Mistä löytyisi koko HSL-alueen bussien reittikartat?

Ihanaa, että HSL edelleen osaa tiedotuksessaan jatkaa seutulinjojen ja sisäisten linjojen turhanaikaista jakoa. Ei, ei tuossa kartassa tarvitse esittää seutuyölinjojen reittejä Espoossa ja Vantaalla, mutta tyhmää on jättää laittamatta niiden reitit Helsingin alueella.

HSL-alueella on nykyään nelisenkymmentä aamuyöllä liikennöivää bussilinjaa. Ne muodostaisivat kartalla jo sellaisen spagetin, että sen hahmottaminen voisi olla kohtuullisen työlästä. Toisaalta lienee myös niin, ettei pitkiä seutulinjoja tarkoituksella ole haluttu mainostaa helsinkiläisille, jotta nämä linjat eivät kuormittuisi lyhyen matkan kulkijoista. Joskus takavuosinahan kävi niin, että Vantaan yöseutulinjoille jouduttiin lisäämään vara-autoja, kun niillä matkustettiin paljon keskustasta Kurviin ja Töölöön. Monelle Helsingin alueelle kulkee nykyään aamuyöllä busseja lähes non-stop, joten turha siinä on enää jotain tunnin puolentoista välein kulkevia seutudösiä tarjota. 741N toki on esitetty tuolla kartalla, kun se kerran on ainoa aamuyölinja Jakomäkeen.
 
Ihanaa, että HSL edelleen osaa tiedotuksessaan jatkaa seutulinjojen ja sisäisten linjojen turhanaikaista jakoa. Ei, ei tuossa kartassa tarvitse esittää seutuyölinjojen reittejä Espoossa ja Vantaalla, mutta tyhmää on jättää laittamatta niiden reitit Helsingin alueella.

Eihän tuosta kartasta selviä edes niiden sisäisten reitti. Kartasta puuttuu katupohja, ja kaupunginosien nimetkin on lätkitty minne sattuu, ainakin Koskela heitetty tikalla jonnekin Viikin pelloille.
 
HSL-alueella on nykyään nelisenkymmentä aamuyöllä liikennöivää bussilinjaa. Ne muodostaisivat kartalla jo sellaisen spagetin, että sen hahmottaminen voisi olla kohtuullisen työlästä.

No eipä juuri, kun ne Helsingissä kulkevat noin neljää reittiä. Eipä tällä niinkään väliä ole Mäkelänkadulla ja Hämeentiellä, mutta jo karttakin kertoo, että ne muodostavat ison osan myös Helsingin tarjontaa Mannerheimintiellä.

Noita "multiplexejä" ei ole pakko esittää tuolla tavoin kymmenellä viivalla. Paljon selkeämmän tuosta tekisi, jos Rautatientorilta lähtisi vain muutama paksu viiva.

Ja kun sanoin, ettei Espoon ja Vantaan alueita ole pakko esittää, yhden kadun seutulinjoille riittää joka tapauksessa yksi viiva. Laitetaan vain sitten kaupungin rajalle selitys, mitkä linjat sitä viivaa kulkevat, tyyliin "231N, 248N, 270N".

Sitä paitsi 195N kulkee myös Helsingissä alueelle, jota yksikään Helsingin sisäinen yölinja ei palvele.

---------- Viestit yhdistetty klo 0:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:23 ----------

Eihän tuosta kartasta selviä edes niiden sisäisten reitti. Kartasta puuttuu katupohja, ja kaupunginosien nimetkin on lätkitty minne sattuu, ainakin Koskela heitetty tikalla jonnekin Viikin pelloille.

Kaupunginosien nimet ovat kieltämättä heitetty osittain aika hassusti. Linjojen päätepisteiden nimeäminen menee ihan ok, mutta välipisteet ovat aika oudosti paikoitellen.

Katupohjaa tuo sinänsä ei kaipaa. Tuon ei ole tarkoituskaan antaa yksityiskohtaista ohjetta siitä, mihin mikäkin menee, vaan hahmottamaan yölinjaston kokonaistarjonta. Mutta joitakin kiintopisteitä olisi hyvä merkitä, kuten vaikka Itäkeskus.
 
On muuten aika hieno ja kätevä tuo uusi Reittiopas. Kaikki tietokin löytyy yhdeltä sivulta, toisin kuin ennen. Tykkään! :)

Kuten beta-versioissa aina, tuossakin on vielä kehitettävää. Helsingin rautatieasemalla pitää kokeilemalla todeta, kumpi pallura koskee lähteviä ja kumpi saapuvia junia. Metron osalta pallurat taitavat olla päällekkäin, sillä sitä klikkaamalla saa vain toisen suunnan tiedot.
 
Kuten beta-versioissa aina, tuossakin on vielä kehitettävää. Helsingin rautatieasemalla pitää kokeilemalla todeta, kumpi pallura koskee lähteviä ja kumpi saapuvia junia. Metron osalta pallurat taitavat olla päällekkäin, sillä sitä klikkaamalla saa vain toisen suunnan tiedot.

Lisäksi myös palleroiden näkyviin saamisessa näytti olevan pientä ongelmaa.. Valitun reitin "valitsemisessa" kesti hiukan, eli hidasteli siinä. Mutta tosiaan, tuohan on beta, joten ei sen nyt vielä tarvikkaan täydellisesti toimia. Mutta vaikuttaa kyllä jo paremmalta kuin tuo entinen, etenkin tuo koko seudun kartan saaminen reittioppaassa helposti näkyviin on iso plussa!
 
Linjakarttoja on kaipailtu kolme vuotta sitten mutta mitään ei ole tapahtunut vaikka Vantaan linjasto uusittiin syksyllä 2015. Onkohan mitään edistystä odotettavissa? Linjakartta helpottaisi uuden linjaston omaksumista.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:55 ----------

Kappas, nythän ne ovat vihdoin saatavilla pdf-muodossa: https://www.hsl.fi/reitit-ja-aikataulut/reittikartat
Kiitos :)
 
Ei löydy enää esim havukoskella luki ennen 66 havukoski nii eipä enää lue kun linjat uudistu niin virheet korjattiin

No esimerkiksi pelkästään Lentoasemalta lähtevistä linjoistä löytyy virheitä. Puhumattakaan paikoista, johon on unohtunut vanhoja linjoja.
 
HSL:n runkolinjakartta on mielestäni sellainen sekamelska ettei siitä juurikaan ota tolkkua miten linjat menevät. Ahtaaseen kapeaan ja pitkään karttaan on ympätty bussilinjat 550, 560, osa hsl-alueen lähijunista ja metro. Ainakin runkolinjabusseissa kartta löytyy keskiovien yläpuolelta, eli niin korkealta ettei siitä saa mitään selvää. Joissain muissa busseissa se on kiinnitetty ikkunaan lastenvaunutilan kohdalle lukukorkeudelle. En kuitenkaan löytänyt kyseistä karttaa HSL:n sivuilta osiosta reittikartat.
 
Niin ja sitä odottelen milloin HSL alkaisi laittaa tekstit vaakasuoraan. Samaan tapaan niinkuin Berliiniin metrossa. Vuorotellen ylä- ja alapuolelle, silloin kun linja on kuvattu vaakatasossa.

Kyllä tosiaan Jokeri-busseissa tuo nykyinen kaavio varsin vaikeasti hahmotettava.
 
Takaisin
Ylös