Monimutkaisin bussilinja

Oma ehdotukseni yksinkertaisimmaksi bussilinjaksi olisi ehkä 345 ennen sen reittimuutosta Hämeenkylän ja Askiston kautta:

Kun Elielinaukion mutkista oli selvitty, riitti reitin varrella kääntyä kerran vasemmalle (Vihdintielle) ja kaksi kertaa oikealle (Lakistontielle ja Rinnekodintielle) ja sitten oltiinkin jo Rinnekodin "navetan pihan" päättärillä. Linjan sivun pituuteen suhteutettuna voi olla vaikea löytää simppelimpää reittiä.
 
Voisimmeko määritellä ihan "tieteellisesti" linjan yksinkertaisuuden/monimutkaisuuden?

Esimerkiksi vilkkuvivun käyttökerrat / linjan pituus? Yhtä tietä pitkin kulkevalla linjalla 0, mutkikkaammalla paljon enemmän. Pysäkkikäyntejä ja kaistanvaihtoja tässä ei laskettaisi. Kotilinjani 8 Turussa vaatii kierroksella 34 vilkunkäyttöä / 27,4 km = 1,24 vilkutusta/km*. Onko se paljon vai vähän? Muistakaa vilkuttaa liikenneympyrästä poistuttaessa!

*) lasku- ja mittausvirheet mahdollisia
 
Voisimmeko määritellä ihan "tieteellisesti" linjan yksinkertaisuuden/monimutkaisuuden?

Esimerkiksi vilkkuvivun käyttökerrat / linjan pituus? Yhtä tietä pitkin kulkevalla linjalla 0, mutkikkaammalla paljon enemmän. Pysäkkikäyntejä ja kaistanvaihtoja tässä ei laskettaisi. Kotilinjani 8 Turussa vaatii kierroksella 34 vilkunkäyttöä / 27,4 km = 1,24 vilkutusta/km*. Onko se paljon vai vähän? Muistakaa vilkuttaa liikenneympyrästä poistuttaessa!

*) lasku- ja mittausvirheet mahdollisia
No siis ylipäätänsä käännösten yms määrä suhteutettuna pituuteen.
 
Voisimmeko määritellä ihan "tieteellisesti" linjan yksinkertaisuuden/monimutkaisuuden?
Kun runkolinja 10, ratikkalinja siis, aloitti elokuussa 1955 reitillä Erottaja–Ruskeasuo, sen kuljettajan ei tarvinnut suuntavilkkua pahemmin kuluttaa. No, ratikoissa ei ollut vilkkuja vielä ollenkaan, mutta jos olisi ollut... Päättäri Erottajalla eli yksi vilkutuskerta kun mennään Manskun keskelle, sitten Manskua sen pohjoispäähän ja siellä päättäri. Seuraava vilkutus kun käännyttiin takaisin Erottajan silmukkaan...
 
Linja 227 Jorvi-Leppävaara pilattiin täydellisesti viime aikataulumuutoksessa. Ennen se oli suorin ja nopein linja Järvenperästä Leppävaaraan, oli kilpailukykyinen ihan oman auton kanssa, nyt ei enää.
 
Entinen 94V olisi voittanut yksinkertaisuusskaban. Yksi käännös Kontulan metroasemalta Kontulankaarelle, sitten liikenneympyrästä oikealle ja eteenpäin Rapolantien kääntöpaikalle.
 
Itse sanoisin mukaan myös ainakin jokseenkin 711:n. 975 nyt hieman koomisesti tuntuu olevan vaikea, sillä ei ole kerta eikä kaksi kun Sibeliuksentie-Tuusulantie-risteyksestä on jatkettu 641:n reittiä eli suoraan eikä käännytty oikealle. 976 puolestaan on erittäin simppeli (ja kivasti vielä niitä linjoja, joiden reitillä ei liikennevaloja ole). 787B on myös pitkälti vain yhtä ja samaa maantietä.
Jep. 976 on ajallisesti varmasti yksi yksinkertaisimmista linjoista. Ei liikennevaloja ja todella lyhyt reitti.
 
Tuli mieleen joku E245, ei siinä paljoa käännytä, pitkiä suoria pätkiä... Jos ajattellaaan pidempiä linjoja kuin 94v tyyppisiä nysiä
 
Vanhoista linjoista Helsingin linja 11 oli lyhyt ja yksinkertainen. Raitiolinjan 10 päätepysäkiltä Tenholantietä Invaliidisäätiölle noin 600 metriä

Oma lukunsa oli Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy:n linjapari 16 ja 17 (kaksi ympyrä linjaa) jotka lähti rautatientorilta ja päättyi rautatientorille, linjan pituus oli noin 40 km. Reitti oli Linja 16 Rautatientori-Sörnäinen-Mäkelänkatu-Tuusulanväylä-Koivuhaantie-Puutarhatie-Peltolantie-Tikkurila-Tikkurilantie-Vanha Porvoontie-Malmin hautausmaa-Viikintie-Mämeentie-Hakaniemi-Rautatientori. Linja 17 sama reitti kuin linja 16 mutta toisin päin.
 

Liitetiedostot

  • HMLO Linjat 16-18 1970.02.18 01.jpg
    HMLO Linjat 16-18 1970.02.18 01.jpg
    135.1 KB · Lukukerrat: 28
  • HMLO Linjat 16-18 1970.02.18 02.jpg
    HMLO Linjat 16-18 1970.02.18 02.jpg
    142.2 KB · Lukukerrat: 29
Ei 163K ole edes mutkikas. Sama 174Z,542. Suhteellisen suoria reittejä.
No on 163K mutkikas jos matkustaa Espoonlahdesta Valhallaan ja vertaa 162:n reittiin. Vaikka matka-aika näyttäisikin olevan sama.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös