Mistä tietää lähteekö junarunko?

Lähtevien junarunkojen tietäminen ei tunnu aina olevan selvää henkilökunnallekaan. Tänä aamuna erään A-junan lähtöraiteella oli 4 Sm4-runkoa, joista kaksi päällimmäistä yhteenkytkettyinä. Kummassakin päällimmäisessä rungossa linjakilvet oli tyhjinä. Konduktööri tuli paikalle 3 min lähtöajan jälkeen ja tullessaan kävi sanomassa, että vain ensimmäinen runko lähtee. Lähtökuulutukset tuli vasta junan lähdettyä liikkeelle. Pois jäädessäni se taaempi runko oli mukana.
 
Lähtevien junarunkojen tietäminen ei tunnu aina olevan selvää henkilökunnallekaan. Tänä aamuna erään A-junan lähtöraiteella oli 4 Sm4-runkoa, joista kaksi päällimmäistä yhteenkytkettyinä. Kummassakin päällimmäisessä rungossa linjakilvet oli tyhjinä. Konduktööri tuli paikalle 3 min lähtöajan jälkeen ja tullessaan kävi sanomassa, että vain ensimmäinen runko lähtee. Lähtökuulutukset tuli vasta junan lähdettyä liikkeelle. Pois jäädessäni se taaempi runko oli mukana.

Poikkeuksellisissa tilanteissa on monesti niin, että vaikka lähtöaikaan ei ole montaa minuuttia, junan lähtöraidetta yksinkertaisesti ei ole vielä edes päätetty missään. Tilanteessa eletään tavallaan "kädestä suuhun", eli jonkin verran ennen lähtöaikaa Tornissa pähkäilevät, mistä saataisiin oikea määrä oikeanlaisia yksiköitä junaan. Siihenkin menee hetki aikaa, että päätöksen jälkeen tieto saadaan infonäyttöihin ja henkilökunnalle.
 
Takaisin
Ylös