vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,198
Ottamatta kantaa siihen, miten tuossa nyt alkaneessa Vario-jupakan "loppuhuipennuksessa" käy, mietiskelin tuossa hieman Varioiden mahdollisia korvaajia tai apua vaunupulaan, jos ne poistuvat. Apuna käytin tätä, mutta vielä hieman keskeneräistä saksalaista sivustoa, sekä muutamaa muuta saksalaista harrastelijasivustoa.
Freiburgissa on juuri pistetty seisomaan viisi vuosimallia 1981 olevaa Duewag GT8-raitiovaunua (vaunut 205-209). Niiden rakenne on tosin hieman yleisestä poikkeva, sillä keskivaunun telit ovat ko. vaunu alla, eli eivät nivelen kohdalla, kuten vaikkapa HKL:n välipala-80:ssä. Onko teliväli siten liian suuri Helsingin rataverkolle? Muutenkin voi olla, että nuo Duewagit ovat liian pitkiä nykyiselle ratainfralle Helsingissä.
Ausburgissa on runsaasti entisiä stuttgartilaisia MF Esslingen/MGB-vaunuja, jotka ovat neliakselisia nivelvaunuja, mutta ajetaan kaksi yksikköä yhteenkytkettynä. Ausburgissa on myös nykyisia Manneja aikalailla vastaavia MAN/Duewaghttp-nivelvaunuja vuodelta 1976. Tiedä sitten ovatko he edes luopumassa noin hyvistä raitiovaunuista vähään aikaan kun heilläkin on noita toisia murheenkryynejä eli Siemensin Combinoja, joissa on ollut pahoja teknisiä ongelmia.
Essen, Mulheim, Bochum/Gelsenkirhen ja Bielefeld (kuten myös Ausburg ja Heidelberg) ovat puolestaan täynnä 70- ja 80-luvulta peräisin olevia Duewagin M6/8-nivelvaunuja, jotka ovat kaikinpuolin erinomaisia raitiovaunuja (menoa Bieleledin M8C:llä) ja hyvin läheistä sukua Helsingin Nr-nivelvaunuille. Ovat toki kaikki suurimmaksi osaksi vielä käytössä, mutta muutamia yksilöitä on jo poistettu ja mennyt joihinkin Euroopan kaupunkeihin "second handina".
Braunschweigsissa on hieman outo raideväli 1100mm (mistä lienee peruja tuollainen "epästandardi"?), mutta siellä olisi muuten erinomaiselta tuntuvaa kalustoa Helsinkiin. Duewagin typ "Mannheim" sopisi Helsinkiin jo värityksensä puolesta
, kuten myös uudemmat LHB:n nivelvaunut (vastaavia on Trondheimissa), joista osa on samalla värityksellä (on siis aika lähellä Helsingin Nr:ien aikaisempaa väritystä). Myös noihin sopivia perävaunuja olisi, mutta taitavat olla nuo perävaunut "unohdettu" käytäntö Helsingissä.
Tietysti sitten Mannheimissa, Ludwigshafenissa sekä Heidelbergissä on paljolti jo tuttua kalustoa ja voisivat olla varsin luontevia jo Helsingissä olevien sisarrustensa jatkoksi. Onko esim. Ludde sitten vääränlainen vaunu Helsinkiin: onhan siinä runsaasti kapasitettia, mutta välipalassa ei ole ovia. Mutta yhtakaikki, näyttäisi noissa kaupungiessa olevan kaikkein eniten jo liikenteestä poistettuja GT6, GT8 sekä GT8N (matalalattiainen välipala jälkiasennuksena) Duewag-nivelvaunuja.
Mutta mites joku Basel tai muut Sveitsin kaupungit? Baselissa ollaan ainakin luopumassa heidän Duewageistaan ja ovat varmasti hyvin pidettyjä (mutta siten saattavat olla kalliitakin)?
Tämä on siis vain minun skenariointiani Varioiden mahdollisista korvaajista (jos niitä tarvitsee korvata jollain). Raitioliikenteen ammattilaisilla on varmasti toki omat näkemyksensä tästä.
Freiburgissa on juuri pistetty seisomaan viisi vuosimallia 1981 olevaa Duewag GT8-raitiovaunua (vaunut 205-209). Niiden rakenne on tosin hieman yleisestä poikkeva, sillä keskivaunun telit ovat ko. vaunu alla, eli eivät nivelen kohdalla, kuten vaikkapa HKL:n välipala-80:ssä. Onko teliväli siten liian suuri Helsingin rataverkolle? Muutenkin voi olla, että nuo Duewagit ovat liian pitkiä nykyiselle ratainfralle Helsingissä.
Ausburgissa on runsaasti entisiä stuttgartilaisia MF Esslingen/MGB-vaunuja, jotka ovat neliakselisia nivelvaunuja, mutta ajetaan kaksi yksikköä yhteenkytkettynä. Ausburgissa on myös nykyisia Manneja aikalailla vastaavia MAN/Duewaghttp-nivelvaunuja vuodelta 1976. Tiedä sitten ovatko he edes luopumassa noin hyvistä raitiovaunuista vähään aikaan kun heilläkin on noita toisia murheenkryynejä eli Siemensin Combinoja, joissa on ollut pahoja teknisiä ongelmia.
Essen, Mulheim, Bochum/Gelsenkirhen ja Bielefeld (kuten myös Ausburg ja Heidelberg) ovat puolestaan täynnä 70- ja 80-luvulta peräisin olevia Duewagin M6/8-nivelvaunuja, jotka ovat kaikinpuolin erinomaisia raitiovaunuja (menoa Bieleledin M8C:llä) ja hyvin läheistä sukua Helsingin Nr-nivelvaunuille. Ovat toki kaikki suurimmaksi osaksi vielä käytössä, mutta muutamia yksilöitä on jo poistettu ja mennyt joihinkin Euroopan kaupunkeihin "second handina".
Braunschweigsissa on hieman outo raideväli 1100mm (mistä lienee peruja tuollainen "epästandardi"?), mutta siellä olisi muuten erinomaiselta tuntuvaa kalustoa Helsinkiin. Duewagin typ "Mannheim" sopisi Helsinkiin jo värityksensä puolesta
Tietysti sitten Mannheimissa, Ludwigshafenissa sekä Heidelbergissä on paljolti jo tuttua kalustoa ja voisivat olla varsin luontevia jo Helsingissä olevien sisarrustensa jatkoksi. Onko esim. Ludde sitten vääränlainen vaunu Helsinkiin: onhan siinä runsaasti kapasitettia, mutta välipalassa ei ole ovia. Mutta yhtakaikki, näyttäisi noissa kaupungiessa olevan kaikkein eniten jo liikenteestä poistettuja GT6, GT8 sekä GT8N (matalalattiainen välipala jälkiasennuksena) Duewag-nivelvaunuja.
Mutta mites joku Basel tai muut Sveitsin kaupungit? Baselissa ollaan ainakin luopumassa heidän Duewageistaan ja ovat varmasti hyvin pidettyjä (mutta siten saattavat olla kalliitakin)?
Tämä on siis vain minun skenariointiani Varioiden mahdollisista korvaajista (jos niitä tarvitsee korvata jollain). Raitioliikenteen ammattilaisilla on varmasti toki omat näkemyksensä tästä.
Viimeksi muokattu: