No mitenkäs ne Kanjoninkadun asiakkaat ja muut Hervannasta kenties TAYS-keskittymään pyrkivät potentiaaliset asiakkaat? Puolen tunnin välein kulkeva linja ei välttämättä riitä herättämään matkustushaluja kun tarjolla olisi vartin vuorovälillä kulkeva vaihtoehto.Ruuhka-aikojen ulkopuolella lähdöt on portaistettu linjan 39 kanssa. Tällöin vuoroväli Vuorekseen pysyy samana, mutta ajoreitti vaihtelee.
Itse asiassa kalustoa vaaditaan neljä yksikköä, mikä kuulostaa vallan mainiolta. Ainoa vain etten tahdo sulattaa tunnin välein kulkevia linjoja, joten linjan 9 kokopäiväisyyttä en lähtisi puolustamaan.Linjojen 9 ja 39 liikennöintiin saattaisi riittää kaksi autoa, jos reitti vaihtuu pääteasemalla.
Ongelman ydin ei todellakaan ole nykylinjoissa, vaan siinä, että nykylinjoilla ei esim. luoteis-Hervannan palvelutasoa saa järkevästi parannettua, ilman turhaa matka-ajan pidennystä. Linjan 23 siirtäminen kulkemaan jäähallin kiepin kautta heikentäisi taas Opiskelijankadun palvelutasoa, joten siihen en siksi lähtenyt kajoamaan.
No se linja ei tietenkään voisi olla 23 vaan 30. Mutta kaikesta huolimatta, tässä juuri näkyy prioriteettierojemme vaikutus Itse pyrin Vuoreksen avulla parantamaan myös nykyisien asuinalueiden palvelutarjontaa. Kanjonin ja eteläisen Insinöörinkadun palveleminen on järjestettävissä kolmannen kokopäiväisen linjan ansiosta, jolla on tiheä vuoroväli. Sellaisen saisi jatkamalla Arkkitehdinkadulta Vuorekseen. Linjalla 9 taasen panostettaisiin yksinomaan Vuorekseen. Kyse onkin vain siitä, mihin rahoja ensisijassa pyritään käytettävän. Itse näen tilanteen vielä vuonna 2008 niin, että Vuoreksessa ei asu kuin muutama sata asukasta, joten palvelemalla yksittäisellä tiheällä linjalla Hervannan kautta, parannettaisiin palvelutasoa suuremmalle kysynnälle.
Onneksi tulevaisuus näyttää vahvasti luotettavalta siltojen ja vuoreskeskusten rakennuttua, mutta näemmä välivaiheet, jotka siihen unelmalinjastoon johtavat, eivät vielä ole selvillä, kun näkemyksiä on monia.
Jos kuitenkin halutaan hukata tilaisuus luoda joukkoliikennelähiö, niin olkoot. Laitetaan saman tien linja 39 ajamaan vaikka linjan 6 reittiä Kaukajärven ja Takahuhdin kautta.
Noh, pyydän anteeksi. Näen linjan 9 yhä kalliina suhteessa sen hyötyyn, mutta väliaikaisena vaihtoehtona se on vertailukelpoinen. Kunhan varotaan sotkemasta palapeliä entistä vaikeammin purettavaksi... Jos nyt todetaan Hervannan nykylinjasto riittäväksi, saattaa se myös sellaisena säilyä hamaan raitiotieaikaan saakka.
Viimeksi muokattu: