Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Täytyy kyllä sanoa, että noiden metrovaunujen turvallisuus on totaalisen lapsenkengissä. Tottakai pitää olla mahdollisuus hätäaukaisuun, mutta jos homma on puhtaasti metrokuskin huolellisuuden varassa, kumman puolen ovet avataan, niin järjestelmä on suunniteltu täysin väärin. Rakenna nyt sitten tuollaiseen häkkyrään automaattiajo!
Täytyy kyllä sanoa, että noiden metrovaunujen turvallisuus on totaalisen lapsenkengissä. Tottakai pitää olla mahdollisuus hätäaukaisuun, mutta jos homma on puhtaasti metrokuskin huolellisuuden varassa, kumman puolen ovet avataan, niin järjestelmä on suunniteltu täysin väärin. Rakenna nyt sitten tuollaiseen häkkyrään automaattiajo!
Lontoon metrossa on käytössä järjestelmä, joka estää kuljettajaa avaamasta väärän puolen ovia. Toki teknisissä järjestelmissä on aina vikojen mahdollisuus, ja poikkeustilanteita varten ovet pitää saada auki, vaikka juna ei esimerkiksi olisi laiturissa oikealla kohdalla, eli siihenkin varmasti on toiminnot. Mainittakoon myös, että osa laitureista on junaa lyhyempiä, jolloin kaikki ovet eivät tietenkään avaudu, ja tämän toiminnon kytkeminen on tietääkseni kuljettajan tarkkaavaisuuden varassa.
Millaiset avausjärjestelmät on Suomen rautatiekalustossa? Onko väärän puolen ovien avaaminen tai lukituksen vapauttaminen mahdollista?
Taisi olla vielä 1990-luvun puolella, kun sinisessä kalustossa ovet eivät olleet lukossa lainkaan, vaikka juna oli liikkeessä.