Munkkivuoren raitiotie

Mietin tässä ihan muita asioita ja tulin miettineeksi, että missäpä pidettäisiin Munkkivuoren linjan vaunuja?

Sehän olisi aika selvästi Töölön varikon vaikutusalueella, mutta mitä olen käsittänyt on, että se on jo nelosesta ja kympistä aika täynnä... Millaisilla ratkaisuilla sinne saisi kenkälusikoitua noin 50 % lisää vaunuja?

Ruskeasuon varikon alueella lienee riittävästi tilaa rakentaa varikkoa useampaan kerrokseen. Eiköhän sinne mahdu uusi ratikkavarikkokin.
 
Otetaan Korjaamo takaisin varikkokäyttöön ja tehdään sinne säilytysraiteita sekä pidennetään nykyisen Töölön hallin raiteita rakentamalla laajennusosa takapihan parkkipaikan päälle. Noillakaan toimilla ei tosin 50 prosenttiin yllettäisi.

Korjaamoja ei taida saada takaisin enää, tuskin ovat enää edes HKL:n omaisuutta. Uuden korjaamon ongelma on myös, että siihen on joku tehnyt talon ovien eteen ja tokkopa siinä rakennuksessa on korjaamoa enää jäljellä kuin seinät... En sitten tiedä, miten helposti nämä kiinteistöjen omistuksen vaihdot tapahtuvat kaupungin sisäisesti. Joka tapauksessa todennäköisin vaihtoehto on, että jos joskus 14 alkaa ajaa ratikkana, niin sitten sitä vain ajetaan Koskelasta käsin.

Ruskeasuon varikon alueella lienee riittävästi tilaa rakentaa varikkoa useampaan kerrokseen. Eiköhän sinne mahdu uusi ratikkavarikkokin.

Tuli mieleen tästä, että en ole nähnyt missään ikinä kuvia kummastakaan Ruskeasuon varikosta raitiovaunukäytössä.

Raide-jokerin mahdollinen kakkosvarikko muuten varmaan tulisi jonnekin tuolle seudulle, joten ei se ihan pois suljettua olisi, etteikö sieltäkin voisi lähteä liikennöimään joku läntiseen kantakaupunkiin rajoittuva keskustalinja, varsinkin jos linjastouudistus todella tapahtuu; uusi kakkonenkin rajoittuisi aika hyvin länteen.

Näyttää vain pahasti siltä, että nyt puhutaan tosi kaukaisesta tulevaisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Fredan oikaisu ja Topeliuksenkadun raitiotie on vihdoin alkanut kiinnostaa KSV:tä. Hanke on koplattu Vihdintien pikaratikkaan, kun on tehty havainto, etteivät kaikki ratikat mahtuisi sujuvasti Manskulle. Minusta ajatus on oikea ja koplaus looginen. Nyt olisikin paikallaan aloittaa pikaisella tahdilla tämä rinnakkaisradan rakentaminen, jonka jälkeen Mansku voitaisiin parantaa pikaratikkakuntoon.

Helsingin Uutiset kirjoittaa aiheesta: http://www.helsinginuutiset.fi/arti...olon-bussiruuhkiin-uudet-rataosuudet-voisivat
 
Fredan oikaisu ja Topeliuksenkadun raitiotie on vihdoin alkanut kiinnostaa KSV:tä. Hanke on koplattu Vihdintien pikaratikkaan, kun on tehty havainto, etteivät kaikki ratikat mahtuisi sujuvasti Manskulle. Minusta ajatus on oikea ja koplaus looginen. Nyt olisikin paikallaan aloittaa pikaisella tahdilla tämä rinnakkaisradan rakentaminen, jonka jälkeen Mansku voitaisiin parantaa pikaratikkakuntoon.[/url]

Asiaa on käsitelty Kaupunkiympärisolautakunnassa, mutta jäi ilmeisesti pöydälle pari viikkoa sitten ja käsitellään uudelleen tiistaina. Linkit aineistoon vanhentuivat tämän takia, joten linkkaan nyt uudelleen.

