Ei varmasti olekaan, mutta ei se myöskään täysin triviaalia ole.
Mittaaminen on itseasiassa äärimmäisen yksinkertaista. Junien kululle voi laskea teoreettisen optimin, jota voi sitten säätää käytännön kokemusten pohjalta johonkin suuntaan. Arviointi kokonaisuudessaan on toki kiinni enemmän tai vähemmän arvotuksista, joita tässäkin keskustelussa on jo ruodittu. Tasainen vuoroväli, aikataulunmukaisuus jne. (Se että matkustaja-aikataulut ovat epätarkkoja, ei tarkoita sitä, etteikö liikennöintsijällä tai liikenteen tilaajalla voisi olla omassa käytössään tarkempia).
Liikenteen suunnittelijoiden keskuudessa tunnutaan arvostavan tasaista (ja tiheää) vuoroväliä enemmän kuin aikataulunmukaisuutta (metron lyhennys, automatisointi jne). Omasta mielestäni tämä on vähän 70-lukulainen näkemys, eikä ota huomioon nykyajan mahdollisuuksia. Mobiiliverkot voivat tehostaa myös liikkumista ja joukkoliikennettä.
Jäitä hattuun. Tämän ketjun tunteikkaimman kirjoittajan voit kohdata vaikka eteisen peilissä.
Tulkitset väärin. Se että kirjoitan satunnaisen provosoivasti, ei tarkoita, että investoisin keskusteluun yhtään millimetriä elohopeaa.