MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Muotoilua voipi vertailla CAF:in valmistamaan A35:een, jonka toimitukset Tukholmaan ovat alkaneet ja jonka telien sijoittelu on hyvin samankaltainen kuin Transtechin vaunussa.

http://www.caf.net/en/productos-servicios/proyectos/proyecto-detalle.php?p=53

Omaan silmääni Transun keula ja tuulilasi ovat muodoiltaan vähän kömpelöitä, mutta "helsinkiläisiä" siinä mielessä, että ne sopivat nykyisten vaunujen linjaan. A35 näyttää ikään kuin laimennetulta versiolta Ranskan kaupunkien uusien vaunujen sukkulamuodoista. Transun sisällä musta lattia tekee aika paljon synkemmän vaikutelman kuin A35:n vaaleammat materiaalit.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Transun sisällä musta lattia tekee aika paljon synkemmän vaikutelman kuin A35:n vaaleammat materiaalit.

Olisiko musta kumimatto ja tummanpunaiset penkinpäälliset valittu ihan siksi että on haluttu yhdistää moderniin vaunuun retrovaikutteita vanhoista 50-luvun laihialaisista? Ainakin mun silmään tuo sisustus istuu hyvin. Tosin tuo penkkien alla olevien podesterien vitivalkoinen väri ei ole lainkaan käytännöllinen. Ovat hetkessä täynnä kengänjälkiä, mieluummin vaikka harmaaksi niin ei likaisuus pistä niin silmään.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288573718494.html

Kovasti tuntuu muotoilu ja sisustus jurppivan kansan syviä rivejä. Omasta mielestäni muotoilu on ok ja väritys tietysti ainoa mahdollinen.

Sisustan mustat kumimatot ovat ilmeisesti täsmälleen samaa kamaa kuin Valmeteissakin käytetty. Penkit kyllä näyttävät todella epämukavilta ja rumilta. Veikkaan että minua nuo penkkien yläosat painavat selkään ikävästi. Verhoilumateriaalina olisi voinut käyttää punaista tekonahkaa ihan koko penkin osalta. Helpoin ja halvin ratkaisu olisi tietysti ollut tilata jotkut standardipenkit.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Oliko jossain tietoa, paljonko yksi tälläinen Transtechi maksaa perille Helsinkiin tuotuna ja täysin käyttövalmiina?
Entä sitten tuo Tukholman CAF, eli mikä näissä on hintaero oikeasti?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Oliko jossain tietoa, paljonko yksi tälläinen Transtechi maksaa perille Helsinkiin tuotuna ja täysin käyttövalmiina?
Entä sitten tuo Tukholman CAF, eli mikä näissä on hintaero oikeasti?
Kokonaistaloudellisesti, eli laskien yhteen hankintahinta ja käyttökustannukset, Transtech oli selvästi edullisempi kuin CAF. Myös vaunujen hankintahinta oli Transtechilla pienempi kuin CAF:in tarjous.

Muistan kyllä suunnilleen molempien vaunujen hankintahinnat, mutta en laita niitä tähän siksi, että pelkkä vaunun hinta ei ole ratkaiseva. Se on alle puolet vaunun elinkaaren aikaisista kokonaiskustannuksista, joten pelkkien vaunuhintojen vertailu ei anna oikeaa kuvaa siitä, kenen vaunu on taloudellisesti hyvä hankinta.

Tukholman CAF-vaunun hinnalla ei ole merkitystä verrattuna Helsingin Transtech-vaunuun. Jo pelkästään siksi, että vaunut ovat eri kokoiset. Mutta myös siksi, että vain CAF:in Helsinkiin tekemä tarjous on vertailukelpoinen Transtechin kanssa, koska silloin on kyseessä samojen vaatimusten täyttäminen. Jos olisi tiedossa, mihin hintaan Transtech olisi tarjounnut Tukholmaan, voisi verrata Transtechia Tukholman CAF:iin.

Yleisesti voin sanoa, että noin 30-metrinen raitiovaunu maksaa 2,5–3,0 M€ ja sen 40 vuoden käyttö vähän enemmän. Samaan kauppaan tehdyissä tarjouksissa hinnat vaihtelevat vielä enemmän, mikä osoittaa, että suurin muuttuja on valmistajassa ja myyjässä, ei itse tuotteessa.

Antero
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Muistan kyllä suunnilleen molempien vaunujen hankintahinnat, mutta en laita niitä tähän siksi, että pelkkä vaunun hinta ei ole ratkaiseva.
Antero
No, voisiko joku muu joka nämä tietää, laittaa ne sitten tähän esille. Etenkin tuon kotimaisen vaunun hinta on erittäin mielenkiintoinen asia.
Vaikkapa Otso Kivekäs varmaan tietänee vaunujen yksikköhinnan, eli jos vaan voit ja haluat sen tähän laittaa, niin kiitos jo etukäteen.
Ja tarkennetaan vielä sen verran, että ihan puhtaasti, omasta mielenkiinnostani näitä kyselen. Ei siis mitään "virallista syytä" tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Kallen kysymys on lyhyt ja yksinkertainen, mutta epäilen, ettei vastausta siihen tiedä oikeastaan kukaan.

Tuo 113 Me sisältää mm. kuljettajien koulutukseen tarvittavan simulaattorin sekä yhden vaunun verran varaosia. Toisaalta siihen eivät sisälly HKL:n edustajien lukuisat ja jatkuvat matkat Otanmäkeen, jotka eivät ole ilmaisia nekään. Tukholman hintoja en ole nähnyt, mutta hankittiinko sinnekin simu ja sama määrä varaosia? Kuinka usein käyvät Espanjassa tehtaalla ja millä kustannuksilla?

Nuo matkakustannukset ovat mielenkiintoiset myös siksi, että HKL:n taajat matkat Kajaaniin tietysti maksavat nyt jonkin verran rahaa, mutta todennäköisesti ne ajan mittaan maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin, kun yks sun toinen asia saadaan kuntoon varhaisessa vaiheessa ja jo tehtaalla.

Anteron pointti elinkaarikustannuksista on myös validi. Ostanko nyt viiden euron t-paidan, joka kestää kaksi pesua, ja sitten kahden viikon päästä uuden viiden euron t-paidan? Vuodessa 130 euroa. Vai ostanko kerralla 60 euron t-paidan, joka kestää koko vuoden? Kumpi paita on halvempi?

---------- Viestit yhdistetty klo 12:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:47 ----------

Tehtaalla oli eilen roll-out. Tyylikäs tilaisuus! Minusta tilaisuuden ikään kuin kruunasi se, että paikalla oli liikenneministeri, joka itse sattuu olemaan Kainuusta kotoisin ja joka vieläpä ensimmäisenä liikenneministerinä Suomen maassa on tukenut raitioliikennettä. Toivotaan, että Transtech saa raitiovaunuasiakkaita vielä muualtakin Suomesta! Helsingistä paikalla oli mm. raitioliikennejohtaja, HKL:n toimitusjohtaja ja apulaiskaupunginjohtaja. Sen sijaan ylipormestari ei kunnioittanut tilaisuutta läsnäolollaan.

Ihmettelen niitä, jotka valokuvien perusteella ovat moittineet vaunun ulkoasua. Minä sain hienoja valokuvia eilen, jotka menevät esille SRS-uutisiin, kunhan ehdin käydä ne läpi. Mutta nekin ovat vain valokuvia. Paikanpäällä vaunun kokeneena sanoisin, että muotoilu on onnistunut. 401 näyttää ratikalta, se on oikeanvärinen (sävyt eivät ole ihan samat kuin nivelvaunussa, mutta niinhän ne ovat vuosikymmenten saatossa muutenkin vaihdelleet), sen muotoilu ei ole ultrafuturistista, mikä tekisi siitä 10–20 vuoden päästä koomisen ja vanhanaikaisen näköisen. Variotramin sukuinen keula ja perä tuntuvat yhtä aikaa tutuilta ja uudenaikaisilta. Ja vaikka Variot olivat epäonninen hankinta, niin ei se minusta ole väärin lainata sieltä tuttua muotokieltä – Variotramien paras puoli on juuri onnistunut muotoilu.

Sisätilat olivat Varioon verrattuna huomattavan avarat. Penkit olivat mukavammat kuin maketissa, jossa minulla tuli selkä kipeäksi, kun koeistuin 20 min. Nyt ei tullut. Vastakkain istuttavat ovat selkeästi tilavampia, ei ole vastapäisen matkustajan polvet suussa. Ja käytävän leveyseronkin huomaa. On se Valmet-niveleen verrattuna ahdas, mutta Varioon verrattuna avara. Ja värimaailma on rauhallinen mutta silti värejä on, ei pelkkää harmaata. Onhan se musta kumilattia omalla tavallaan rujo, mutta ei tässä olla mitään Silja Serenadea hankkimassa, vaan kovaan käyttöön tulevaa ihan arkisiin matkoihin tarkoitettua ratikkaa. Siis pois turha hifistely ja tilalle koettuja ja kestäviä ratkaisuita, joita ei tarvitse olla koko ajan fiksaamassa. Sitäpaitsi musta ja punainen sopivat hyvin yhteen, joten värimaailma musta-punainen-harmaa-valkoinen on minusta oikein harmoninen.

Ovet eivät sulkeutuessaan piipanneet, mistä plussaa. Pelkäänpä silti, että alkavat piippailla sitten myöhemmin.

Edit: Jorma ehti ensin. Täältä näkee kuvia eiliseltä: http://www.raitio.org/news/uutis13/reportaasit/otanmaki_1306/otanmaki.htm
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Modern Stadstrafik 5/2011: Tukholman 121 kpl A35 -vaunua kustantavat 340 milj €. Niiden yksikköhinta on siis 2,81 milj € vs. Helsingin 2,825 milj €. Tukholman vaunut ovat piirun verran tilavampia (30,7 x 2,65 m). (Jos lasketaan neliömetrihinta näille niin Tukholman neliöhinta on noin 35.000 € ja Helsingin 43.500 €). Transsivaunujen hinta voisi olla edullisempi, jos niitäkin tulisi Helsinkiin 121 kpl. ;)
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Modern Stadstrafik 5/2011: Tukholman 121 kpl A35 -vaunua kustantavat 340 milj €. Niiden yksikköhinta on siis 2,81 milj € vs. Helsingin 2,825 milj €.

Mutta noista on suurin osa optioita tuossa Tukholman summassa. Optiovaunut ovat yleensä ekaa sarjaa edullisempia, joten jos lasketaan Helsingissäkin optiot mukaan ja unohdetaan lukujen epätarkkuus sinänsä, niin Helsinki taitaa voittaa. Mutta onko noiden Helsingin optiovaunujen hintaa missään esillä? Vertailua vaikeuttaa edelleen se, että molemmissa kaupungeissa ainakin osa optiovaunuista on varauduttu toteuttamaan pidempinä kuin ekan sarjan vaunut.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Transsivaunujen hinta voisi olla edullisempi, jos niitäkin tulisi Helsinkiin 121 kpl. ;)
Niinpä. Hankintasopimuksessa on sovittu myös optioista 120 vaunuun asti. Suunnilleen siten, että ensimmäisen 40 vaunun jälkeen seuraavat maksavat 2,5 M€/kpl. Tästä voidaan laskea, että jos tehdyllä hankintasopimuksella ostetaan 120 27-metristä Artic-vaunua, niiden keskimääräiseksi kappalehinnaksi tulee 2,6 M€.

Optiot ovat halvempia, koska niihin ei sisälly peruskoulutusta ja simulaattoria, jotka on hankittava ensimmäisen erän yhteydessä. Mutta silti, pelkkä vaunun hinta ei ratkaise. Halvalla voi tehdä vaunun, joka kuluttaa paljon energiaa ja vaatii runsaasti huoltoa. Siksi HKL:n vaunuhankinnassa voittaja ei ollut se, jolla oli halvimmat vaunut.

Vaunujen hinnoista vielä, että kun vaunut voivat olla erikokoisia, niiden hintaa ei pidä laskea kappalehintana. Jo senkin vuoksi, että yksi muuttuva tekijä on vaunun pituus, ja sitäkin voi pohtia optimoimalla päätyäkseen johonkin parhaaseen pituuteen. Yksi tapa on laskea hintaa per vaunun lattiapinta-ala. Mutta parhaiten hinta taitaa korreloida vaunun pituuden kanssa. Leveyden muutos merkitsee hieman lisää lattiaa ja kattoa. Leveys ei vaikuta ovien, istuinten, ikkunoiden, telien, sähkölaitteiden, ohjaamoiden yms. kalliiden komponenttien määrään.

Toisaalta ei kyllä vaikuta lyhyt pituudenmuutoskaan, vaan kalliiksi pituus tulee silloin, kun pituuden myötä tulee lisää teli ja nivel. Mutta lyhyt pituuden muutos on varsin edullinen. Eli jos 27-metrisen vaunun sijasta hankitaan 30-metrinen, mutta vaunuun ei tule lisää telejä, niveliä eikä ovia, lisämetri maksaa luokkaa 50.000 €. Kun perusvaunu teleineen ja kaikkineen maksaa noin 100.000 €/m, kannattaa vaunukustannusten näkökulmasta aina hankkia mahdollisimman pitkiä vaunuja suhteessa telien määrään.

Jos nyt sitten haluaa pohtia, mikä se maksimaalinen pituus on, se on periaatteessa helppo sanoa. Jos vaunussa saa olla 9 tonnin akselipaino ja vaunu lasteineen painaa esim. 2 ton/m, 4-telisen vaunun maksimaalinen pituus voi olla 36 m. Ei ehkä liene aivan sattumaa, että BOStrabin mukaan raitiovaunujunan pituus saa olla 75 metriä. Kaksi 4-telistä vaunua muodostavat juuri maksimipituuteen sopivan junan.

Antero
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Niinpä. Hankintasopimuksessa on sovittu myös optioista 120 vaunuun asti. Suunnilleen siten, että ensimmäisen 40 vaunun jälkeen seuraavat maksavat 2,5 M€/kpl. Tästä voidaan laskea, että jos tehdyllä hankintasopimuksella ostetaan 120 27-metristä Artic-vaunua, niiden keskimääräiseksi kappalehinnaksi tulee 2,6 M€.

Jahas, kahdessa minuutissa vastasit kysymykseeni. Kiitos! :)

Jos nyt sitten haluaa pohtia, mikä se maksimaalinen pituus on, se on periaatteessa helppo sanoa. Jos vaunussa saa olla 9 tonnin akselipaino ja vaunu lasteineen painaa esim. 2 ton/m, 4-telisen vaunun maksimaalinen pituus voi olla 36 m. Ei ehkä liene aivan sattumaa, että BOStrabin mukaan raitiovaunujunan pituus saa olla 75 metriä. Kaksi 4-telistä vaunua muodostavat juuri maksimipituuteen sopivan junan.

Ja tähän lyhyt kysymys: jos Artic on 8-akselinen ja nelitelinen ja 36 m pitkä, niin millaisesta kaarresäteestä se saadaan läpi?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Jahas, kahdessa minuutissa vastasit kysymykseeni. Kiitos! :)
Kiitos kiittämästä, mutta ei 2 minuutissa ihan noin pitkään kirjoita. Sattuipahan vain, kun yhtä aikaa kirjoitettiin. :D

Ja tähän lyhyt kysymys: jos Artic on 8-akselinen ja nelitelinen ja 36 m pitkä, niin millaisesta kaarresäteestä se saadaan läpi?
Yksinkertaisesti laskien: 36/27 = 1,33. Ja 1,33 x 15 = 20. Siis 20 metrin kaarteesta. Akselikuorman kannalta puolestaan, jos Artic nyt painaa mitoituskuormalla 54 tonnia, siitä tulee 6,75 ton/akseli. Se kertaa 1,33 = 8,98 ton, eli menee juuri 9 tonnin rajaan. Keskivaunun teliväliksi tulee 6,7 m. ja keskivaunu kasvaa kummastakin päästä 0,7 m eli siihen pitäisi mahtua niveltä vasten istuinrivi. Tietenkin tämä pitää tarkastella tarkemmin, mutta periaatteessa näin.

Tai siis oli myös halvimmat vaunut. Mutta tarkoitat kai, ettei se tätä kilpailua kuitenkaan ratkaissut?
Transtechilla ei ollut halvimmat vaunut, vaan melko lailla keskihintaiset. Kilpailu ratkesi elinkaarikustannuksilla, eli hankintahinnan ja käyttökustannusten summalla. Ja laatupisteillä.

Antero
 
Takaisin
Ylös