Mukavia maaseutureittejä bussimatkailtavaksi

Mikäli S53:lta olisi vielä bussiyhteys Rovaniemelle vaikkapa klo 22.00-02.15, saattaisi kannattavuudelle olla edellytyksiä, kun perilletuloajastakin tulee paremmin inhimillinen. Junalipulla voisi päästä bussimatkankin.

Junabussi-yhteydenhän tuosta voisi tehdä. Oulussahan linja-autoasema on ihan Rautatieaseman vieressä, joten siirtymäkään ei olisi ongelma. Liikennöitsijä vain pitäisi olla jokin muu kuin Salmela. Olisi kovin karua siirtyä Pendon businessluokasta vuoden -75 Kutteriin.. :) ;)
 
Nostalginen reitin osa, jota pitkin jo ennen sotia Antti Laasonen ja Tienhaaran Auto Oy liikennöivät ja sittemmin linja-autoliike O. Vilkas linjalla Viipuri - Kotka, on vielä jäljellä oleva museotien nimellä tunnettu vanhan valtatie 7:n 38 km:n mittainen pätkä Haminasta Mäntlahden, Klamilan, Ravijoen ja Alapihlajan kautta Virojoelle. Tie on päällystetty ja hyväpintainen - kapeahko tosin , mutta voin vakuuttaa, että mäkeä ja mutkaa riittää. Kerrotaan amerikkalaisturistista, joka henkilöautolla oli ajanut tuon tieosuuden ja ihastunut siihen niin, että lähti saman tien takaisin ja ajoi reitin kahteen kertaan läpi nautiskellen... On siinä Haminan suunnasta saanut Onni Vilkkaan simcamaski-neloskutterin B55 Scanian konetta kuljettaja käskeä tosissaan, jos on ollut mieli päästä nousemaan hyytymättä Lupinmäen päälle. Tuolla reitillä ajetaan toki edelleenkin aikataulunmukaista linja-autoliikennettä Pölhölän ja Savonlinja-yhtiöiden toimesta. Virojoelta voi vielä jatkaa mutkaista tietä näkymättömiin, "tuonne taakse metsämaan" vaihtamalla Liikenne Vuorelan busseihin. Ne koluavat kouluvuoroilla Miehikkälän syrjäkyliä ja soratieosuuksiakin löytyy. Esim. M-P -vuoro Virojoelta 14.00 Lappeenrantaan on Luumäen Taavettiin asti elämysmatka linja-auton kyydissä, jota voin vilpittömästi suositella.
 
Koulupäivinä ajettava linja Paltamon ja Ristijärven välillä Mieslahti-Heikkisenjoki-tien (8852) kautta kulkee ilmeisesti tänä keväänä viimeistä talveaan, joten alkaa olla viimeiset mahdollisuudet matkustaa sillä tiellä. Sillä soratiellä on Hiisimäessä liikennemerkillä erikseen merkitty jyrkkä mäki, muistaakseni 12% nousu/lasku, ja jonkin matkaa sen pohjoispuolella pari pientä mäkeä niin lähellä toisiaan, että tottumaton saa vatsansa helposti sekaisin. Paikalliset henkilöautoilijat välttelevätkin tätä suorinta tietä Paltamon ja Ristijärven välillä ja kiertävät yleensä kantatien 89 (Vartiustie) ja valtatien 5 kautta, mikä pidentää matkaa runsaan neljä kilometriä. Kuluvan kouluvuoden loppuun asti on kyytiä tarjolla Ristijärveltä kello 7.50 ja Paltamosta 13.00 sekä 15.00.
 
Tuolla reitillä ajetaan toki edelleenkin aikataulunmukaista linja-autoliikennettä Pölhölän ja Savonlinja-yhtiöiden toimesta. Virojoelta voi vielä jatkaa mutkaista tietä näkymättömiin, "tuonne taakse metsämaan" vaihtamalla Liikenne Vuorelan busseihin. Ne koluavat kouluvuoroilla Miehikkälän syrjäkyliä ja soratieosuuksiakin löytyy. Esim. M-P -vuoro Virojoelta 14.00 Lappeenrantaan on Luumäen Taavettiin asti elämysmatka linja-auton kyydissä, jota voin vilpittömästi suositella.

Mitkä vuorot ajavat tuota mäkistä ja mutkaista osuutta Haminan lähistöllä? Olisiko suosituksia mukavista syrjäkylien vuoroista, joissa soratieosuuksia? Tuo 14:00 vuoro kuulostaa hyvältä, pitänee kokeilla sitä! Näissä "metsäreiteissä" olisi hyvä tietää se, että miten hyvin pääsee niihin kyytiin ja miten hyvin pois, ettei matka lopu kesken kaiken ilman mielekästä jatkoyhteyttä isompiin kaupunkeihin.
 
Mitkä vuorot ajavat tuota mäkistä ja mutkaista osuutta Haminan lähistöllä? Olisiko suosituksia mukavista syrjäkylien vuoroista, joissa soratieosuuksia? Tuo 14:00 vuoro kuulostaa hyvältä, pitänee kokeilla sitä! Näissä "metsäreiteissä" olisi hyvä tietää se, että miten hyvin pääsee niihin kyytiin ja miten hyvin pois, ettei matka lopu kesken kaiken ilman mielekästä jatkoyhteyttä isompiin kaupunkeihin.

Haminan itäpuoliseen linjastoon ja aikatauluihin pääsee parhaiten käsiksi menemällä Pohjolan Liikenteen nettisivulle http://www.pohjolanliikenne.fi , jonka etusivulta valitaan ensin linkki AIKATAULUT. Sieltä taas klikkaat taulukkoon KOTKA ja HAMINA ja edelleen valitset sieltä vasemman reunan pystypalkin valikosta: Haminan alueen aikataulut.

Aikataulusta HAMINA-VIROJOKI-MIEHIKKÄLÄ-PITKÄKOSKI löytyy mm. M-P+ eli kouluvuoden aikana maanantaista perjantaihin Savonlinjan vuoro Haminasta 10.15 Klamilan kautta Virojoelle, jonne aikataulun mukainen saapumisaika on 11.15. Seuraava vuoro samaan suuntaan ja saman liikennöitsijän ajamana lähtee Haminasta 13.10 ja saapuu Virojoelle 14.05.

Virojoen suunnasta pääsee Haminan Pohjolan Liikenteen kyydissä 8.55 (M-P+)
ja bussi on Haminassa 9.50. Savonlinjan paluuvuoro Haminaan lähtee 11.30 ja on perillä 12.25 tai myöhempi, joka lähtee Virojoelta 14.10 ja johon sisältyy auton vaihto vuoron puolivälissä Klamilassa.

Todellista seutuliikenteen eksotiikkaa tarjoavat linjat VIROJOKI-SÄKÄJÄRVI-PITKÄKOSKI-Salo-Miehikkälä tai VIROJOKI-KURKELA-KOTOLA-MIEHIKKÄLÄ samoin kuin MIEHIKKÄLÄ-HURTTALA-MUURIKKALA-VIROJOKI, joihin sisältyy edellisessä viestissäni mainitsemia soratieosuuksia
 
Helsingissä majailevan ei tarvitse välttämättä lähteä kovinkaan kauaksi päästäkseen matkaamaan mäkisiä ja mutkaisia teitä. Esimerkiksi Nikkilän ja Porvoon välillä on sellainen tie, jossa on vielä erikoismausteena tasoristeyksiä Porvoon (museo)radan kanssa. :smile:
 
Helsingissä majailevan ei tarvitse välttämättä lähteä kovinkaan kauaksi päästäkseen matkaamaan mäkisiä ja mutkaisia teitä. Esimerkiksi Nikkilän ja Porvoon välillä on sellainen tie, jossa on vielä erikoismausteena tasoristeyksiä Porvoon (museo)radan kanssa. :smile:

Eli 700-sarjan Porvooseen menevien bussien reitti? Samoin Vihdintietä eli seututietä 120 voisi kuvailla hyvin sanoilla mäkinen, mutkainen ja kapea. Lyhin reitti Helsingistä Porin suuntaan ja sitä ajavat pääasiassa vakiovuorot Vihdin ja Karkkilan suuntiin, osa kiertäen vt 25 risteyksen kohdalta vielä pienempää ja kapeampaa tietä Vihdin kirkonkylälle ja osa suoraan 120-tietä pitkin Karkkilaan. Onpa reitillä pari pikavuoroakin. Suosittelen tuota reittiä Helsinki-Otalampi-Vihti, nättejä maisemia ja mukavaa kyytiä. Melkein luulisi, että ollaan jossain maaseudulla Keski-Suomessa, kun Kehä III on ohitettu!
 
Eli 700-sarjan Porvooseen menevien bussien reitti? (---) Suosittelen tuota reittiä Helsinki-Otalampi-Vihti, nättejä maisemia ja mukavaa kyytiä. Melkein luulisi, että ollaan jossain maaseudulla Keski-Suomessa,

http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=1399
Linkin kuvassa näkyvällä linjan 776 bussilla matkustin pääsiäismaanantaina kello 13.05 Kampista Nikkilän kautta Porvooseen.

