- Liittynyt
- 4 Marraskuu 2008
- Viestit
- 420
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Transun sisällä musta lattia tekee aika paljon synkemmän vaikutelman kuin A35:n vaaleammat materiaalit.
Kokonaistaloudellisesti, eli laskien yhteen hankintahinta ja käyttökustannukset, Transtech oli selvästi edullisempi kuin CAF. Myös vaunujen hankintahinta oli Transtechilla pienempi kuin CAF:in tarjous.Oliko jossain tietoa, paljonko yksi tälläinen Transtechi maksaa perille Helsinkiin tuotuna ja täysin käyttövalmiina?
Entä sitten tuo Tukholman CAF, eli mikä näissä on hintaero oikeasti?
No, voisiko joku muu joka nämä tietää, laittaa ne sitten tähän esille. Etenkin tuon kotimaisen vaunun hinta on erittäin mielenkiintoinen asia.Muistan kyllä suunnilleen molempien vaunujen hankintahinnat, mutta en laita niitä tähän siksi, että pelkkä vaunun hinta ei ole ratkaiseva.
Antero
Modern Stadstrafik 5/2011: Tukholman 121 kpl A35 -vaunua kustantavat 340 milj €. Niiden yksikköhinta on siis 2,81 milj € vs. Helsingin 2,825 milj €.
Niinpä. Hankintasopimuksessa on sovittu myös optioista 120 vaunuun asti. Suunnilleen siten, että ensimmäisen 40 vaunun jälkeen seuraavat maksavat 2,5 M€/kpl. Tästä voidaan laskea, että jos tehdyllä hankintasopimuksella ostetaan 120 27-metristä Artic-vaunua, niiden keskimääräiseksi kappalehinnaksi tulee 2,6 M€.Transsivaunujen hinta voisi olla edullisempi, jos niitäkin tulisi Helsinkiin 121 kpl.
Niinpä. Hankintasopimuksessa on sovittu myös optioista 120 vaunuun asti. Suunnilleen siten, että ensimmäisen 40 vaunun jälkeen seuraavat maksavat 2,5 M€/kpl. Tästä voidaan laskea, että jos tehdyllä hankintasopimuksella ostetaan 120 27-metristä Artic-vaunua, niiden keskimääräiseksi kappalehinnaksi tulee 2,6 M€.
Jos nyt sitten haluaa pohtia, mikä se maksimaalinen pituus on, se on periaatteessa helppo sanoa. Jos vaunussa saa olla 9 tonnin akselipaino ja vaunu lasteineen painaa esim. 2 ton/m, 4-telisen vaunun maksimaalinen pituus voi olla 36 m. Ei ehkä liene aivan sattumaa, että BOStrabin mukaan raitiovaunujunan pituus saa olla 75 metriä. Kaksi 4-telistä vaunua muodostavat juuri maksimipituuteen sopivan junan.
Myös vaunujen hankintahinta oli Transtechilla pienempi kuin CAF:in tarjous.
Siksi HKL:n vaunuhankinnassa voittaja ei ollut se, jolla oli halvimmat vaunut.
Kiitos kiittämästä, mutta ei 2 minuutissa ihan noin pitkään kirjoita. Sattuipahan vain, kun yhtä aikaa kirjoitettiin.Jahas, kahdessa minuutissa vastasit kysymykseeni. Kiitos!
Yksinkertaisesti laskien: 36/27 = 1,33. Ja 1,33 x 15 = 20. Siis 20 metrin kaarteesta. Akselikuorman kannalta puolestaan, jos Artic nyt painaa mitoituskuormalla 54 tonnia, siitä tulee 6,75 ton/akseli. Se kertaa 1,33 = 8,98 ton, eli menee juuri 9 tonnin rajaan. Keskivaunun teliväliksi tulee 6,7 m. ja keskivaunu kasvaa kummastakin päästä 0,7 m eli siihen pitäisi mahtua niveltä vasten istuinrivi. Tietenkin tämä pitää tarkastella tarkemmin, mutta periaatteessa näin.Ja tähän lyhyt kysymys: jos Artic on 8-akselinen ja nelitelinen ja 36 m pitkä, niin millaisesta kaarresäteestä se saadaan läpi?
Transtechilla ei ollut halvimmat vaunut, vaan melko lailla keskihintaiset. Kilpailu ratkesi elinkaarikustannuksilla, eli hankintahinnan ja käyttökustannusten summalla. Ja laatupisteillä.Tai siis oli myös halvimmat vaunut. Mutta tarkoitat kai, ettei se tätä kilpailua kuitenkaan ratkaissut?