Millaisia busseja voitaisiin hankkia?

Liittynyt
17 Helmikuu 2024
Viestit
246
Millaisia busseja voitaisiin hankkia jatkossa? Ainakin etanolibussit voisivat olla hyvä idea. Sekä sähköbussien tulisi olla kotimaisia tai esim. amerikkalaisia, ei kiinalaisia. Ja tuleekohan pääkaupunkiseudulle enää täysikokoisia dieselbusseja? Volvo ja Scania ovat olleet perinteiset merkit, joten tuleeko niitä enää? Scanioita ei ole enää tullut sähköbussien aloittamisen jälkeen.
 
Millaisia busseja voitaisiin hankkia jatkossa? Ainakin etanolibussit voisivat olla hyvä idea. Sekä sähköbussien tulisi olla kotimaisia tai esim. amerikkalaisia, ei kiinalaisia. Ja tuleekohan pääkaupunkiseudulle enää täysikokoisia dieselbusseja? Volvo ja Scania ovat olleet perinteiset merkit, joten tuleeko niitä enää? Scanioita ei ole enää tullut sähköbussien aloittamisen jälkeen.
Kuten Jonne jo sanoikin, ei poisvaihdolle perustetta löytyisi tuskin ennen kuin EU päättäisi kieltää Kiinalaisvalmisteiset bussit ja/tai todentaisi niiden valmistuksen ja valmistusmateriaalien valmistamisen ongelmat. Amerikasta tuskin löytyisi myöskään valmistajaa jolla olisi intressejä bussiteollisuutensa laajentamiselle ja mallien suunnittelulle Eurooppaan kun täälläkin tuttuja valmistajia kuitenkin on suhteellisen hyvä määrä. Ja edelleen vastaan tulee myös suomalaiset mallistandardit (esimerkiksi LE-lattiainen takaovellinen teli 1-2-1 tai 2-2-1 jne. tyylisellä ovituksella ja sääolosuhteisiin oikeasti sopivina. Scaniallahan ei sellaista mallia taida tällä hetkellä sähkönä edes olla ja Volvo 8900E puksuttaa edelleen varsin hitaan oloisesti markkinoille näin viisi vuotta esimerkiksi ensimmäisten Yutong E15:n käyttöönoton jälkeen...
Etanolia on toki jo HelB:llä ollut eikä silläkään taidettu mitään erityisempää merkittävää etua lopulta saavuttaa ja melko toimeton lienee olevan sähkön rinnalla.

Ja milloinkas ne Vuolteen Suburbanit rekisteröitiinkään saati tulivat Vuolteen käyttöön:sneaky:?

Niin ja olisi tosiaan kiva jos kerrankin saisit argumentoitua ketjuavauksen sisällön tai edes sen pointin hieman laajemmin. Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Millaisia busseja voitaisiin hankkia jatkossa? Ainakin etanolibussit voisivat olla hyvä idea. Sekä sähköbussien tulisi olla kotimaisia tai esim. amerikkalaisia, ei kiinalaisia. Ja tuleekohan pääkaupunkiseudulle enää täysikokoisia dieselbusseja? Volvo ja Scania ovat olleet perinteiset merkit, joten tuleeko niitä enää? Scanioita ei ole enää tullut sähköbussien aloittamisen jälkeen.
Voitaisiin hankkia sellaisia sähköbusseja, jotka toimivat täällä ja täyttävät vaatimukset kohtuullisella hinnalla. Näyttää esimerkiksi Yutong vastaavan näihin kriteereihin. Mieluummin tietysti näkisi eurooppalaisia vaihtoehtoja. Vaikea kuvitella, että dieselbusseilla enää kilpailutuksia voitettaisiin, saati että niitä muutenkaan haluttaisiin ostaa.

Miksi haluaisit tänne amerikkalaisia busseja? En näe, että tällä hetkellä olisi poliittisesti sen parempi ostaa amerikkalaista kuin kiinalaista, lisäksi amerikkalaiset bussit ovat teknisesti paljon jäljessä eurooppalaisia ja kiinalaisia. Jos Kabus-nostalgiaa haluaa, niin sitä amerikkalaiset voisivat ehkä tarjota.
Voisiko tulla Mersuja? Siis täysikokoisia busseja? Olisiko Mersulla sähköbusseja? Myös Solaris voisi tehdä sähköbusseja HSL-liikenteeseen.
Kyllähän Mercedes-Benzillä on E-Citaro 2-akselisena ja nivelversiona. Suomalaisten suosima teliversio puuttuu.
 
Itse näkisin tulevat linja-autohankinnat niin, että kiinalaisista tuotteista tulisi päästä eroon. Kyseinen toimintamalli tappaa eurooppalaisen teollisuuden ja aiheuttaa yhä enemmän riippuvuutta Kiinasta. Myöskin kysymysmerkkinä tuotannon eettisyys ja hallinnon muut motiivit jo tiedossa olevien edellämainittujen lisäksi. Euroopassa tarvitsee ottaa käyttöön joko jonkinlaiset made in Europe -kannustimet tai erilaiset rajoitteet kiinalaisille tuotteille oli kyse sitten tulleista tai muista rajoituksista.
 
Tähän vielä lisäys, että olisi hyvä jos tulisi enemmän 13-metrisiä A2 sähköbusseja, nimittäin 12-metriset (Volvo 7900E, Yutong U12) ovat ikäviä matkustusmukavuuden kannalta kun istumapaikat täyttyvät nopeasti riippuen linjasta. Kuitenkin HSL:n silmissä ne luokitellaan A2-tyypin linja-autoiksi.
 
Tähän vielä lisäys, että olisi hyvä jos tulisi enemmän 13-metrisiä A2 sähköbusseja, nimittäin 12-metriset (Volvo 7900E, Yutong U12) ovat ikäviä matkustusmukavuuden kannalta kun istumapaikat täyttyvät nopeasti riippuen linjasta. Kuitenkin HSL:n silmissä ne luokitellaan A2-tyypin linja-autoiksi.
Minun mielestä kokomatalat 12-metriset ovat ihan siedettäviä kaupunkiajossa, ja oikein näppäriä esim. linjoilla 23 tai 55. Silti etenkin 7900E:itä ollaan heitelty jonnekin Sipooseen ja Keravalle, missä ne pääsee ajamaan pitkiä peltoja halkovia seutulinjoja, jonne ne eivät sitten yhtään sovi.
 
Itse näkisin tulevat linja-autohankinnat niin, että kiinalaisista tuotteista tulisi päästä eroon. Kyseinen toimintamalli tappaa eurooppalaisen teollisuuden ja aiheuttaa yhä enemmän riippuvuutta Kiinasta. Myöskin kysymysmerkkinä tuotannon eettisyys ja hallinnon muut motiivit jo tiedossa olevien edellämainittujen lisäksi. Euroopassa tarvitsee ottaa käyttöön joko jonkinlaiset made in Europe -kannustimet tai erilaiset rajoitteet kiinalaisille tuotteille oli kyse sitten tulleista tai muista rajoituksista.
Joo Kiina pumppaa niin paljon rahaa omaan teollisuuteen että ei ole Euroopalla mitään mahdollisuutta kilpailla kun hinnat nollassa. Muutosta käsittääkseni tulossa, teollisuuden puolella Kiinantuotteen tilaamista rajoitettu joka antanut muille mahdollisuuksia. Kiina kuitenkin pöllinyt jo kaiken tiedon joten hinta ainoa missä voi kilpailla.
 
Itse näkisin tulevat linja-autohankinnat niin, että kiinalaisista tuotteista tulisi päästä eroon. Kyseinen toimintamalli tappaa eurooppalaisen teollisuuden ja aiheuttaa yhä enemmän riippuvuutta Kiinasta. Myöskin kysymysmerkkinä tuotannon eettisyys ja hallinnon muut motiivit jo tiedossa olevien edellämainittujen lisäksi. Euroopassa tarvitsee ottaa käyttöön joko jonkinlaiset made in Europe -kannustimet tai erilaiset rajoitteet kiinalaisille tuotteille oli kyse sitten tulleista tai muista rajoituksista.
Tukholmassa SL-alueella ollaan onnistuttu pitämään kiinalaiset bussit poissa kieltämällä niiden tarjoaminen kilpailutuksiin tällainen olisi hyvä myös Suomessa.
 
Takaisin
Ylös