Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Nyt se on vihdoin keksitty! YLE:n uutiset esitteli eilen näyttävästi mopoauton, joka ratkaisee lasten liikenneonglemat autokaupunkiperheissä. Enää ei vanhempien tarvitse roudata lapsiaan iltarientoihin tai kouluun, koska lapsille voi ostaa auton, jonka ajamiseen ei tarvita ikää, koulutusta eikä ajokorttia. Eikä sitä ilmeisesti koske ikävät ympäristömääräyksetkään. Ainakaan ohiajavaa mopoautoa havainnoidessa. Moottori- ja pakokaasuäänet peittoavat mennen tullen rengasäänet, vaikka maksiminopeus on 40 km/h.
Olen opetusluvalla järjestänyt tähän maahan 6 ajokorttia. Vaikeinta oli saada oppilaat pärjäämään 30 ja 40 km/h rajoitusalueilla, koska liikenne on niissä vilkkainta ja riskit suurimmat. Opetustunteja vaaditaan kymmeniä eikä ajokoetta pääse yrittämään suinkaan ensi viikolla opetusluvan saamisesta. Mopoautolle riittää käydä kirjallisessa mopokokeessa. Sitten on lupa ajaa autoa, joka on rakenteellisesti heikompi, haitallisempi ja käyttäjälleen vaarallisempi kuin juridinen auto.
Kun 15 vuotiaana on pakko käyttää joukkoliikennettä ja järkikin alkaa hiljalleen kasvaa, on edes jonkinlainen mahdollisuus, että kansalaisesta voisi kasvaa itsetunnoltaan terve ja vastuullinen liikenteen käyttäjä, joka ei luule, että mihinkän ei pääse ilman autoa. Mopoauto vapauttaa näistä kasvukivuista. Lisäksi se totuttaa luuloon siitä, ettei autoilu maksa mitään, koska kukaan 15-vuotias ei ansaitse auton hintaa ja kuluja itse.
Mopoauto on viheliäinen keksintö kiertää lakia, mutta Vatasen tapaiset poliitikot ja EU-lobbarit ovat ilmeisesti onnistuneet höynäyttämään päätöksentekokoneiston. Hyvinhän tämä ja sen markkinointi TV:n pääutisissa istuu EU:n asettamiin ilmastotavoitteisiin ja ylipäätään paremman kaupunkiympäristön edistämiseen.
Antero
Olen opetusluvalla järjestänyt tähän maahan 6 ajokorttia. Vaikeinta oli saada oppilaat pärjäämään 30 ja 40 km/h rajoitusalueilla, koska liikenne on niissä vilkkainta ja riskit suurimmat. Opetustunteja vaaditaan kymmeniä eikä ajokoetta pääse yrittämään suinkaan ensi viikolla opetusluvan saamisesta. Mopoautolle riittää käydä kirjallisessa mopokokeessa. Sitten on lupa ajaa autoa, joka on rakenteellisesti heikompi, haitallisempi ja käyttäjälleen vaarallisempi kuin juridinen auto.
Kun 15 vuotiaana on pakko käyttää joukkoliikennettä ja järkikin alkaa hiljalleen kasvaa, on edes jonkinlainen mahdollisuus, että kansalaisesta voisi kasvaa itsetunnoltaan terve ja vastuullinen liikenteen käyttäjä, joka ei luule, että mihinkän ei pääse ilman autoa. Mopoauto vapauttaa näistä kasvukivuista. Lisäksi se totuttaa luuloon siitä, ettei autoilu maksa mitään, koska kukaan 15-vuotias ei ansaitse auton hintaa ja kuluja itse.
Mopoauto on viheliäinen keksintö kiertää lakia, mutta Vatasen tapaiset poliitikot ja EU-lobbarit ovat ilmeisesti onnistuneet höynäyttämään päätöksentekokoneiston. Hyvinhän tämä ja sen markkinointi TV:n pääutisissa istuu EU:n asettamiin ilmastotavoitteisiin ja ylipäätään paremman kaupunkiympäristön edistämiseen.
Antero