Mitähän mä näin tänään, kun ulkoilmassa Siilitien kohdalla näin autosta punaisen metrojunan. Ei ollut M100, sitä en osaa sanoa, oliko 200 vai 300-sarjaa mutta haitareita siinä oli. Ihmettelin, että miten se voi olla tuon värinen vai ovatko silmäni nyt ihan töttöröö. Sitten tulikin melkein heti toisesta suunnasta toinen juna, joka oli senvärinen kuin kuuluikin eli vika oli jossain muualla kuin silmissäni.
Tuo näkemäni punainen juna oli siis selkeästi punaisempi kuin oranssi, kaukana siitä tutusta metronoranssista ja vielä kauempana Höselin hailakanoranssista.
Tällä hetkellä on vain kahden värisiä junia kun lasketaan pois mainosteipatut M100:t:
M100 ja M300 RAL 2002 (punaisempi)
M200 RAL 2001 (keltaisempi)
Jos oli haitareita niin todennäköisesti oli M300 ja ne ovat kyllä kaikki keskenään ainakin nimellisesti saman värisiä. Optiojunissa maalipinta on vielä tuoreempi ja kiiltävämpänä voi ympäristöstä riippuen heijastaa enemmän ympäröiviä värejä. Kiiltävä pinta saa värin myös näyttämään "syvemmältä". Nämä tietysti vaikuttavat siihen minkä värisenä juna katsojalle näyttäytyy. Etenkin lämminsävyisinä kesäiltoina valaistusolosuhteet voi korostaa punaisuutta kiiltoasteesta riippumatta.
On kuitenkin ihan totta, että M300 ja sittemmin M100 väri on kyllä joka tapauksessa aika punainen (vaikka valinta onkin tehty RAL väriliuskalla M100 kyljestä). CAF:n tehtaallakin punaisuutta kommentoitiin aikanaan, mutta kuitenkin sitten Helsingissä junan ulkona nähtyään totesivat, että kyllä se on oranssi.
Oranssin sävyjä löytyy muuten RAL:n perusväreistä koodeilla
2000-2017, jossa silmämääräisesti arvioituna 2002 on punaisimmasta päästä. Tietokoneen näytöltä näitä ei pysty kunnolla vertailemaan näyttöjen vaihtelevan väritoiston vuoksi ja koska seassa on myös hyvin kirkkaita huomiovärejä, jotka eivät kalibroidullakaan näytöllä vastaa lähellekään todellisuutta.
Onko harmaan viljelyyn joukkoliikennevälineiden sisätiloissa jokin erityinen syy. ?
PL:n busseissa oliivinvihreät tangot edes hieman piristävät.
Ei siihen minun käsittääkseni mitään HKL tai nykyisin Kaupunkiliikenteestä lähtöisin olevaa syytä ole. Esim M300 sisustan väritys on CAF:n sisustussuunnittelijan ehdotus (lukuunottamatta penkkien väritystä, joka oli vaadittu), johon on saattanut vaikuttaa esim. M200:n väritys, koska perehtyivät kyllä suunnittelua varten edeltäviin kalustosarjoihin. Toisaalta muistelen harmaan värin olevan aika yleinen muissakin CAF:n junissa ja ratikoissa.
Yleensä ja etenkin Helsingin metroissa sisustusta hallitsee joskus hyvinkin kirkkaasti väritetyt penkit, joten seinien neutraalimpi väritys on perusteltu tasapainottamaan kokonaisuutta ja tuomaan seinille asetetut matkustajainformaatiot esiin. (Tämä siis oma arvio syistä harmaalle värille.)