- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Niin olen ymmärtänytkin.Mikko Laaksonen sanoi:Cut-and-cover on nykypäivänä nimenomaan kallista, useaan kertaan tällä foorumilla on läpikäyty nimenomaan syvälle kalliion tehtävän metron suhteellista edullisuutta Suomessa.
Syvälle tehtävässä metrossakin metroaseman sisäänkäyntiosa (lippuhallit, matalan tason alikulut jne) joudutaan tekemään cut-and-cover - tyyppisellä metodilla.
Eikö se ole niin, että kallioon louhitun syvämetron edut tulevat parhaiten esiin kun radan ei ole pakko kulkea tarkkaan kadun alla, vaan se alittaa rakennukset ja muut esteet. Lippuhalli tai laitureille johtavan rullaportaan yläpää voi olla jonkun kauppakeskus-tyyppisen rakennuksen pohjakerroksessa. Cut-and-cover tulee halvimmaksi jossain puistossa, jossa lippuhallia tai alikulkuja ei tarvitse ollenkaan, ja maanpinnan liikennettä ei tarvitse katkaista rakennustöiden ajaksi.
t. Rainer