MLNRV3-hankinta

Tähän ketjuun ei näemmä vielä olla päivitetty Kruunusiltojen raitiovaunujen 4.2.2021 julkistettua optiotilausta 23 uudesta ForCity Smart Artic X54 -vaunusta (samoja kuin tilattiin Jokerille 29 kpl).

https://www.transtech.fi/uutiset

9.2.2021 on ensimmäinen yksilö, protovaunu HKL 601, päässyt Otanmäen tehtaalla koeajoradalle ulkoilemaan:

Kuvia Škoda Transtechin Instagram-tilillä smartartic:

https://www.instagram.com/smartartic/?hl=fi
 
Kun nämä tulevat nyt identtisenä Jokerin kaluston kanssa, niin kai ne numeroidaankin jokerivaunujen perään eli 630-652?

Kruunusiltojen vaunuhankinnan asiakirjoissa esiintyi myös maininta 1-2 lisävaunusta Jokerille, mutta sitä ei löydy enää viimeisimmistä päätöksistä, eli ilmeisesti lisäpysäkki Vermoon ei vaikuttanutkaan vaunutarpeeseen. Tai sitten vaunut hankitaan erikseen ja eivät sen takia näy näissä päätöksissä.

Niin ja riippuen mitä protovaunulle tehdään, voihan Jokerin lopulliset vaunut olla 602-630, jos Skoda taas mielummin myy protovaunun jonnekin ja tekee uuden tilalle kuin muuttaa sen yhteneväiseksi sarjavaunujen kanssa. Tällöin Kruunusiltojen vaunut olisivat 631-653.
 
Viimeksi muokattu:
Hesarissa on juttu Jokerin protovaunusta https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007934708.html, jossa se on nyt kuvattuna sisältäkin.

Onkos joku muuten lötänyt vaunusta jotain epäsymmetrisyyttä, josta voisi tunnistaa kumminpäin se on ajettavana. En meinaa onko vaunu tulossa vastaan vai menossa poispäin, sen tunnistaa valoista, mutta tunnistaako ulkopuolelta tai edes matkustamosta kumminpäin vaunu on rataverkolla. Vuoronumerokylteistä sitä ei voi ainakaan havaita, kun ne ovat kuvien perusteella kummassakin päässä kuljettajan penkistä katsoen oikealla. Samoin ovet keskiosassa on limitetty olemaan samalta sivulta katsoen oikealla.
 
Onkos joku muuten lötänyt vaunusta jotain epäsymmetrisyyttä, josta voisi tunnistaa kumminpäin se on ajettavana. En meinaa onko vaunu tulossa vastaan vai menossa poispäin, sen tunnistaa valoista, mutta tunnistaako ulkopuolelta tai edes matkustamosta kumminpäin vaunu on rataverkolla. Vuoronumerokylteistä sitä ei voi ainakaan havaita, kun ne ovat kuvien perusteella kummassakin päässä kuljettajan penkistä katsoen oikealla. Samoin ovet keskiosassa on limitetty olemaan samalta sivulta katsoen oikealla.
Tuo on mielenkiintoinen näkökohta. Kuvamateriaalia olen nähnyt (itse vaunua en lainkaan) niin vähän, että en näe vielä tässä vaiheessa yhtään eroa kylkien välillä. Eli katsottaessa sivulta kumpaa kylkeä tahansa, todella yhdennäköisiltä näyttävät. Tamperelaisvaunujen kohdalla tilanne on toinen, virroittimia on vain yksi eikä sekään sijaitse vaunun keskellä päädyistä katsottuna. Siellä käytinkin tunnistamiseen tuota ominaisuutta, kun kuvauskierroksella tietyt vaunut kulkivat toisin päin ja loput päinvastaisesti asetettuna. Tai oikeastaan kuvauskierroksen jälkeen selvitellessäni vaunujen yksilötietoja kuvien perusteella.
 
Hesarissa on juttu Jokerin protovaunusta https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007934708.html, jossa se on nyt kuvattuna sisältäkin.

Onkos joku muuten lötänyt vaunusta jotain epäsymmetrisyyttä, josta voisi tunnistaa kumminpäin se on ajettavana. En meinaa onko vaunu tulossa vastaan vai menossa poispäin, sen tunnistaa valoista, mutta tunnistaako ulkopuolelta tai edes matkustamosta kumminpäin vaunu on rataverkolla. Vuoronumerokylteistä sitä ei voi ainakaan havaita, kun ne ovat kuvien perusteella kummassakin päässä kuljettajan penkistä katsoen oikealla. Samoin ovet keskiosassa on limitetty olemaan samalta sivulta katsoen oikealla.

En keksi oikeastaan muuta tunnistustapaa, kuin huoltoluukkujen avausaukkojen vieressä olevat pienet kirjain-numeromerkinnät. Myös etupuskurin alareunassa on vastaava merkintä. Niistä voi päätellä vaunumoduulin, eli toisessa päädyssä A ja toisessa päädyssä B. Valokuvista tätä ei yleensä erota, vaan pitää olla käytännössä vaunun vieressä erottaakseen merkinnät.
 
