Olenko kokemuksineni yksin?
Olen asunut Helsingissä vuodesta 2000 lähtien, enkä ole vieläkään tottunut sen paremmin kaupunkien sisäisten linjojen kuin seutuliikenteenkään bussien tarjoamaan kyytiin. Epämukavuutta aiheuttavat tärinä, huono sisäilman laatu ja melu. Yli 15 minuutin matkasta seuraa selkeää pahoinvointia, mikä onkin ohjannut minut junien ja ratikoiden käyttäjäksi silloin, kun se on mahdollista. Raiteilla kyyti voidaan tehdä tasaiseksi ja mukavaksi (sekä henkilöautolla). Bussissa taas lähes säännöllisesti hammaskalusto paukkuu suussa, kun ajetaan kaivonkansien yli.
En ihmettelisi, jos matkustusmukavuus osoittautuisi merkittäväksi syyksi yksityisautoilun suosion lisääntymiseen.
Olen matkustanut koko lapsuuteni koulumatkat busseilla, mutta jotenkin minusta tuntuu että ennen ne olivat mukavampia. Mahtaako nykyisen bussikaluston matalalattiaisuudella olla osaa matkustusmukavuuteen? Entä kuljettajien ajotavoilla, kun kaasua ja jarrua poljetaan pohjaan vuoronperään, etenkin kantakaupungin alueella?
Olen asunut Helsingissä vuodesta 2000 lähtien, enkä ole vieläkään tottunut sen paremmin kaupunkien sisäisten linjojen kuin seutuliikenteenkään bussien tarjoamaan kyytiin. Epämukavuutta aiheuttavat tärinä, huono sisäilman laatu ja melu. Yli 15 minuutin matkasta seuraa selkeää pahoinvointia, mikä onkin ohjannut minut junien ja ratikoiden käyttäjäksi silloin, kun se on mahdollista. Raiteilla kyyti voidaan tehdä tasaiseksi ja mukavaksi (sekä henkilöautolla). Bussissa taas lähes säännöllisesti hammaskalusto paukkuu suussa, kun ajetaan kaivonkansien yli.
En ihmettelisi, jos matkustusmukavuus osoittautuisi merkittäväksi syyksi yksityisautoilun suosion lisääntymiseen.
Olen matkustanut koko lapsuuteni koulumatkat busseilla, mutta jotenkin minusta tuntuu että ennen ne olivat mukavampia. Mahtaako nykyisen bussikaluston matalalattiaisuudella olla osaa matkustusmukavuuteen? Entä kuljettajien ajotavoilla, kun kaasua ja jarrua poljetaan pohjaan vuoronperään, etenkin kantakaupungin alueella?