Unohdit listasta täysin uudet bussit niiden nykyisten romujen tilalle, ruuhka-ajan 7,5min vuorovälin ja sunnuntain 20/30min vuorovälin nykyisen 60-90min sijaan
Kaikkea ihmeellistä unohtelenkin, kun kerran tiedän että nykyisestäkin Pirkkalan ”romukalustosta” joka on keski-iältään tuoreempi kuin monella TKL:n runkolinjalla, päätyy tosiaan jatkossa 16:lle. Tästä esimerkkinä Pirkkalan auto #81 on maalattu sinivalkoiseksi ”romubussiksi”, vai onkohan se ”romubussi” enää, kun väri vaihtunut?.
28 vuotta Pirkkalassa asuneena opetti kyllä paljon. Todellisista romubusseista päästiiin eroon jo 2002 ja 2003, jolloin mm McDonalds-väreissä ollut Ajokki 8000 poistui firmasta, samoin nämä UTU-kilpiset Wiimat. Kehitys oli huikeaa, 2003 jälkeen Pirkkalaan ei korkeilla busseilla liikennöity kuin satunnaisesti, #116 oli niistä yksi viimeisistä, kunnes sekin piti vaihtaa Pyynikintorilla matalalattiaiseen Pirkkalan kierroksen ajaksi. Muutama lentokenttävuoro on ajettu aina EB-kalustolla, mutta yleensä ne kulkevat moottoritietä, samoin linjan 60J aamuvuoro, joka sekin on ajettu pääsääntöisesti Turkuun menevällä EB:llä. ainakin tämä ja viime talvi on ajettu 65:lla toki korkealattiaisella kalustolla, mutta se tuskin on muodostunut ongelmaksi.
Vissiin tuo 7,5 min on kaiken autuaaksitekevää, koska edelleen ongelmana on klo 8:ksi kulkeva massa. Jos Paunun aikataulua olet katsonut, näet että vuoroja kulkee nykyisisin jopa 5 min välein, joka on mielestäni tiheämmin kuin 7,5 min. Esim lähtöajat Suupalta 7:15, 7:15, 7:20, 7:25, 7:30, 7:35 (tosiaan kaksi autoa 7:15), joten en ymmärrä mitä parannusta linja 16 tuo.