Museolauttaliikennettä Helsingissä

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,241
Vuodelta 1949 peräisin oleva Korkeasaaren lautta alkaa kulkea linjalla 17 eli Kruunuvuorenrannan lauttalinjalla 2.10. Lautalla, jonka nimi on nykyisin Emma, on ikää 74 vuotta.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009888457.html

Sivumennen sanoen linjalla 17 on ollut kesän aikana tuhatkunta matkustajaa vuorokaudessa. Lienee HSL-alueen kallein linja nousijakohtaisilta kustannuksiltaan.
 
Vuodelta 1949 peräisin oleva Korkeasaaren lautta alkaa kulkea linjalla 17 eli Kruunuvuorenrannan lauttalinjalla 2.10. Lautalla, jonka nimi on nykyisin Emma, on ikää 74 vuotta.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009888457.html

Sivumennen sanoen linjalla 17 on ollut kesän aikana tuhatkunta matkustajaa vuorokaudessa. Lienee HSL-alueen kallein linja nousijakohtaisilta kustannuksiltaan.

Varustamon sivujen mukaan bilelaiva on rakennettu jo 1948.
https://www.sunlines.fi/tutustu-laivoihimme/
 
Pariatuhatta päivittäistä matkustajaa on vaikea ylittää kun ruuhkatuntina ruuhkasuuntaan ei mahdu kuin parisataa matkustajaa. Aluksi lautta kulki 40min välein, joka ei nyt ole ihan ideaali, mutta sen pidetäminen myöhemmin 50 minuuttiin tunnin sijasta oli ihan myrkkyä.

Heinäkuussa, kun tulin kyytiin Kruunuvuorenrannan suunnasta ihmettelin miksi muut matkustajat pakkautuivat yläkertaan. Asia valkeni aika nopeasti, alakerta oli sauna. Siellä istui parisen ihmistä, kun yläkerta oli aivan täynnä. Olo ei ollut aivan niin tukala, kun lautta pääsi liikkeelle, kun näköjään ilmanvaihto tai ilmastointi toimi ainoastaan moottorin ollessa päällä. Jos kesä on menty lisäksi vielä puolella kapasiteetilla, niin matkustajamäärät ihmetyttävät vielä vähemmän.

Nyt sitten odotellaan kiltisti milloin sillanvastustajat tajuavat ottaa argumentikseen "ei lauttakaan kuormitu, niin ei sillallakaan tule olemaan käyttäjiä".
 
Lauttaliikenteessä on tehty tokka ratkaisuja, jotta liikenne jäisi väliaikaiseksi, mutta todennäköisesti muutkin kuin minunlaiseni vesiratikan kannattajat suosivat sitä aina tilaisuuden tullen. Helppoahan se ei ole, sillä linjaa operoidaan liian harvalla vuorovälillä, Meritullintorin satama on suorastaan surkea ja Laajasalon puolella rakennustyömaa ympäröi sekä laituria että tietä sinne.
Matka Kruunuvuorenrannasta Kauppatorin kulmalle ei olisi yhtään nykyistä Pohjoisrannan "laituria" pidempi, ja lisäksi syntyisi synergiaetuja, jos Kruunuvuoren ja Suomenlinnan vesiratikat lähtisivät samasta terminaalista -esimerkiksi nykyisen Allas-kylpylän kohdalta, jos kylpylä saisi paremman paikan Etelärannan puolelta. Edellyttäen, että Katajanokan ratikoille saataisiin pysäkki johonkin Aallon sokeripalan vaiheille (ja kiskojen siirto Kanavakadulta Katajanokanlaiturille), olisi niistä vaihtaminen vesiratikkoihin jopa ilman ulos sateeseen astumista mahdollista.

Viimeistään sinä päivänä, kun ylikuormitettu keskustan etanaratikkaverkko ja sähköratavaurio Kruunusilloilla yhdessä estävät jouhevan pikaratikkaliikenteen keskustasta Laajasaloon, tulee monelle ikävä lauttalinjaa 17, jos joku typerys sen tällä välin lakkauttaa...

Ja mitä vanhaan "Apinalautta" Emmaan tulee, se on ulkonäkönsä runtelemisesta huolimatta sisältä yllättävänkin paljon ainakin minun lapsuuteni Korkeasaaren menopelin oloinen.
 
Viimeistään sinä päivänä, kun ylikuormitettu keskustan etanaratikkaverkko ja sähköratavaurio Kruunusilloilla yhdessä estävät jouhevan pikaratikkaliikenteen keskustasta Laajasaloon, tulee monelle ikävä lauttalinjaa 17, jos joku typerys sen tällä välin lakkauttaa...

Poikkeustilanteidenko mukaan nämä päätetään? Se lauttakin on nyt ollut useampaan kertaan peruttuna huonon sään takia, eikä ole kulkenut kuin pari kuukautta. Jotenkin vaan tuntuu ettei edes katkoksen aikana hakeuduta Kauppatorillekaan lautalle Jätkäsaaresta, Kampista, Hakaniemestä, Pasilasta, ja Kasalastamasta, joista pääsee siltaa pitkin kulkevilla linjoilla suoraan Laajasaloon, kun metrolta sekä runkobusseilta kulkee liityntäbussit paljon laajemmalle saareen.
 
Ei keli tuskin Emmaa estä merellä mutta kunnon laitureiden puute molemmissa päissä kyllä. Tulin maanantaina paatilla kotiin ja huomasin, että se pitää itsensä laiturissa molemmissa päissä koneilla, Kruunuvuorenrannassa asento suorassa kulmassa laituriin päin. Ei ihme, liikenne on tänään ulkona vallitsevan myräkän takia seis.

Kyllä vesiyhteydelle on sillan jälkeenkin tarvetta. Ratikalla ei pääse kuitenkaan keskustaan vaan Hakaniemeen, jossa vaihto on yhtä palveleva kuin Jokerin päättäri Itäkeskuksessa mutta pidempi!

Itse olen kaavaillut tuolloin Kruunuvuori - Pasilan ratikan käyttöä Kalasatamaan, josta pääsee metroon. Tosin Asematunnelin suurremontin aikana ei pääse metrolla Rautatientorille, ei edes läpi länteen!
 
29.2. Suokki tuurasi jonkin aikaa Toria Kruunuvuorenrannan linjalla. Tor oli kuulemma konehuollossa. Henkilökunnan mukaan oli Suokille toinen kerta linjalla.

(En löytänyt parempaa ketjua tälle ja Suokkikin on vanha ja linja sama, niin laitoin tänne.)
 
Takaisin
Ylös