Metron laiturinäyttöjen uusinta

Miten sen vanhoista näytöistä pystyi päättelemään?

Vanhoissa näyttötauluissa junayksikkösymbolit kuvasivat pysähdysalueen vasemmalta (laiturin alkupää) oikealle (laiturin loppupää). Ne harvat, jotka olivat keksineet "ristikkosiltojen" merkityksen, tuskin tiesivät niistä olevan pääteltävissä myös pysähdysalue. Luonnollisesti laiturinäyttöjen informaation tulkintaa ei opastettu missään, se piti vain tietää.

Jos nelivaunuinen pysähtyi laiturin loppuun näkyi se muodossa:

Koodi:
Ruoholahti      0:02
Gräsviken        _XX

Vastaavasti kaksivaunuinen juna joka pysähtyi laiturin keskelle näkyi muodossa:

Koodi:
Mellunmäki        0:09
Mellungsbacka      _X_

Tässä kuvassa näkyy junasymbolien sijainti oikeassa laidassa, kun juna on pysähtynyt laiturin loppupäähän.
 
Näemmä voi vain haaveilla siitä informaation tasosta mikä on mm. Berlinin S-Bahnilla samankaltaisilla näytöillä toteutettu. Siellä määränpäät, minuuttimäärät, junapituudet ja pysähdysalueet ilmoitetaan havainnollisesti ja toimivasti.





Koska Helsingin metrossa ei ole tarvetta linjanumerokentälle, alemman kuvan alemman näytön linjanumerokentän paikalle voisi hyvin laittaa tuollaiset mahdollisia pysähtymispaikkoja kuvaavat viivat ja niiden päälle sitten tarpeen mukaan valkoisia mötiköitä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Asiaan osittain liittyen: Olen kuullut huhun, että metron portaiden yläpäässä olevissa näytöissä huomioitaisiin rullaportaissa kuluva aika. Eli jos näyttö näyttää 2 min, se tarkoittaa että metro tulee 2 min päästä siitä, kun pääsen laiturille. Onko tämä totta?

Itse en oikein ole uskonut siihen, koska se olisi minusta kovin epäloogista ja vaatisi "sisäpiirin kirjoittamattomien salaisuuksien" tuntemista. Toisin sanoen se voisi olla totta vain, jos niin jossain myös kerrottaisiin julkisesti. Mutta ei minusta kerrota.

Sen sijaan olen minusta täällä kuullut myös väitteen, että portaiden yläpään näytöt näyttäisivät aikataulun mukaista aikaa, ja laiturinäytöt taas todellista saapumisaikaa. Tätä olen pitänyt uskottavampana, ja siksi myös tuppaa käymään niin, että laiturinäyttö on minuutin-pari jäljessä yläpään näyttöjä.

Ja miten tämä aiotaan järjestää uusissa näytöissä? Kai uudessa infojärjestelmässä sentään kaikki näytöt näyttävät todellista saapumisaikaa?
 
Sen sijaan olen minusta täällä kuullut myös väitteen, että portaiden yläpään näytöt näyttäisivät aikataulun mukaista aikaa, ja laiturinäytöt taas todellista saapumisaikaa. Tätä olen pitänyt uskottavampana, ja siksi myös tuppaa käymään niin, että laiturinäyttö on minuutin-pari jäljessä yläpään näyttöjä.

Ja miten tämä aiotaan järjestää uusissa näytöissä? Kai uudessa infojärjestelmässä sentään kaikki näytöt näyttävät todellista saapumisaikaa?

Itsekkin olen kuullut että näyttäisi aikataulunmukaista aikaa. Mutta onko metro sitten aina 1-2minuuttia myöhässä? Yleensä jos katsoo vaikka että liukuportaiden yläpäässä näyttö näyttää 4min seuraavaan Mellunmäen metroon Ruoholahdessa, niin ja että edellinen olisi muka mennyt jo, niin tosta usein on voinut päätellä ettei se edellinen ole mennyt vaan kun on kipittänyt nopeesti portaita alas niin on edelliseen ehtinyt (Vuosaaren metro). Joten joko tuohon aikaan on laskettu 1-2minuuttia ylimääräistä ennen metron aikataulunmukaista aikaa tai metro kulkee lähes aina 1-3min myöhässä..

Mitä itse olen ymmärtänyt uudesta systeemistä, tulee se näyttämään liukuportaiden yläpäässä (lippuhallissa) todellista aikaa. Se ei kuulemma ole ollut mahdollista vanhalla järjestelmällä myöhemmin asennettuihin näyttöihin.
 
Sen sijaan olen minusta täällä kuullut myös väitteen, että portaiden yläpään näytöt näyttäisivät aikataulun mukaista aikaa, ja laiturinäytöt taas todellista saapumisaikaa.

Näin on. Sen verran niissä yläpään näytöissä on kuitenkin huomioitu rullaportaissa kuluvaa aikaa, että seuraava lähtö häviää niistä jo hieman ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa. Lähdön häviämisen ennakkoaika on määritelty asemakohtaisesti niin, että se on pienempi kuin kovimmalla mahdollisella juoksemisellakaan laiturille pääsemiseen tarvittava aika. Tosin jos metro on myöhässä, voi siihen silti ehtiä, vaikkei lähtöä enää yläpään näytöissä näkyisikään.
 
Käytöstä poistetut vanhat laiturinäytöt elävät toista elämäänsä elektroniikkaharrastajien leikkikaluina, kunhan harrastajat ensin pääsevät näyttöjen toiminnasta kärryille:

Ja tuosta vielä linkki suoraan tagiin, jonka alle kaikki tekstit asiasta ilmestynevät. Erittäin mielenkiintoinen seurattava kyllä, vaikka monessa kohdassa teknillisyys menee oman ymmärryksen yli.
 
Havahduin juuri siihen, että näissä näytöissä kummittelee edelleen antiikkinen vaunusymboli. Miksi? Kuka tahansa graafinen suunnittelija tekisi hetkessä paremman symbolin tuohon tarkoitukseen. Uskoisin, ettei kovinkaan moni matkustaja tällä hetkellä näytöstä ymmärrä, että tulossa on kaksivaunuparinen juna, kun sitä esittää antiikkinen symboli, jossa on muun muassa keskellä entisen nestekidenäytön raidat... Käsittämätöntä sähläystä.
 
Havahduin juuri siihen, että näissä näytöissä kummittelee edelleen antiikkinen vaunusymboli.

Onko niitä symboleja myös entiseen tapaan puolet liian vähän? Eli että se yksi symboli itse asiassa esittää vaunuparia, ei vaunua?

Minusta tässä Tukholman "9 vagnar" toimii paremmin. Se selittää paremmin oman tarkoituksensa kuin pelkkä hyvinkin toteutettu vaunuikoni (eli että siitä olisi tarkoitus laskea vaunujen määrä l. junan pituus).
 
Onko niitä symboleja myös entiseen tapaan puolet liian vähän? Eli että se yksi symboli itse asiassa esittää vaunuparia, ei vaunua?

Minusta tässä Tukholman "9 vagnar" toimii paremmin. Se selittää paremmin oman tarkoituksensa kuin pelkkä hyvinkin toteutettu vaunuikoni (eli että siitä olisi tarkoitus laskea vaunujen määrä l. junan pituus).

Kyllä, juurikin näin, eli useimmiten näytön mukaan asemalle on tulossa kolmivaunuinen juna. Mitäpä tuosta, kun ei kukaan muutenkaan merkkiä ymmärrä. Olen kanssasi samaa mieltä, selkeä teksti toimii todennäköisesti paremmin kuin symboli, jonka merkitys ei välttämättä aukea kaikille.

P. S. Assemblyillä nähtiin erinomainen vanhalla metronäytöllä toteutettu demo
 
Tämän hetken tilanteessa ainoa tieto mitä näyttötauluista saa irti on määränpää (jos edes sitäkään). Saman näkee junan keulastakin. Eli ihan sama vaikka näyttötaulujen tilalle olisi asentanut 45 koon Nokian kumisaappaat.
Niin ja jos saappaiden koko ilmaistaisiin Helsingin metronäyttöjen toimintaperiaatteella, olisi kyseessä koko 045:00.
 
Takaisin
Ylös