Keski-Suomi lienee paikoittain hyvinkin mäkistä. Lähtipä Jyväskylästä junalla mihin suuntaan tahansa, aina mennään tunnelin tai useammankin läpi. Valitettavasti en tunne seutua niin hyvin, että voisin suositella jotain pikkutietä. Kärkistensalmen silta lienee ainoa Päijänteen ylittävä silta. Sen kautta ajaa Koiviston Auto 18.30 P Helsinki-Luhanka-Jyväskylä ja 14.35 SS Jyväskylä-Luhanka-Helsinki.
:smile:
 
Tosiaan, jos mäkisiä maastoja haluaa niin riittää että menee Jyväskylä-Keuruu vuorolla Ruokkeen th:hon asti.

josko nuokin vakiot ohjattaisiin huomattavasti mukavampaa vt23:sta pitkin koko matkan, voisi tarpeettoman junayhteyden suunnassa jyväskylä - Keuruu lakkauttaa tarpeettomana. Nykyisen reitin voisi sanoa olevan suorastaan epämukava.
 
josko nuokin vakiot ohjattaisiin huomattavasti mukavampaa vt23:sta pitkin koko matkan, voisi tarpeettoman junayhteyden suunnassa jyväskylä - Keuruu lakkauttaa tarpeettomana. Nykyisen reitin voisi sanoa olevan suorastaan epämukava.

Junayhteys ei ole tarpeeton. Se takaa yhteydet Jyväskylästä Seinäjoen kautta Vaasaan ja pohjoisempaan. Vastahan ne kiskotkin uusittiin sinne. Pikemminkin Jyväskylässä voitaisiin alkaa kaavoittaa yhä enemmän tämän Haapamäen radan varteen, niin se reitti tulisi kannattavammaksi ja vuoroja voitaisiin lisätä.

Tuosta Jyväskylän-bussista, en oikein kartasta ottanut selvää, mistä se menee ellei vt23:n kautta?

Kärkistensalmen silta lienee ainoa Päijänteen ylittävä silta. Sen kautta ajaa Koiviston Auto 18.30 P Helsinki-Luhanka-Jyväskylä ja 14.35 SS Jyväskylä-Luhanka-Helsinki.
:smile:

Ahaa, Luhangankin kautta kulkee siis joku Helsingin ja Jyväskylän väliä liikennöivä bussi! Olen luullut, että sieltä ei mene yhtään ja ihmetellytkin vähän, meneehän nitä niin monen eri reitin kautta. Toki on pieni paikka tuo Luhanka, mutta maisemat ovat kauniit ja onhan se päässyt lehteenkin, koska on yksi Suomen syrjäytyneimmistä paikkakunnista :D Ja varmasti myös yksi syrjäisimmistä, sillä harvapa tuolle reitille eksyy!
 
Nyt kun pakkasmittari näyttää lukemaa -10, on hyvä hetki suunnitella ensi kesän bussimatkoja.

Mitä yhteistä on Iisalmen ja Saarijärven kaupungeilla? Bussiyhteys, tuskin mitään muuta. Tällä entisellä Makkosen linjalla M-P kulkeva Rytkösen auto lähtee aamulla Iisalmesta ja palaa iltapäivällä takaisin. Kaupungit ovat eri maakuntien pikkukaupunkeja eikä reitin varrellakaan ole mitään isoa paikkaa. Arvaan, että matkustajat tekevät "paikallismatkoja": käyvät lähimmässä taajamassa tai matkustavat taajamasta seuraavaan. Vaikea keksiä syytä, miksi kukaan matkustaisi tällaisella linjalla pitempää matkaa - paitsi tietysti joukkoliikenneharrastus.

MH:n aikatauluhaku ehdottaa tämän linjan vaihtoehdoksi matkaa, jolla bussia vaihdettaisiin sekä Pyhäsalmella että Äänekoskella. Melkoista siksakkia. Aikaakin menee puolisen tuntia enemmän kuin suoralla linjalla.

Jokos muilla on ollut kesämatkat mielessä?
 
Joululomalla tuli matkustettua Hämeenlinnasta Helsinkiin Ventoniemen 15.15 lähtevällä 3h 20 min kestävällä vakiovuorolla. Reittihän oli varsin mielenkiintoinen ja mukava pikkuteineen ja lukuisine kyläkoukkauksineen. Hämeenlinnastakin lähdettiin vakiovuororeittiä aluksi jonnekin Ahveniston suuntaan kiertäen Hattelmalanharjun kautta, josta talvisin avautuu hienot näköalat. Reitti jatkui kiertäen Miemalan, Janakkalan kirkonkylän, Uhkoilan, Tervakosken, Ryttylän ja Turkhaudan kautta Riihimäelle, josta Hyvinkään ja Hyrylän kautta Helsinkiin.

Aikataulu on alkumatkasta melko väljää niin, että Tervakoskelle, Riihimäelle ja Hyvinkäälle jäi kivasti aikaa pitämään taukoja. Itse asiassa reitin tiukin osuus oli loppumatka Hyrylästä "monttuun", johon oli varattu vain 35 minuuttia.;) Sillä kertaa matkustajia oli koko matkallakin vain puoli kourallista, joten perillekin saapui aikataulun mukaan.

Eli Jouni, jos olet jossain vaiheessa etelään päin tulossa niin suosittelen loppumatkaksi jotain mukavaa vakiovuororeittiä. Onhan se mukavaa vaihtelua siihen jos on tottunut näkemään Helsingin lähiseudun kunnat vain moottoritien varresta.

Mainittakoon, että toiseen suuntaan klo 12.55 lähtevä vuoro kiertää vielä Turengin kautta, jolloin aikataulunmukainen saapumisaika Hämeenlinnaan on 16.50.
 
Joululomalla tuli matkustettua Hämeenlinnasta Helsinkiin Ventoniemen 15.15 lähtevällä 3h 20 min kestävällä vakiovuorolla. Reittihän oli varsin mielenkiintoinen ja mukava pikkuteineen ja lukuisine kyläkoukkauksineen.

Tämä on tosiaan mukavan rauhallinen vakiovuoro, jota kannattaa kokeilla, jos haluaa maaseututunnelmaa. Erikoinen oli myös Helsinki-Mäntsälä-Riihimäki, joka kulki matkan aikana myös sorateiden kautta!

Kätevästi lisää Helsingistä lähteviä vakiovuoroja löytää laittamalla Matkahuollon hakuun lähtöpaikaksi Helsinki ja kohdepaikaksi Hesperian puisto. Hesperian puistossa kun pysähtyvät vain vakiovuorot, niin tällä karsiutuvat kätevästi pikavuorot pois. Näiden lisäksi on tietysti Hangontien suunta, nämä löytyvät haulla Helsinki-Ruoholahti.
 
Itse voin lämpimästi suositella vakiovuoroja U167 Helsinki-Siuntio-Virkkalanristi-Lohja. Matka-aika noin 2 tuntia ja näkee lipun hintaan nähden melkoisen paljon. Reittihän ei mene motaria kuin Kivenlahteen asti, jolloin mennään loppumatka pikkuteitä. Vuoro lähtee Helsingistä samoilta paikkeilta kuin Kirkkonummen eikä siis 27-28 josta Lohjan vuorot normaalisti. Nuo 280 on paljon tylsempiä kyllä:)
 
Valitettavasti en tunne seutua niin hyvin, että voisin suositella jotain pikkutietä. Kärkistensalmen silta lienee ainoa Päijänteen ylittävä silta. Sen kautta ajaa Koiviston Auto 18.30 P Helsinki-Luhanka-Jyväskylä ja 14.35 SS Jyväskylä-Luhanka-Helsinki.
:smile:
Jyväskylästä Kuopioon kannattaa ainakin matkustaa Koivurannan Konneveden kautta kulkevilla vuoroilla. Vielä jos reitti kulkee Äijälän kautta välillä Laukaa-Konnevesi, kuljetaan aika jelepakoita seutuja. Äijälän tie on tosin oiottu ja päällystetty, mutta kuitenkin.

edit: tällainen vuoro lähtee M-P klo 14.15 Jyväskylästä. Vanhan kunnon reviiritaistelun nimissä se poikkeaa Leppävedeltä vanhalle Vihtasillan kautta kulkevalle tielle Laukaaseen asti. Olikohan peräti niin, että Koivuranta ei aja yhtään vuoroa suoraa Leppävesi-Laukaa-tietä?

Lapsuudessani kulki postivuoro Jyväskylä-Vesanto ja se kulki paitsi Äijälän kautta, myös valtaosaltaan hiekkapintaista Hytölä-Sumiainen-tietä. Tuolle välille osuu kolme jyrkkää mäkeä. Niistä jyrkimmässä on alhaalla sopivasti vielä kaarrekin. Nykyään Hytölän ja Sumiaisten välillä ei kulje kuin yksi kouluvuoro aamuisin Sumiaisten kautta Suolahteen ja iltapäivällä takaisin. 1980-luvulla Tourusen Linjoillakin oli useita vuoroja päivässä Sumiaisiin ja osa niistä vieläpä jatkoi eteenpäin Pyhälahteen, joka on varsinainen pussinperä ja ruuhkakeskus. :)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös