- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Pyörän merkitys Tanskan kulttuurissa ei ole riippuvainen Kööpenhaminasta. Tanskassa kehitys oli se, että pyörä oli kulkumuotona niin vahva 1950-luvulla, että kansalaiset protestoivat kun liikennesuunnittelussa yritettiin syrjäyttää pyörä, samoin kuin kävi Hollannissa. Pyörän merkitys liikennejärjestelmässä on vahva myös muissa suurkaupungeissa, joista Odensen raitiotie lakkasi jo 1952 ja Århusin suppeahko raitiotie 1971. Kannattaa myös muistaa, että Tukholmassa pyöräilyn merkitys oli pieni 1990-luvulle asti, jolloin pyöräily alkoi siellä vahvistua. Raitiotien kohtalolla ei siis ole ollut välitöntä vaikutusta pyöräilyyn Kööpenhaminassa eikä Tukholmassa, ja tuskin olisi ollut Helsingissäkään. Eri asia ovat kaupungit, joissa pyörä ja raitiotie on liikennepolitiikassa kytketty yhteen kuten Freiburg ja Strasbourg.
Sitä tarkoitan, että vaikuttiko raitioteiden lakkauttaminen pyöräilyn suosioon mitenkään esim siksi että kadut olisivat muuttuneet pyöräilyystävällisemmiksi kun raitiotiekiskot otettiin pois niistä?
Tanskassahan ajetaan pyörällä kadulla autojen seassa kun taas Suomessa ja Ruotsissa pyritään pyörätiet pitämään erillään.
t. Rainer