Siksi, ettei niitä oikeasti tarvita. Jos vaunua ei tarvitse odottaa kuin minuutti pari, kukaan ei välitä käyttää siihen rakennukseen sisään menemisen vaivaa. Ei ole aikaa ja kun pysäkille on tultu ulkoa, ei ole tarvettaa enempään sääsuojaan kuin sade- tai aurinkokatokseen ja enintään tuulensuojaan.
Metroasemilla tilanne on toinen. Odottaminen on osa metromatkustamista, koska metrojen aikatauluja ei seurata ja siirtyminen liityntäliikenteeseen johtaa lähtevän bussin odotustarpeeseen.
Yksi ilmiö, joka osoittaa sen, miten odottaminen on osa metromatkaa mutta ei ratikkamatkaa on, että metroasemilla on kaikenlaisia myyntipisteitä ja ratikkapysäkeillä ei ole. Metroaseman kioskit menestyvät, koska ihmisillä on pakosta aikaa, jonka saa kulumaan odottamista mukavammin vaikka käyttämällä rahaa. Ratikkapysäkin kioski menee asiakkaiden puutteessa konkurssiin, koska ratikan käyttäjillä ei ole joutavaa aikaa ostoksiin.
Itse en muista nähneeni varsinaisia odotustiloja ratikkapysäkeillä missään, mutta olen nähnyt kuvia Sveitsistä pysäkkikatoksista, joiden yhteydessä on suljettu lasikoppi. Tukholmassa on muistaakseni Tvärbanan ja tunnelbanan yhteisellä asemalla myös suljettuja lasikoppeja. Vai muistanko väärin, ystävämme Tukholmassa?
Antero