Mopoauto korvaa joukkoliikenteen

Oletko koskaan tavannut tai kuullut kenenkään kilpaurheilijan kehuvan joukkoliikennettä tai tunnustaneen että edes käyttäisi sitä koskaan omilla matkoillaan?

Itsekään en kehu, kun ei ole syytä kehua. Jos Helsingissä haluaa harrastaa vakavasti joukkoliikenteellä liikkuen, joutuu valitsemaan asuinalueen tai lajin liikenneyhteyksien mukaan. Ja harvemmin vanhemmat sattuvat ainakaan sitä oikeaa asuinpaikkaa valitsemaan kun lapsen harrastukset selviävät vasta joskus kouluiässä.

Toisaalta en näe asiassa suurta ongelmaakaan. Harrastuksiin kuljetaan pääosin päivän hiljaiseen aikaan jolloin tieverkolla on tilaa.

Siitä olen kyllä yhtä mieltä ettei lasta kannata nuoresta pitäen opettaa autoilemaan, koska todennäköisesti kun se auto on, niin sillä käydään sitten vaikka lähikiskallakin.
 
Itsekään en kehu, kun ei ole syytä kehua. Jos Helsingissä haluaa harrastaa vakavasti joukkoliikenteellä liikkuen, joutuu valitsemaan asuinalueen tai lajin liikenneyhteyksien mukaan.

Jos mukana ei tarvitse olla paljon varusteita polkupyörä on parhaita kulkuvälineitä. Ja jos urheilussa haluaa menestyä pyöräily tai kävely kouluun ja treeneihin on ihan välttämätöntä, pelkät treenit eivät riitä.

Jos haluaa jossain urheilulajissa Suomen huipulle, pitää koko lapsuus- ja nuoruusikä liikkua vähintään 2-3 tuntia päivässä. Ilman koulu- ja treenimatkojen liikkumista kokonaisliikkuminen jää lähes automaattisesti liian vähäiseksi.
 
Mopoautoja on olemassa sähkökäyttöisinäkin. Yhdysvalloissa näitä kutsutaan nimellä Neighborhood Electric Vehicle. Linkki Wikipediaan. Euroopassa näitä ei taida olla myynnissä.

Olisiko tuollainen NEV se Anteron kaipaama kaupunkisähköauto?
 
Mielestäni yksi mopoautojen pahimmista epäkohdista on se, että koska ne ovat juridisesti mopoja, niillä saa ajaa kevyen liikenteen väylillä, joilla mopoilu on erikseen sallittu. Samalla väylällä voi siis liikkua pieniä lapsia ja 40 km/h lähestyviä auton kokoisia laitteita. Mutta koska mopoilijoiden liikennesääntöjen tuntemus on vähän niin ja näin, kukaan ei taida onneksi tietää tästä säännöstä. Tavallisilla mopoilla ajetaan sujuvasti kaikilla kevyen liikenteen väylillä, vaikka niillä saisi ajaa vain niillä väylillä, joilla mopoilu on erikseen sallittu. Aikaisemminhan mopoilu oli sallittu, ellei sitä oltu erikseen kielletty. Kieltotauluja oli silloin lähes joka merkin alapuolella, joten sääntö käännettiin toisin päin: mopoilu pitää erikseen sallia. Tuskin kukaan tämän päivän mopoilija on kuitenkaan opetellut ajamaan vanhan säännön mukaan.

Muutenkin kevyen liikenteen väylien kunnioitus rapistuu kovaa vauhtia, jo nyt monien mielestä kevyen liikenteen väylän merkki on pelkkä koriste, vaikka se on hyvinkin tiukasti määräävä merkki. Mikään huoltoajo tai "huoltoajo" ei ole merkin ohitse sallittua, vaan tällainen tilanne pitäisi merkitä Moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkillä ja Huoltoajo sallittu -lisäkilvellä.

Jotkut kiinteistöt tuntuvat vaativan jatkuvaa huoltoa, sen verran yleistä tuo "huoltoajo" kevyen liikenteen väylillä tänä päivänä on.
 
Viimeksi muokattu:
Suomeksi sanottuna mopoautoilu on käytännössä pikemminkin yhteiskunnan pahoinvoinnin oire kuin ratkaisu ongelmiin. Ja vuoden 2027 maailmaan vaikuttavia päätöksiä tehdään nyt. Parasta vain yrittää vaikuttaa sitkeästi siihen, että yhteiskunnassa tehdään oikeansuuntaisia päätöksiä.

Huolesi millainen maailma ja Suomi on 2027 on sinänsä aiheellinen. Jos oikein pessimistisiä ollaan, niin Suomi on v 2027 Venäjän Federaatioon kuuluva autonominen tasavalta jollaiseksi se on ajautunut korkean öljyriippuvuutensa vuoksi. Suomalaiset nimittäin eivät ole haluneet luopua autoistaan eikä haaveistaan punaisesta tuvasta ja perunamaasta keskellä ei mitään. Suomella ei ole omaa pääkaupunkia Helsinkiä koska kaikki valta on siirretty sieltä pois ja kaikki muut kuin muutaman tietotekniikkaa alihankintana tuottavan fiirman työntekijät muuttanet muualle, siellä asuu vain 200000 ihmistä, yhtä paljon kuin Tampereella, suomalaisten pääkaupunki on Pietari tai tutummin Putingrad. Tampereella on halpaa ostaa asunto keskustasta tai lähellä keskustaa, mutta se ei ole trendikästä koska asunnot ovat vanhat ja huonossa kunnossa ja niissä asuu etupäässä vain Abhaasiasta ja Transnistriasta muuttaneita puuvillakombinaatin siirtotyöläisiä ja Kuusinen -yliopiston Yhtenäinen Suomi -puolueen "Myö" -liikkeeseen kuuluvia opiskelijoita.

(Tämä ei ollut sitten mikään EU-parlamenttivaalien mainos)

t. Rainer
 
Mielestäni yksi mopoautojen pahimmista epäkohdista on se, että koska ne ovat juridisesti mopoja, niillä saa ajaa kevyen liikenteen väylillä, joilla mopoilu on erikseen sallittu.

Onneksi tuota epäkohtaa ei ole. Mopoauto on virallisesti kevyt nelipyörä ja sillä ei ole mitään asiaa kevyen liikenteen väylille.

"Taksiliikenne" mopoautolla kiellettiin siten, että Lakiin Luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tehtiin lisäys, ettei henkilöitä saa korvausta vastaan kuljettaa kevyellä nelipyörällä.
 
Onneksi tuota epäkohtaa ei ole. Mopoauto on virallisesti kevyt nelipyörä ja sillä ei ole mitään asiaa kevyen liikenteen väylille.

Siinä tapauksessa lakia on muutettu. Muutama vuosi sitten kun ensimmäiset mopoautot tulivat, niin niillä ajettiin nimenomaan kevyen liikenteen väylillä. Näin itsekin sellaisia ajelevan mm Lohjalla vt 25:n viereisellä pyörätiellä. Siihen aikaan mopoautoja paheksuttiin koska niitä ostivat enimmäkseeen sellaiset vanhemmat papparaiset jotka olivat joko terveydellisistä syistä tai liikennerikkomusten (rattijuoppouden) takia menettäneet ajo-oikeutensa henkilöautolla, tai eivät koskaan ajokorttia olleet omistaneet.

Mielestäni pahempi maanvaiva kuin mopoautot ovat ainakin toistaiseksi ns mönkijät koska niillä ajetaan surutta ihan missä vaan ja taajamien ulkopuolella annetaan alaikäistenkin ajaa niillä.

t. Rainer
 
Siinä tapauksessa lakia on muutettu. Muutama vuosi sitten kun ensimmäiset mopoautot tulivat, niin niillä ajettiin nimenomaan kevyen liikenteen väylillä. Näin itsekin sellaisia ajelevan mm Lohjalla vt 25:n viereisellä pyörätiellä.
Siihen aikaan mopoautoja paheksuttiin koska niitä ostivat enimmäkseeen sellaiset vanhemmat papparaiset jotka olivat joko terveydellisistä syistä tai liikennerikkomusten (rattijuoppouden) takia menettäneet ajo-oikeutensa henkilöautolla, tai eivät koskaan ajokorttia olleet omistaneet.

Välttämättähän lakia ei ole muutettu, toiminta on ollut vain lainvastaista.

Nykyään mopoautojen paheksuntaan tälläkin foorumilla näyttää liittyvän paljon muitakin näkökulmia.

Ihmisillä on erilaisista syistä monenlaisia liikkumistarpeita ja valitettavasti joukkoliikenne ei nyt eikä koskaan pysty vastaamaan niihin kaikkiin. Joissakin tilanteissa mopoauto on todella hyvä ratkaisu niin yhteiskunnan talouden kuin ympäristönkin kannalta näiden tarpeiden tyydyttämiseksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onneksi tuota epäkohtaa ei ole. Mopoauto on virallisesti kevyt nelipyörä ja sillä ei ole mitään asiaa kevyen liikenteen väylille.

"Taksiliikenne" mopoautolla kiellettiin siten, että Lakiin Luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tehtiin lisäys, ettei henkilöitä saa korvausta vastaan kuljettaa kevyellä nelipyörällä.
Mutta hei! Huomasin laissa ilmiselvän porsaanreiän: sivuvaunullista moottoripyörää ei ole kielletty ammatilliseen henkilöliikenteeseen käytettäväksi, eli rikšatoiminta pystyyn ja matkustajat sivuvaunuun! :)
 
Lisäksi se totuttaa luuloon siitä, ettei autoilu maksa mitään, koska kukaan 15-vuotias ei ansaitse auton hintaa ja kuluja itse.
Tämä on tärkeä pointti. Joskus autoilu saattaa olla ilmaista ja joukkoliikenne kallista. Puolison, siskon/veljen tai vanhempien autolla ajamisesta ei tule edes bensakuluja kun taas joukkoliikenteen kertaliput ovat kalliita.
 
Takaisin
Ylös