Olen aina käyttänyt matkakorttia tai paperilippua. Ei siis ole tarvinnut pohtia kännykkälipun kelpoisuutta tai kelpaamattomuutta. Silti en voi olla ihmettelemättä tässäkin ketjussa esiintyvää selitysten tulvaa. Jos kännykkälippu tosiaan on niin hidas ja hankala ja mahdoton tarkastaa, niin miksi sitä sitten käytetään millään linjalla?
Taitaa taas olla sitä suomalaista mieltymystä asioiden hankaloittamiseen. Esim. Tukholmassa kännykkälippu kelpaa kaikilla linjoilla kaikissa SL:n busseissa, metroissa, junissa ja ratikoissa. Eikä sielläkään ole mitään ultracybermegatronics-lukulaitteita, joilla puhelimien näyttöjä tiiraillaan. Onko siellä henkilökunnalle asetettu paremmat näkövaatimukset kuin meillä?
Matkustajan kannalta koko liikenneketju on samaa salaattia, vaikka matkan aikana vaihdettaisiin bussia tai käytettäisiin kiskoliikennettä. Siinä paketissa "liityntälinja" on ihan yhtä oleellinen ja samanarvoinen osa matkaa kuin muutkin linjat.
On vain huippuhuonoa palvelua, kun matkustajalle ensin tarjotaan mahdollisuus ostaa kännykkälippu, mutta ennen sen käyttöä vaaditaankin linjaknoppi-salatieteen tutkinto: edes saman reitin kaikilla linjoilla lippu ei kelpaakaan.
Käytännössä on ihan yhtäläinen liityntämatka, vaihtoi metrosta sitten liityntäbussiin tai muuhun bussiin. Satunnainen kännykkämatkustaja on iloinen löydettyään pysäkkiaikataulusta tai reittioppaasta (tai peräti kännykästään) lisää bussivuoroja, joilla pääsee tältä pysäkiltä määräpysäkille. Ilo on ennenaikainen. Hän ei aavista, että osa tarjonnasta on pelkkää silmänlumetta.
Hänen on suunniteltu matkustavan tietyllä linjalla. Missään ei kerrota, että muita mainostetaan vain mahtavan mielikuvan luomiseksi. "Väärällä" bussilla matkustaminen on kapinointia suurta suunnitelmataloutta vastaan. Siitä saa rangaistukseksi lippupoikkeuksia.
Vetoaminen johonkin linjan historiaan on aika kaukaa haettua. Samanlaisin perustein voisi tehtailla rajoituksia muillekin lipuille. Ja kyllä niitä "liityntälinjoja" menee monelle sellaiseeenkin paikkaan, josta ei ennen metroaikaa ole ollut sen enempää suoria kuin vaihdollisia linjoja keskustaan.
Yhtä "järkevästi" voisi edellyttää, että kännykkälipun käyttäjän on vaihdettava metrosta bussiin tai bussista metrooon. Jos jäisi bussista pois ennen metroasemaa (tai tulee kyytiin vasta metroaseman jälkeen), niin kännykkälippu ei kelpaisi.