Tärkeintä junan suurin nopeus, vaan se miten suuret nopeuserot eri junilla on. Näinpä voitaisiin päätyä päätelmään, että olisi järkevää laittaa jokaiselle radalle vain yhden tyyppisiä junia. Mille radoille Pendolinot tulisi keskittää, jotta niistä olisi hyötyä?
Aivan oikein päätelty! Suurin hyöty Pendolinoista saadaan joko mutkaisilla radoilla tai niillä reiteillä, joilla tarvitaan nopeita junia (Pendolino kuitenkin teoriassa on Suomen nopein juna). Ehdotankin Pendolinoja reiteille Helsinki-Oulu ja Helsinki-Jyväskylä. Oletan, että Jyväskylän radalla vielä on mutkia, joissa kallistuksesta voisi olla hyötyä.
Jos "Karelian Trains ltd" hankkii luotijunia Suomen ja Venäjän väliseen liikenteeseen, niin ainakin jokin vuoro voisi käydä Turussa (satamassa) kääntymässä, korvaten jonkun VR:n pendo-vuoroista. Saataisiin elvytettyä vanha kunnon Tukholma-Turku-Helsinki-Pietari kuriiriyhteys joka viimeksi taidettiin ajaa v 1917. Myös Helsinki-Moskova päiväjunaa pendolla tai vastaavalla kannattaisi harkita.
Hieno idea! Ehkä Karelian Trains toteuttaa tuon sitten, kun kaluston on hankittu ja toimivaksi todettu. Mielestäni Turku-Vainikkala-Neuvostoliitto-matkustajajunia on ajettu paljon myöhemminkin, tietääkö joku tarkemmin? Moskovan Pendolinoon ei taida riittää kalustoa tai matkustajia; tuhat kilometriä on pitkä matka päiväjunalla matkustettavaksi, mikäli nopeus on korkeintaan 220 km/h.
Tunnelit on tehty liian ahtaiks. Ratkaisu olisi porata viereen uusi isompi reikä tai korottaa tunnelia.
Ja vaihtoehtona on vielä tunnelin pohjan madaltaminen, mikä tuntuu olevan suosittua Yhdysvalloissa.
Anteeksi valitus. Lyhenne 'kmph' ei ole mitenkään yleisesti käytetty. Ulkomaan kielissä lyhenne 'kph' tarkoittaa kilometriä tunnissa ja 'mph' mailia tunnissa. Suomessa voitaisiin kirjoittaa vaikkapa km/h.
Aika harva taitaa matkustaa istumapaikoilla Helsingistä Rovaniemelle. Saa olla aika sitkeä sissi, että maksaa junasta lentoa kalliimman lipun ja ei sitten raaski ottaa makuupaikkaa vaan istumapaikalla matkustelee.
Minä ainakin olen matkustanut Lappeenrannasta Rovaniemelle istumapaikalla. Ikinä en ole makuupaikkaa ostanut. Myös ystäväni (yli 50-vuotias johtavassa asemassa oleva diplomi-insinööri - eikä ole rautatieharrastaja), jonka sukulaiset asuvat Rovaniemellä, matkustaa aina istumapaikalla. Viimekertaiselta matkaltani muistan, että monet istumapaikalla matkustaneet jäivät pois Kokkolassa. Ilmeisesti Helsinki-Kokkola on niin lyhyt matka, ettei sitä varten kannata makuupaikkaa ostaa. Istumapaikkoja tarvitaan siis yöjunissakin.
Vai olenko niin kalkkis etten ole huomannut että reilaaminen on jo kertakaikkiaan "out", ja että "in" ovat nykyisin vain lomamatkat halpalennoilla?
Taidat olla kalkkis (mutta ei se mitään, minäkin olen). Nykyisin on muotia ostaa halpoja lentoja ihan mihin tahansa kohteeseen, ja sitten Internetin keskustelufoorumeilla kysellä, että mitä kohteessa kannattaisi tehdä. Interrail ei tunnu olevan suosiossa. Halpalennoilla lennellään päättömästi naurettavan lyhyitä matkoja ilman mitään varsinaista syytä matkailuun. HUOM! Tällä kirjoituksella en viittaa tämän foorumin kuvat-osiossa oleviin kysymyksiin ulkomaiden joukkoliikennekuvauskohteista.