Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,014
En yleensä harrasta julkista ääneen ajattelua, mutta nyt teen poikkeuksen, koska asia on sangen mielenkiintoinen.
Missään ei liene julkistettu tai edes päätetty, montako raitiovaunuvuoroa on samanaikaisesti ulkona huippuhetkellä ensi syksynä. Arvelen, että se voisi olla esimerkiksi 84.
Mietitäänpä, mitä vaunuja silloin voisi olla käytettävissä: 40 NrI:tä, 42 NrII:ta, 4 Mannea + ehkä varaosa-Manne = 5 Mannea sekä jokunen Laihialainen (ainakin #12 mutta ehkä jokunen muukin). Tuo tekee noin 90 vaunua. Kun saadaan lehtiuutisissa kerrotut 6 väliosa-Mannea, lukumääräksi tulee sitten hieman alle 100 sen mukaan, montako Laihialaista on voitu saada liikennöitävään kuntoon. Uskoisin, että noin 96 vaunulla 84 vuoron liikenne on mahdollista saada hoidettua, vaikkakin se ottanee koville. Joinakin talvipäivinä jokin vuoro voi sitten jäädä sisälle, mutta sellaista on tapahtunut aiemminkin esimerkiksi kuljettajien äkillisten influenssaepidemioiden aikana. Se on ainakin selvää, että täyskorjauksiin ei voida sitoa Nr-vaunuja enää samaa määrää kuin tähän saakka. Kakkossarjan Valmetien täyskorjaukset onneksi on pian tehty. Tosin edessä on väliosien asentaminen, mikä ei sinänsä ole mikään suuritöinen juttu. Täyskorjaus kuitenkin vie aikaa useita viikkoja per vaunu.
Yhteenvetona voi todeta, että tiukoille joudutaan, mutta ei tilanne sentään ihan toivotonkaan ole. Alkusyksy kyllä tulee olemaan hyvin vaikeaa aikaa siihen saakka, kunnes väliosa-Mannet saadaan täysilukuisesti liikenteeseen. Saa nähdä, jatkuuko joillakin linjoilla kesäliikenne vähän pidempäänkin kuin vain elo-syyskuun vaihteeseen...
Missään ei liene julkistettu tai edes päätetty, montako raitiovaunuvuoroa on samanaikaisesti ulkona huippuhetkellä ensi syksynä. Arvelen, että se voisi olla esimerkiksi 84.
Mietitäänpä, mitä vaunuja silloin voisi olla käytettävissä: 40 NrI:tä, 42 NrII:ta, 4 Mannea + ehkä varaosa-Manne = 5 Mannea sekä jokunen Laihialainen (ainakin #12 mutta ehkä jokunen muukin). Tuo tekee noin 90 vaunua. Kun saadaan lehtiuutisissa kerrotut 6 väliosa-Mannea, lukumääräksi tulee sitten hieman alle 100 sen mukaan, montako Laihialaista on voitu saada liikennöitävään kuntoon. Uskoisin, että noin 96 vaunulla 84 vuoron liikenne on mahdollista saada hoidettua, vaikkakin se ottanee koville. Joinakin talvipäivinä jokin vuoro voi sitten jäädä sisälle, mutta sellaista on tapahtunut aiemminkin esimerkiksi kuljettajien äkillisten influenssaepidemioiden aikana. Se on ainakin selvää, että täyskorjauksiin ei voida sitoa Nr-vaunuja enää samaa määrää kuin tähän saakka. Kakkossarjan Valmetien täyskorjaukset onneksi on pian tehty. Tosin edessä on väliosien asentaminen, mikä ei sinänsä ole mikään suuritöinen juttu. Täyskorjaus kuitenkin vie aikaa useita viikkoja per vaunu.
Yhteenvetona voi todeta, että tiukoille joudutaan, mutta ei tilanne sentään ihan toivotonkaan ole. Alkusyksy kyllä tulee olemaan hyvin vaikeaa aikaa siihen saakka, kunnes väliosa-Mannet saadaan täysilukuisesti liikenteeseen. Saa nähdä, jatkuuko joillakin linjoilla kesäliikenne vähän pidempäänkin kuin vain elo-syyskuun vaihteeseen...