Moottoritie purettiin Soulissa

Liittynyt
26 Syyskuu 2006
Viestit
3,906
Tälläistä uutista en ole aiemmin nähnytkään. 160000 autoa vuorokaudessa välittänyt moottoritie purettiin ympäristösyistä Seoulissa. (Vertailuna Kehä I:llä Hämeenlinnantien ja Tuusulanväylän välillä liikkuu noin 110000 autoa vuorokaudessa.)

Soul on muuten aikamoinen megakaupunki, Soul/Incheon seudulla asuu 23 miljoonaa asukasta 2300 neliökilometrin alueella. Tuolla joukkoliikenne on ainoa toimiva vaihtoehto.

http://www.tekniikkatalous.fi/doc.te?f_id=1233486&s=m
 
Hienoa lukea välillä tuollaisia uutisia!

Kunhan poikittaiset yhteydet tulevan raide-Jokerin vanavedessä saadaan rakennettua, voidaan Kehä I huoletta purkaa asuinrakentamisen tieltä ja pakottaa autoliikenne kayttämään Kehä III:a, joka on sitten seuraavana vuorossa. :)
 
Tälläistä uutista en ole aiemmin nähnytkään. 160000 autoa vuorokaudessa välittänyt moottoritie purettiin ympäristösyistä Seoulissa.
Luitko tarkasti tuon kirjoituksen? Eikö siinä todettu, että moottoritietä olisi pitänyt kunnostaa 80 miljoonalla eurolla. Moottoritien purkaminen ja joen palauttaminen on tähän mennessä maksanut 301 miljoonaa euroa. Suuret rahanmenot eivät haittaa, sillä pormestari on toiminut ennen rakennusteollisuudessa ja osaa tehdä suuria urakoita rakennusyhtiöille. Tuohan on eteläkorealainen tapa (lähes kaikki Etelä-Korean hengissä selvinneet entiset presidentit ovat olleet lahjonnasta vankilassa). Moottoritien purattanut entinen pormestari haluaa presidentiksi ja presidenttinä rakennuttaa ison kanavan!

Rivien välistä voi lukea, että autoilijat siirtyivät metron matkustajiksi. Meillä Suomessa voitaisiin tehdä melkein sama: Loka Laitinen ehdotti, että länsimetron valmistuttua länsiväylä purettaisiin maisemaa rumentamasta. Valitettavasti meillä ei länsiväylän alla kulje mitään jokea, joka voitaisiin palauttaa.
 
Luitko tarkasti tuon kirjoituksen? Eikö siinä todettu, että moottoritietä olisi pitänyt kunnostaa 80 miljoonalla eurolla.


Kyllä. 80 miljoonaa euroa on kyllä ihan pikkuraha Soulin kokoisen kaupungin tierakentamisessa.

Moottoritien purkaminen ja joen palauttaminen on tähän mennessä maksanut 301 miljoonaa euroa. Suuret rahanmenot eivät haittaa, sillä pormestari on toiminut ennen rakennusteollisuudessa ja osaa tehdä suuria urakoita rakennusyhtiöille. Tuohan on eteläkorealainen tapa (lähes kaikki Etelä-Korean hengissä selvinneet entiset presidentit ovat olleet lahjonnasta vankilassa). Moottoritien purattanut entinen pormestari haluaa presidentiksi ja presidenttinä rakennuttaa ison kanavan!


Onhan se noinkin.
 
Luitko tarkasti tuon kirjoituksen? Eikö siinä todettu, että moottoritietä olisi pitänyt kunnostaa 80 miljoonalla eurolla. Moottoritien purkaminen ja joen palauttaminen on tähän mennessä maksanut 301 miljoonaa euroa.
Lisäksi moottoritie kulki aivan keskellä kaupunkien, mutta sen aiheuttamien meluhaittojen vuoksi lähistön kiinteistöjen hinnat olivat muuta kaupunkia alhaisemmat - ja liikkeet myivät lähinnä rakennustarvikkeita yms. joiden myynti pk-seudulla keskittyy kehä 3:n tasolle.

Lähin vertailukohta pk-seudulla voisi Töölönlahden kattaminen ja moottoritien rakentaminen sen yli ja keskuspuistoa pitkin pohjoiseen. Jotain sen suuntaisia suunnitelmia tosin taitaa jos olla tehtykin....
 
Takaisin
Ylös