- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Kun täälläkin on kovasti kaivattu hiukan keveämpää otetta ja monesta tuntuu, että harrastajan näkökulma usein sivuutetaan, niin ehdotan seuravaa: miten olisi keskustelunaiheena mielenkiintoisimmat kehittämishankkeet Helsingin seudulla. Siis hankkeet, joita joukkoliikenneharrastajat ympäri maailman tulisivat katsomaan ja joita olisi kaikkein hauskin kuvata. Eikä rajoiteta tätä tähän hetkeen, vaan otetaan mukaan myös hankkeet, jotka olisi saatettu toteuttaa joskus menneisyydessä, mutta jotka yhäkin olisivat käytössä. Säännöksi ehdotan sen verta, että esitettyjen järjestelmien taikka hankkeiden pitäisi olla edes johonkin rajaan mahdollisia. Siis ideoita ja kehittämishankkeita, jotka eivät ole järkeviä tai taloudellisesti perusteltuja (välttämättä! saavat ne olla tuotakin), mutta jotka olisi tosi kiva nähdä Helsingin reissulla.
Ehdotan itse seuraavaa: Sipoonkorven raideyhteys toteutettuna pikaraitiotienä. Oikein klassinen esikaupunkirata ja pitkät junat, jotka ajettaisiin Malmille omaa erillistä rataa, mistä niiden reitti jatkuisi Viiran ja edelleen kutosen reittiä Rautatientorille, minkä silmukassa ne kääntyisivät. Ja tällä radalla olisi ihan omanlainen kalustonsa ja miksei vaikka oma raideleveytensä, jolloin rata Rautatientorilta Koskelaan olisi kolmikiskorataa. Ja jos toteutuajankohtaa siirretään menneisyyteen, niin kalusto voisi olla samanoloista kuin Tukholman esikaupunkiraitioteiden vanhat vaunut.
Ehdotan itse seuraavaa: Sipoonkorven raideyhteys toteutettuna pikaraitiotienä. Oikein klassinen esikaupunkirata ja pitkät junat, jotka ajettaisiin Malmille omaa erillistä rataa, mistä niiden reitti jatkuisi Viiran ja edelleen kutosen reittiä Rautatientorille, minkä silmukassa ne kääntyisivät. Ja tällä radalla olisi ihan omanlainen kalustonsa ja miksei vaikka oma raideleveytensä, jolloin rata Rautatientorilta Koskelaan olisi kolmikiskorataa. Ja jos toteutuajankohtaa siirretään menneisyyteen, niin kalusto voisi olla samanoloista kuin Tukholman esikaupunkiraitioteiden vanhat vaunut.