Noissa varhaisimmissa kuvissa, joita näkyy myös SRS:n sivuilla, erottuu yksi asia, joka ei luultavasti ole lopullinen. Mutta joka tapauksessa keskimmäisen moduulin laitimmainen sivuikkuna on luultavasti peitetty jollain tapaa, tuskin siinä ikkunatonta kohtaa on? Ja tämä ominaisuus näkyy siis vaunun 601 toisella sivulla vain. Linkki SRS-sivujen kuviin.
 
Noissa varhaisimmissa kuvissa, joita näkyy myös SRS:n sivuilla, erottuu yksi asia, joka ei luultavasti ole lopullinen. Mutta joka tapauksessa keskimmäisen moduulin laitimmainen sivuikkuna on luultavasti peitetty jollain tapaa, tuskin siinä ikkunatonta kohtaa on? Ja tämä ominaisuus näkyy siis vaunun 601 toisella sivulla vain. Linkki SRS-sivujen kuviin.

olisikohan rikottu ja nyt korjattu kun ei näy Hesarin kuvassa joten poistettu?https://hs.mediadelivery.fi/img/658/70aad2194e254a38b828e5726e0b0120.jpg.webp
 
Noissa varhaisimmissa kuvissa, joita näkyy myös SRS:n sivuilla, erottuu yksi asia, joka ei luultavasti ole lopullinen. Mutta joka tapauksessa keskimmäisen moduulin laitimmainen sivuikkuna on luultavasti peitetty jollain tapaa, tuskin siinä ikkunatonta kohtaa on? Ja tämä ominaisuus näkyy siis vaunun 601 toisella sivulla vain. Linkki SRS-sivujen kuviin.

Kuuleman mukaan yksi sivuikkuna oli mennyt rikki. Se oli sitten peitetty jollakin mustalla levyllä, mutta lienee jo korjattu.
 
En keksi oikeastaan muuta tunnistustapaa, kuin huoltoluukkujen avausaukkojen vieressä olevat pienet kirjain-numeromerkinnät. Myös etupuskurin alareunassa on vastaava merkintä. Niistä voi päätellä vaunumoduulin, eli toisessa päädyssä A ja toisessa päädyssä B. Valokuvista tätä ei yleensä erota, vaan pitää olla käytännössä vaunun vieressä erottaakseen merkinnät.

Tämänpäiväisissä Helsingin uutisten ja Ylen jutuissa nuo näkyvät itse asiassa aika hyvin. HU:n kuvassa näkyy A20 ja A21 kadunpuoleisessa päässä ja vastaavasti B20 ja B21 Ylen keulakuvassa varikolta päin. Eivät kyllä havainnointia auta tosiaan noin pienet.

Itse artikkelit vielä tuosta https://yle.fi/uutiset/3-11896807 https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4117496. Noiden lisäksi HKL julkaisi vielä esittelyvideonkin tänään https://www.youtube.com/watch?v=lps79oKmniA

Olin katsovinani jostain kuvasta, että vaunussa on toisella puolella kylkinumero kummassakin päässä oven vieressä, mutta ilmeisesti muistan väärin, koska tämänpäiväisissä lehdistökuvissa kummallakin puolella on numero vain siltä sivulta katsoen oikealla olevassa päässä. Numeroiden määrässä on muutenkin parantamisen varaa. Keulissa ei ole vielä yhtään ja noin pitkässä vaunussa voisi sivuilla olla enemmäkin kuin vain kummassakin päässä. Kokokaan ei kuvien perusteella vaikuta olevan edes Articien ovenvierustojen numeroja vastaavia. Tai sitten musta valkoisella erottuu huonommin kuin keltainen teksti tummanvihreällä taustalla. Numerot ja niiden määrä tuskin ovat lopullisia, kun kyseessä on vielä prototyyppi, vaikka vaunussa näyttää olevan aika paljonkin merkintätarraa jo.


Jos epäsymmetrisyyttä ei muuten löydy, niin sitähän voi myös tehdä. Yksinkertaisin tapa olisi varmaan juuri kylkinumerot eli Metro ja lähijunavaunujen tapaan moduulin lisäkirjaimen sisällyttäminen.
 
Onko tietoa, mihin kohtaan näitä MLNRV3-vaunuja tulee perinteikäs Helsingin kaupungin venevaakuna...? :roll:
Noissa kuvissa kaupungin vaakuna näkyy olevan keskimmäisen moduulin oikeanpuoleisessa osassa laitimmaisen ikkunan ja nivelen välissä (katsottaessa vaunua ulkoa päin sivulta).
 
Somen puolelta luin, että vaunu 601 on siirretty kantaverkolta Raide-Jokerin puolelle lavettikuljetuksena.
 
Takaisin
Ylös