Compact
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 2,298
Myös Kiitojuna sekä Dm3-4.JE sanoi:Tosin olihan jo Sm2 alumiinikorinen.
Valmettia nääs...
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Myös Kiitojuna sekä Dm3-4.JE sanoi:Tosin olihan jo Sm2 alumiinikorinen.
Nimenomaan. Pursotetuttujen profiilien omaksuminen oli ratkaiseva käänne - tätä teknologiaa eivät Sm2 ja Compactin mainitsemat vanhemmat konstruktiot vielä edustaneet, joten vaikka materiaali ehkä kevyempää olikin, tarvittiin melkoisesti nykyistä enemmän koria tukevia poikkirakenteita ym.vompatti sanoi:Alumiinikorisia vaunuja on Yhdysvalloissa käytetty jo 1920-luvulla. Alumiinivaunujen läpimurto Euroopassa saattaa johtua metallien työstötekniikan kehittymisestä.
Tuo akselipaino on vähän eri asia kuin henkilövaunun akselipaino - moottorijunan ja veturin tapauksessahan kyse on vetävistä akseleista. Ja vedetäänhän henkilöjunia monissa maissa akselipainoiltaan hyvinkin raskaalla kalustolla. Eri asia sitten on, miten järkevä ratkaisu on vetää 160 km/h nopeudella esim. 25 t akselipainon vaunuja. Matkustajia täynnä olevan vaunun akselipaino lienee tyypillisesti jossain 15 t kieppeillä.vompatti sanoi:Miksi matkustajavaunujen akselipainon pitää olla alhainen? Ruotsin kaksikerroksisissa X40-junissa (suurin sallittu nopeus 200 km/h) akselimassa on vähintään 17,5 tonnia.
Aivan oikein. Keski-Euroopassa on nykyään erittäin harvinaista nähdä jotain muita kuin sähkökäyttöisillä ovilla varustettuja matkustajavaunuja. Kyllähän se hidastuttaa "sinisten" juniemme matkaanlähtöä huomattavasti joka asemalla kun konduktööri joutuu kävelemään koko junan pituuden verran ja sulkemaan kaikki ovet.Rattivaunu sanoi:Siniset vaunut saavat usein moitteita liiallisesta kuumuudesta kesällä sekä erittäin jyrkistä, jopa hankalakulkuisista portaista. Ulko-ovet ovat muutenkin jäykät ja hankalakäyttöiset.
Homma taitaa olla niin, että infomonitoorit toimivat vain silloin kun koko juna on samanlaista eli kerrostaloa kokonaan. Kun on vanhempia vaunuja joukossa, laitteet eivät skulaa.kemkim sanoi:Turhaan tehtiin kaikkia hienouksia näihin 2-kerroksisiin InterCityihin. Minkähän takia Savonradalle ja Karjalanradalle suuntaavissa junissa ei oikeastaan koskaan ole infonäytöt päällä? Pääradalla niitä käytetään selvästi ahkerammin. Ikävä juttu, kun kalliilla asennetut näytöt seisovat tyhjän panttina, eikä edes näe junan nopeutta.
Ei pidä paikkaansa. Hki-Lahti välillä ollut IC:ssä monesti päällä.Compact sanoi:Homma taitaa olla niin, että infomonitoorit toimivat vain silloin kun koko juna on samanlaista eli kerrostaloa kokonaan. Kun on vanhempia vaunuja joukossa, laitteet eivät skulaa.
Siis ne toimivat vain Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere-Jyväskylä välin IC2:ssa.