Metron jokakesäiset remontit

Kas kun ei ole laitettu Ruoholahden ja Sörnäisten tai Kalasataman väliä sahaamaan vaikkapa parin vaunun junaa. Tuolla välillä ei liene esteitä tiuhempaan kulkuun muiden junien odotellessa vapautuvaa raidetta.
 
Kas kun ei ole laitettu Ruoholahden ja Sörnäisten tai Kalasataman väliä sahaamaan vaikkapa parin vaunun junaa. Tuolla välillä ei liene esteitä tiuhempaan kulkuun muiden junien odotellessa vapautuvaa raidetta.

Erityisesti Rautatientorin ja Ruoholahden välillä olisi käyttöä tuollaiselle junalle, sillä sillä välillä ei kulje busseja yhtä tiheään kuin Sörnäinen-Rautatientori -välillä. Lisäksi kadut ovat ruuhkaisia espoolaisten autolijoiden takia. Mietin, että miksihän idässä ei tehty sellaista ratkaisua, että olisi laitettu metroa korvaavat bussit lähtemään Mellunmäestä ja Vuosaaresta, keskustan päässä bussit olisi jatkettu Ruoholahteen asti. Näin toimimalla metrossa olisi arvatenkin vähemmän tungosta kuin nyt.
 
Minun puolestani voitaisiin metron normaaliliikenteenkin aikana liikennöidä linjaa 99 ruuhka-aikaan esim. 20 minuutin vuoroväleillä.


Samaa minäkin hain. Tosin se voisi ajaa koko ajan vaikka ruuhkaisin 10 ja muulloin 15 minuutin vuorovälillä. Ehkä jopa yöliikennekkin voisi toimia 30 minuutin välillä.
 
Kas kun ei ole laitettu Ruoholahden ja Sörnäisten tai Kalasataman väliä sahaamaan vaikkapa parin vaunun junaa. Tuolla välillä ei liene esteitä tiuhempaan kulkuun muiden junien odotellessa vapautuvaa raidetta.

Kyllä siellä esteitä on. Tuollaisen keskustapendelin toteuttaminen olisi mahdotonta. Mutta innostuinpa tässä väsäämään graafisen aikataulun... :smile:

keskustapendeli.png


Nuo junien viivat ovat suuntaa-antavia, ja tuossa kuvassa ajoaikaan sisältyy osa asemapysähdykseen kuluvasta ajasta. Mutta kai tuo jotain suuntaa antanee. Grafiikassa oranssilla on piirretty 8 min vuorovälillä kulkeva RL-VS -liikenne. Punaisella olen hahmotellut keskustapendeliä.

Normaalin linjan junan mentyä täytyy jäädä tarpeeksi väliä, jotta kulkutiet punaisten opastimien ohiajovaroineen saataisiin pendelille turvattua.

Suurin ongelma tulee kuitenkin siitä, ettei Sörnäisissä ole vaihteita, jotta tuo RL-SN-RL-juna pääsisi vaihtamaan toisen puolen raiteelle lähdettyään takaisin länteen. Pendelin pitäisi ajaa takaisin samaa puolta aina Hakaniemen länsipuolelle saakka. Tällöin taas pitäisi jo RL-VS junan olla samalla raiteella Hakaniemessä.

RL-VS-junien vuorovälin ollessa 10 minuuttia (kuten viime kesänä) tuollainen pendelijuna voisi periaatteessa mahtua linjalle. En tosin ole tutkinut kuinka tukkoon Ruoholahti menisi. Kuitenkin tänä kesänä ollaan tehty töitä (rakennettu esim. vaihde Kulosaareen), jotta vuoroväli saataisiin alle tuon kymmenen. Tämä siksi, etteivät junat olisi niin täynnä, vaikka täynnä ne nyt kahdeksalla minuutillakin ovat...

Mutta, käytännössä tuo olisi aika mahdotonta kymmenen minuutin välilläkin. Suurimmat esteet tulevat turvalaitteistosta. Sörnäisissä ei ole "väärän suunnan" lähtöopastimia. Niinpä pendelille ei voitaisi turvata asetinlaitteella kulkutietä sen ajaessa "vastakarvaan" takaisin Hakaniemeen. Tuo väli pitäisi liikennöidä suullisella luvalla, ja suurimmaksi sallituksi nopeudeksi taitaisi tulla 35 km/h. Ja sitten taas aikataulu ei pidä...

Pendelin kuljettajalla (ellei sitten kuljettajia olisi molemmissa päissä junaa) olisi reilu minuutti aikaa kävellä junan päästä päähän. Kai se ainakin ketterämmiltä kuskeilta onnistuisi ihan hyvin, mutta ei kääntöaikaa noin lyhyeksi voi vetää. Tarvittaisiin siis se kaksi kuskia per juna.

Lisäksi systeemi olisi hyvin häiriöherkkä. Jos jokin juna jäisi missä tahansa vähän myöhään, liikenne olisi heti sekaisin Vuosaarta ja Mellunmäkeä myöten (yksiraiteisen Kulosaaren sillan ja käytännössä myös kahteen suuntaan kuormitetun HT-SN 1-puolen takia).

Siis, vastaus kysymykseesi on: ei onnistu, ei ainakaan nykyisillä turvalaitteilla. Mutta olipas ihan kiva vähän spekuloida. :lol:
 
Mietin, että miksihän idässä ei tehty sellaista ratkaisua, että olisi laitettu metroa korvaavat bussit lähtemään Mellunmäestä ja Vuosaaresta, keskustan päässä bussit olisi jatkettu Ruoholahteen asti. Näin toimimalla metrossa olisi arvatenkin vähemmän tungosta kuin nyt.
Niin, tai edes Mellunmäkeen, koska sinne pitää ajaa vaihtometrolla.

Selityksiähän toki löytyy, esimerkiksi siitä, että 99:n likennöintikustannukset lähes tuplaantuisivat, kun reittiä pidennetään toisella 10:llä minuutilla. Tosin jos ajatellaan vain kustannuksia, niin mitäpä sitä 99:ä ajamaan ollenkaan, sillä kustannusten puolesta on halvempaa vaan pakkautua tiiviimmin sekä jakaa kuormaa eri vuoroille = ajaa junat täysinä ja jättää matkustajat odottelemaan seuraavaa metrovuoroa.

Toinen idea olisi, että ajettaisiin yöliikenteen reittejä täydentävinä bussilinjoina. Sehän olisi parasta palvelua, ja lisäksi olisi helppo asiakasinformointi: Yövuoroille on julkaistu valmiit reitit, joten ei muuta kuin viittaus niihin ja linjat ajavat yövuorojen tunnuksilla.

Mutta taitaisi olla aika kiusallista antaa itähelsinkiläisten maistaa suoria bussilinjoja, joten ei käy. ;)

Antero
 
Selityksiähän toki löytyy, esimerkiksi siitä, että 99:n likennöintikustannukset lähes tuplaantuisivat, kun reittiä pidennetään toisella 10:llä minuutilla. Tosin jos ajatellaan vain kustannuksia, niin mitäpä sitä 99:ä ajamaan ollenkaan, sillä kustannusten puolesta on halvempaa vaan pakkautua tiiviimmin sekä jakaa kuormaa eri vuoroille = ajaa junat täysinä ja jättää matkustajat odottelemaan seuraavaa metrovuoroa.

Viime kesänähän 99 ajettiin vain Herttoniemeen. Aika tyhjää oli nivelbusseissa. Kyllä olisi järkeä ajaa niitä yölinjojen reittejä vaikka edes muutamia ruuhkavuoroja, niin pahinta sumaa saataisiin purettua metrosta. Eikös se matkustajien palvelutaso ole tärkeintä? Kyllä matkustajat maksavat mielellään vaikka vähän lisääkin, jos kokevat saavansa rahoilleen vastinetta.

Näkisinkin joukkoliikenteen enemmän lisäarvona kuin välttämättömyytenä, sillä tavoin, että olisi järkevämpää tarjota matkustajille korkeata palvelutasoa suorilla ja nopeilla linjoilla, kuin minimoida kustannukset keskittämällä matkustajia. Sillä keskittäminenhän vähentää matkustajamääriä ja halvimmat jl-kustannukset saadaan kiistattomasti sillä, että lopetetaan joukkoliikenne kokonaan, kuten on monin paikoin tehty. Jos taas joukkoliikennettä tarvitaan, se on viisasta hoitaa parhaimmalla ja houkuttelevimmalla mahdollisella tavalla ja korottaa lipunhintoja palvelutasoa vastaavaksi, eikä vain mennä siitä, mistä aita on matalin.

Köyhille maksetaan lippu sosiaalitukina ja useimmat matkustajat ovat kuitenkin ihan kelpotuloisia työssäkäyviä, joilla on varaa käyttää rahojaan paljon turhempaankin. Miksei siis miellyttävään liikkumiseen.
 
Takaisin
Ylös