Yleiskaavan raitioteiden toteutettavuusselvitys: https://www.hel.fi/static/public/he...123C910-D801-C8F6-8F94-5FD8F7B00000/Liite.pdf
Kantakaupungin joukkoliikenteen kehittämisselvitys: https://www.hel.fi/static/public/he...8DD45BB-45AD-C70F-984F-5FC95C800000/Liite.pdf
Kantakaupungin raitioteiden laajennusten hankekortit: https://www.hel.fi/static/public/he...3CF3B4D-187B-C14D-8526-5FC954100000/Liite.pdf

On kyllä vähän huolestuttavaa, että Tali aijotaan jättää pikkubussin varaan päättämällä Munkkivuoren linja VE2:ssa keskelle Munkkivuorta. Jos sen edes toisi Mesenaatinkujan risteykseen voisi linjan sitten jatkaa Pajamäen kautta Pitäjänmäkeen, jakka Golfkentän vuokrasopimus loppuu/puretaan ja tilalle rakennetaan asuntoja.

Toinen mikä osui silmään oli VE3, jossa rata on vedetty Huopalahdentieltä Pitäjänmäentielle Haagan liikenneympyrän kautta, eikä Vanhaa viertotietä. Ja sitten valitellaan, että Liikenneympyrään kolmannen linjan vieminen on vaikeaa ja vaatii eritasoratkaisuja.
 
On kyllä vähän huolestuttavaa, että Tali aijotaan jättää pikkubussin varaan päättämällä Munkkivuoren linja VE2:ssa keskelle Munkkivuorta. Jos sen edes toisi Mesenaatinkujan risteykseen voisi linjan sitten jatkaa Pajamäen kautta Pitäjänmäkeen, jakka Golfkentän vuokrasopimus loppuu/puretaan ja tilalle rakennetaan asuntoja.

Ei sinne Munkkivuoren sisälle rataa tule. Vihdintien ratikka kulkee Huopalahdentietä, ostarin kohdalla pysäkki, ja Munkkivuoren sisäosat + Talinranta pyöritetään sitten jollain bussilla.

Korkeintaan tilanteessa, jossa Munkinseudulle tuodaan kolmas raitiolinja 500:n muodossa saatetaan nähdä jonkinlaisia Munkkivuoren sisään meneviä raideratkaisuja, mutta en niitäkään kovin todennäköisenä pitäisi.
 
Ei sinne Munkkivuoren sisälle rataa tule. Vihdintien ratikka kulkee Huopalahdentietä, ostarin kohdalla pysäkki, ja Munkkivuoren sisäosat + Talinranta pyöritetään sitten jollain bussilla.

Korkeintaan tilanteessa, jossa Munkinseudulle tuodaan kolmas raitiolinja 500:n muodossa saatetaan nähdä jonkinlaisia Munkkivuoren sisään meneviä raideratkaisuja, mutta en niitäkään kovin todennäköisenä pitäisi.

No ainakin tuossa laajennusten hankekorteissa tuollainen vaihtoehto on esitetty. Saa kyllä aikamoiseen vastatuuleen tuo ratikka kahlata, jos Munkkivuorestakin keskustaan joutuu käyttää Bussi+Ratikka yhdistelmää pelkän Bussin sijasta. Ei sinne tietenkään Pikaratikkaa viedä kuin korkeintaan 500 päätepysäkkinä, muuta jos rinnakkainen 'hidas'ratikka tulee niin tietenkin se kannatta viedä mielummin munkkivuoren kerrostaloalueelle ja samalla odottamaan jatkoa Talin Golfkentän tilalle tulevaan asuinalueelle, kuin Munkkiniemen kaksikerrostalojen luokse.

500 nosto raiteille saattaa tulla yllättävän nopeasti. Herttoniemen linjastosuunnitelmassa 500+510 vuoroväli on jo 3min. josta on vaikeata tihentää. Samalla 3min vuorovälillä ollaan 3 bussin letkoissa 550:llä, jolla on paljon parempi liikenneenohjaus kuin mitä tällä uudella tulee olemaan.
 
No ainakin tuossa laajennusten hankekorteissa tuollainen vaihtoehto on esitetty.

Joo. Virkamiehillä on tapana laatia muutama vaihtoehto, joista yksi on hyvä ja muut huonoja. Syntyy sitten illuusio, että poliitikot tai peräti kansa olisi saanut olla mukana päättämässä, kun ovat valinneet sen hyvän vaihtoehdon ;)

Sinänsä Talinrantaan päättyvä vaihtoehto olisi ilman muuta kattavin ja asukkaiden kannalta paras. Sen ongelma vaan on, että se edellyttää yhtä linjaa lisää. Nythän ajatus on, että nelonen siirtyy Topeliuksenkadulle ja yksi uusi linja kulkee Kolmikulman kieppeiltä Manskua ja Huopalahdentietä Vihdintielle, jolloin kokonaissaldo on siis yksi uusi linja. Jos lisäksi pitäisi palvella Talinrannan haara, tarvittaisiin kolmaskin linja. Se on kallista, eikä kiskoilla oikein ole tilaakaan (lopputilanteessa).

Hämeenlinnanväylän bulevardiratikka ei vaadi yhtään uutta linjaa, jos 3 jatkuu Pikku Huopalahteen ja 10 kulkee Hämeenlinnanväylää. Tällöin Manskulla olisi kaksi pikaratikkalinjaa eikä muuta.
 
Sinänsä Talinrantaan päättyvä vaihtoehto olisi ilman muuta kattavin ja asukkaiden kannalta paras. Sen ongelma vaan on, että se edellyttää yhtä linjaa lisää. Nythän ajatus on, että nelonen siirtyy Topeliuksenkadulle ja yksi uusi linja kulkee Kolmikulman kieppeiltä Manskua ja Huopalahdentietä Vihdintielle, jolloin kokonaissaldo on siis yksi uusi linja. Jos lisäksi pitäisi palvella Talinrannan haara, tarvittaisiin kolmaskin linja. Se on kallista, eikä kiskoilla oikein ole tilaakaan (lopputilanteessa).

Ei välttämättä, samalla tavalla kuin 10 vaihdetaan 3 jatkoon, voidaan 4 ajaa Munkkivuoreen ja jatkaa 7 Meilahdesta Munkkiniemeen 4 tilalle. Toinen vaihtoehto on jättää Laajalahdentien eteläosa ilman raideliikennettä, kun siellä on vähemmän asiakkaita kuin Munkkivuori+Talissa, jos siis joudutaan valitsemaan.

Lopputilanteessa on näissä suunnitelmissa Jokeri0 ja Tiederatikka Vihdintien ratikan lisäksi eli kolme ratikkaa Tukholmankadulla. Tässä tilanteessa olisi koko Munkkiniemi-Munkkivuori Huopalahdentien vartta lukuun ottamatta ilman suoraa yhteyttä keskustaan jos kerran 14 ja 18 lopetetaan ja raiteille ei mahdu enempää. Itse koplaisin tuohon lisäksi vielä sen yhden hidasratikan kulkemaan Topeliuksenkadulta Munkkivuoren läpi Talin kautta entisen golfkentän poikki Pajamäkeen ja edelleen sitten Pohjois-Haagan päätepysäkille, kun Vihdintie ratikka jatketaan sieltä eteenpäin. Neljän ratikan osuutta olisi vain Haartmanninkatu-Huopalahdenkatu ja kolmen mahdollisesti Laajalahdentielle asti, mikäli Munkkiniemen puistotien eteläisen puolen palvelutasoa parannetaa kierrättämällä Tiederatikka vähän kauempana rannasta. Tuolla välillä ei isoja risteyksiä ole kuin Paciuksenkatu ja Huopalahdenkatu.

Sinällänsähän hidasratikkalinja ei ole sen hitaampi kuin Pikaratikkalinja vaan ero on reitin infrassa, mutta ongelma tulee kun pikaratikoille pitäisi saada liikenne-etuuksia ja liian tiheä vuoroväli pistää muun liikenteen kuralle. Saa nähdä kuinka suuret Munkkiniemen automäärät ovat silloin ja kestääkö automiesten päät 1,25-2,5 minuutin välein liikenneseisauksia.
 
Takaisin
Ylös