Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tuo on mielenkiintoinen näkökohta. Kuvamateriaalia olen nähnyt (itse vaunua en lainkaan) niin vähän, että en näe vielä tässä vaiheessa yhtään eroa kylkien välillä. Eli katsottaessa sivulta kumpaa kylkeä tahansa, todella yhdennäköisiltä näyttävät. Tamperelaisvaunujen kohdalla tilanne on toinen, virroittimia on vain yksi eikä sekään sijaitse vaunun keskellä päädyistä katsottuna. Siellä käytinkin tunnistamiseen tuota ominaisuutta, kun kuvauskierroksella tietyt vaunut kulkivat toisin päin ja loput päinvastaisesti asetettuna. Tai oikeastaan kuvauskierroksen jälkeen selvitellessäni vaunujen yksilötietoja kuvien perusteella.Onkos joku muuten lötänyt vaunusta jotain epäsymmetrisyyttä, josta voisi tunnistaa kumminpäin se on ajettavana. En meinaa onko vaunu tulossa vastaan vai menossa poispäin, sen tunnistaa valoista, mutta tunnistaako ulkopuolelta tai edes matkustamosta kumminpäin vaunu on rataverkolla. Vuoronumerokylteistä sitä ei voi ainakaan havaita, kun ne ovat kuvien perusteella kummassakin päässä kuljettajan penkistä katsoen oikealla. Samoin ovet keskiosassa on limitetty olemaan samalta sivulta katsoen oikealla.
Hesarissa on juttu Jokerin protovaunusta https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007934708.html, jossa se on nyt kuvattuna sisältäkin.
Onkos joku muuten lötänyt vaunusta jotain epäsymmetrisyyttä, josta voisi tunnistaa kumminpäin se on ajettavana. En meinaa onko vaunu tulossa vastaan vai menossa poispäin, sen tunnistaa valoista, mutta tunnistaako ulkopuolelta tai edes matkustamosta kumminpäin vaunu on rataverkolla. Vuoronumerokylteistä sitä ei voi ainakaan havaita, kun ne ovat kuvien perusteella kummassakin päässä kuljettajan penkistä katsoen oikealla. Samoin ovet keskiosassa on limitetty olemaan samalta sivulta katsoen oikealla.
Noissa varhaisimmissa kuvissa, joita näkyy myös SRS:n sivuilla, erottuu yksi asia, joka ei luultavasti ole lopullinen. Mutta joka tapauksessa keskimmäisen moduulin laitimmainen sivuikkuna on luultavasti peitetty jollain tapaa, tuskin siinä ikkunatonta kohtaa on? Ja tämä ominaisuus näkyy siis vaunun 601 toisella sivulla vain. Linkki SRS-sivujen kuviin.
Noissa varhaisimmissa kuvissa, joita näkyy myös SRS:n sivuilla, erottuu yksi asia, joka ei luultavasti ole lopullinen. Mutta joka tapauksessa keskimmäisen moduulin laitimmainen sivuikkuna on luultavasti peitetty jollain tapaa, tuskin siinä ikkunatonta kohtaa on? Ja tämä ominaisuus näkyy siis vaunun 601 toisella sivulla vain. Linkki SRS-sivujen kuviin.
En keksi oikeastaan muuta tunnistustapaa, kuin huoltoluukkujen avausaukkojen vieressä olevat pienet kirjain-numeromerkinnät. Myös etupuskurin alareunassa on vastaava merkintä. Niistä voi päätellä vaunumoduulin, eli toisessa päädyssä A ja toisessa päädyssä B. Valokuvista tätä ei yleensä erota, vaan pitää olla käytännössä vaunun vieressä erottaakseen merkinnät.
Noissa kuvissa kaupungin vaakuna näkyy olevan keskimmäisen moduulin oikeanpuoleisessa osassa laitimmaisen ikkunan ja nivelen välissä (katsottaessa vaunua ulkoa päin sivulta).Onko tietoa, mihin kohtaan näitä MLNRV3-vaunuja tulee perinteikäs Helsingin kaupungin venevaakuna...? :roll:
Somen puolelta luin, että vaunu 601 on siirretty kantaverkolta Raide-Jokerin puolelle lavettikuljetuksena.