Vs: Automaattinen metro
Sanotaan nyt näin, että bussiterminaaleja on monenlaisia. Niiden vaaralisuus on tapauskohtaista. Turvaton on mielestän Elielinaukio, jossa jokainen bussi kiertää aina "kunniakierroksen" koko terminaalialueen ympäri, jonka poikki juoksee jalankulkijoita.
Ei kai turvallisena voi pitää kuin Kamppia, jossa bussit ja ihmiset on eristetty, eikä matkustajan tarvitse missään vaiheessa kulkea kävellen bussien seassa kuten kaikissa avonaisissa kenttätyyppisissä bussiterminaaleissa. Mutta tällaiset järjestelyt ovat tietenkin täysin turhia, ja onneksi rahaa ei ole tällaiseen tuottamattomuuteen käytetty muualla kuin Kampissa.
Ovatko itämetron terminaalit samanlaisia, jos ovat nin silloin asiat ovat vähän huonosti. Esim Malmin rautatieasemalla on mielestäni esimerkki hyvästä ja turvallisesta liityntäterminaalista.
Tarkoitatko nyt sitä, että ovatko länsimetron tulevat terminaalit samanlaisia vai kysytkö sitä, minkälaisia ovat itämetron terminaalit?
Itämetron terminaaleja voi matkustaa metrolla katsomaan. Eihän kai nyt kuitenkaan ole niin, että metron liityntäliikenteen puolustaja ei ole vielä käynyt tutustumassa tähän ihanuuteen?
Länsimetron terminaaliratkaisut on esitetty hankesuunnitelmassa ja kuvia löytyy myös länsimetron nettisivuilta.
Jos Esposeen toteutettaisiin pikaraitiotie, olisi terminaaleilla ts vaihtopysäkeillä matkustajilla yhtä hankala ellei hankalampaa vaihtaa kulkuneuvoa, vaikka ei aina joudu portaissa kulkemaan.
Käveleminen muutama metri laiturin puolelta toiselle bussin ja ratikan välillä tai seisominen samalla pysäkillä peräkkäin tulevien välineiden väliajan ei todellakaan ole hankalampaa kuin seikkailu jatkuvasti liikkeellä olevien useiden bussien seassa. Se, ettei tässä ”maailman parhaassa” joukkoliikennejärjestelmässä ole kuin Leppävaarassa keskustan suuntaan toteutettu vaivaton, turvallinen ja matkustajaystävällinen vaihto bussin ja raideliikenteen välillä, ei tarkoita sitä, ettei sellaista voi tehdä kaikkialla Espoon ratikkaverkolla.
Alla on
Mennäänkö metrolla -kirjassani julkaistu kuva. Ja yllätys yllätys, Espoon Leppävaarasta, ei jostain Keski-Euroopasta, jonka samanlainen järjestely ei ole Suomen erikoisolosuhteissa mahdollinen. Tämäkö on mielestäsi hankalampaa kuin liikkuminen metron ja bussien välillä nykyisillä vaihtoasemilla?
Antero