matkustajapaikaa kohden aina enemmän kuin esim Tukholman Tvärbananille tai keski-eurooppalaiseen kaupunkiin soveltuva sarjavalmistettu leveämpikorinen normaalirairteinen vaunu.
t. Rainer
Entä raitiotien rakentamiskustannukset, eikö niitä ole ollenkaan? Nekin voivat vaihdella laidasta laitaan. Esim Tukholman Tvärbananin km-kustanus on aika lähellä metron, ja sitä tulisi Laajasalon raitiotiekin olemaan, kun mennään vetten yli. Helsingissä on toistaiseksi rakennettu raitioteitä vain helppoihin paikkoihin, mutta jos jouduttaisiin rakentamaan samanlaisiin paikkoihin kuin metro, ei se olisikaan nin halpaa. Vrt jos Espooseen olisi rakennettu raitiotie länsiväylän vierestä niin vasta Keilaniemen jälkeen olisi rata halvempaa kuin metro. En väitä etteikö siillä olisi ollut hyvät puolensa kanssa, kuten vähempi bussiliityntäliikenteen tarve, mutta sitten jos oikean pikaraitiotien rakentamis- ja ylläpitokustanukset lähenee metron, niin kyllä se metro edullisemman kalustonsa ansiosta ajaa asiansa.Nykyaikaisen kaluston käyttöikä on 40 vuotta ja Helsinki on käyttänyt näissä laskelmissa 3,5 %:n diskonttokorkoa. Radan osalta käytän yksinkertaisuuden vuoksi myös 40 vuoden käyttöikää, vaikka automaattijärjestelmän iäksi on sanottu vain 25 vuotta ja asemiakin näytetään uusittavat 30 vuoden iässä.
Päädytään seuraavaan (istuma- ja seisomapaikat, seisonta 4 hlö/m[SUP]2[/SUP]):
- Raitioliikenne 27 metrin vaunuin 79.000 €/paikka (40 vuotta)
- Metroliikenne 4-vaunun junilla 179.000 €/paikka (40 vuotta)
- Metroliikenne 6-vaunun junilla 127.000 €/paikka (40 vuotta)
- Metroliikenne 6-vaunun junilla pitkittäispenkein 90.000 €/paikka (40 vuotta)
Sitten on muistettava sekin asia että Helsingin kapearaitesiseen ja mutkaiseen raitiotieverkkoon räätälöity matalalattiaraitovauu maksaa matkustajapaikaa kohden aina enemmän kuin esim Tukholman Tvärbananille tai keski-eurooppalaiseen kaupunkiin soveltuva sarjavalmistettu leveämpikorinen normaalirairteinen vaunu.
t. Rainer
Viimeksi muokannut moderaattori: